Zijn alle tekenen er van de eindtijd, of zijn er nog steeds tekenen die moeten uitkomen(Christendom)?

2 jaar geleden
in: Religie
1.8K
Antoni
2 jaar geleden
"Moderne theologen wijzen op de grote verschillen in historische context waarin Bijbelse teksten over de zogenaamde eindtijd zijn ontstaan. Ze interpreteren deze teksten niet als een 'draaiboek' voor het einde van de wereld, maar als tegendraadse, ondergrondse geschriften. Zulke teksten zijn van alle tijden en duiken op tijdens grote beroeringen, onzekerheden, dreigingen en verdrukking van mensen. Moderne theologen interpreteren zulke teksten uit het verleden als een bemoediging, dat ook lastige tijden vandaag van voorbijgaande aard zijn. We kunnen ze daarom ook lezen als een aanmoediging tot volharding. Het gaat deze theologen dus niet over geopenbaarde kennis over 'het einde van de wereld', maar om historische teksten die hoop en vertrouwen wekken ook in andere uitzichtloos lijkende situaties." volgens de tekst op https://nl.wikipedia.org/wiki/Eindtijd#Moderne_christelijke_theologen_en_het_einde_der_tijden. Lijkt mij een heel verstandige benadering van die theologen...
DivineSaturos1
2 jaar geleden
Mooie uitleg hartelijk dank!

Antwoorden (1)

Het artikel 'De Eindtijd: een angstaanjagend perspectief?' gerft een lezenswaardige blik op het onderwerp vanuit katholiek perspectief. De Eindtijd is al begonnen met Christus.

"Die voorzegging over de eindtijd vinden de meeste mensen maar griezelig en angstaanjagend, want die gaat gepaard met rampen, oorlogen en allerlei andere bedreigingen. In tegensteling tot wat veel mensen denken is de Eindtijd echter niet zozeer het laatste moment dat de wereld nog bestaat. De Eindtijd begint met Christus (Catechismus van de Katholieke Kerk nr. 670). Vanaf Zijn Hemelvaart zet de Kerk Zijn werk voort. In de Kerk is het Koninkrijk Gods reeds aanwezig, al is dit Koninkrijk nog niet af. Dat gebeurt pas met de Wederkomst van Jezus aan het einde van de tijd. “Het einde der tijden is dus al tot ons gekomen (vgl. 1 Kor. 10,11) … In de Kerk zijn wij met Christus verbonden en met de Heilige Geest verzegeld,” aldus het Tweede Vaticaans Concilie (Lumen Gentium nr. 48).

Misschien wordt het tegen het definitieve einde van de wereld allemaal nog een graadje erger, maar de Eindtijd is er al. Tegen deze achtergrond dienen de teksten in de Heilige Schrift over het einde van wereld te worden gelezen. De afschrikwekkende woorden over rampen en bedreigingen die worden gebezigd, schrikken mensen vaak af. Doemt daarin niet het beeld op van een afschrikwekkende, zich wrekende God? Waar blijft Johannes die zegt dat God liefde is (4,8)? Maar wat wordt in deze teksten eigenlijk gezegd? In deze teksten wordt de feitelijke wereld beschreven waarin wij leven, met al haar bedreigingen, rampen en wapengekletter. Als we hierin zouden blijven steken, dan zouden we de zeer mooie en bemoedigende boodschap van deze Bijbelteksten over het hoofd zien. En daarbij gaat het om twee zaken. (...)

En omdat het artikel te lang is om hier in zijn geheel op te nemen, verwijs ik je graag naar de bron.
Toegevoegd op 27 november 2021 07:40: bron
Computoon
2 jaar geleden
TurfGraver
2 jaar geleden
Uit de link:
"...dat we Jezus bewust navolgen en ons aansluiten bij de pelgrimstocht van Zijn Kerk door deze tijd.
Dit heeft niets angstaanjagends,..."
De bijbel staat vol met vreselijke (weinig met liefde te maken) bedreigingen.
https://youtu.be/Wc1Vt9S9v8Q