Wat is het verschil tussen een emiraat en een kalifaat?

Ik ben benieuwd naar de betekenissen hiervan en of er wellicht sprake is van een rangorde.

2 jaar geleden
in: Religie
8.1K

Antwoorden (1)

Een kalifaat is een staat die geregeerd wordt door een kalief, dat wil zeggen een opvolger van de islamitische profeet Mohammed. Met de benaming kalifaat (derhalve te vertalen als "opvolgerschap") eist een staat zodoende rechtstreeks de politieke erfenis van Mohammed op, en staat daarmee in rang boven een sultanaat en een emiraat.

Een emiraat is het rijk van een emir of een sjeik. Een emiraat verwijst doorgaans naar een provincie of rijk dat door een prins bestuurd wordt. Een regio in Saoedi-Arabië die door een emir bestuurd wordt, wordt bijvoorbeeld een emiraat genoemd.
In het Arabisch kan de term emiraat gegeneraliseerd worden voor ieder soort provincie van een land dat bestuurd wordt door een lid van de heersende klasse. Een voorbeeld van dit laatste is de Verenigde Arabische Emiraten. Dit is een land dat een federatie is van zeven min of meer zelfstandige emiraten, ieder bestuurd door een sjeik of emir. Zelfstandig kan ook, zoals dat bijvoorbeeld het geval is bij Qatar.
SimonV