Hoe valt Romeinen 13:1 te rijmen met 1Joh5:19?

Romeinen 13:1 zegt: 'Iedereen moet gehoorzaam zijn aan de overheid. Want de overheid is iets dat door God is bedacht en elke overheid is door God ingesteld'. Daarentegen zegt 1Joh5:19 dat de hele wereld in de macht van de Duivel is.

2 jaar geleden
in: Religie
2.9K
LeonardN
2 jaar geleden
Je kan dat rijmen op de volgende wijze.
God en de duivel zijn dezelfde entiteit.
Amadea
2 jaar geleden
Het is zinloos om de inhoud van twee totaal verschillende bijbelverzen met elkaar te gaan vergelijken. Je moet ieder hoofdstuk apart in z'n historische context bestuderen.
LeonardN
2 jaar geleden
@Goeievraagstell De bijbel staat vol van dit soort tegenstellingen en onvolkomenheden, het is nu eenmaal een door meerdere mensen geschreven stukken teksten welke veel later pas een "boek" is geworden.
Als dus de ene persoon een idee had over overheden, dan schreef hij dit, en als een ander een ander idee erover schreef hij dat. Dan krijg je tegenspraak, althans als je het als een boek ziet dat de waarheid zou verkondigen.

Antwoorden (3)

Dit voorbeeld kan aangevuld worden met vele andere. De Bijbel is er rijkelijk mee gevuld. Het is een gevolg van slordigheid, een vertaalfout, een grammaticale fout. Zo is 'tegenstander' een bepaald iemand. Maar is 'de tegenstander': de Satan. Het woord tegenstander zonder 'een' geeft de zin een heel andere betekenis dan met het woord 'de' ervoor.
In de bron vijf voorbeelden.
Bron: https://visie.eo.nl/artikel/2015/08/de-5-moeilijkste-tegenstrijdigheden-in-de-bijbel
Het is een misverstand dat de Bijbel een boek is dat op een bepaald moment door een bepaald iemand is geschreven in een bepaalde taal.
De Bijbel bestaat uit ontzettend veel fragmenten die samen in een band zitten. Fragmenten die niet als puzzelstukjes in elkaar passen. Alleen de taal al: er zijn drie klassieke talen (Hebreeuws, Aramees en Grieks) voor nodig geweest om tot het resultaat te komen. Dat daarbij heel wat is misgegaan om er een consistent geheel van te maken, blijkt uit vele voorbeelden.
Vandaag de dag zou worden gezegd: in deze vorm is het niet acceptabel - de uitgever had voor een goede eindredactie moeten zorgen.
Toegevoegd op 03 juni 2021 15:33: tekst
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
-min
Je gebruikt een copy-paste die over een totaal andere tegenstelling gaat...
De bijbel bestaat uit heel veel heel verschillende boeken, die zijn ontstaan in heel verschillende tijden en zijn geschreven door heel veel verschillende mensen uit verschillende culturen - er zitten bijv. een paar eeuwen tussen het oudste boek en het jongste. Op een gegeven moment is besloten (ergens in de derde / vierde eeuw na Christus) dat déze boeken tot de bijbel behoren, en andere niet. Vanouds was het ook nog zo dat de "katholieke bijbel" iets uitgebreider was dan de Protestantse - de katholieke bijbel telde nog meer boeken, die net iets minder gezag hadden dan de andere boeken, die voor beide geloven de bijbel vormden.
Dus je zal altijd teksten kunnen vinden die elkaar tegenspreken. Overigens hadden mensen uit orthodoxe krijgen in WO II heel veel moeite met deze tekst van Romeinen 13 - want hoe kun je nou aan zo'n overheid (de Duitse) met goed geweten gehoorzamen? Dat kon dus niet!
2 jaar geleden
HeerVoldemort
2 jaar geleden
want hoe kun je nou aan zo'n overheid (de Duitse) met goed geweten gehoorzamen? Dat kon dus niet! Nou blijkbaar waren er genoeg mensen die dat heel goed konden...
Het zijn versen uit verschillende boeken, die allebei over een ander onderwerp gaan.
Het boek Romeinen (De brief aan de Romeinen) is een brief van Paulus voor de Christenen van Joodse afkomst en Christenen van "heidense" afkomst. In zijn tijd waren er problemen tussen deze twee groepen vroege Christenen. Paulus gaat in op de verhouding tussen het jodendom en het geloof in Jezus Christus. De laatste hoofdstukken van deze brief (hoofdstukken 12-15) gaan over hoe de Christenen zich tegenover elkaar moeten opstellen en ook de houding ten opzichte van de overheid als je God als hoogste leider ziet. Het zijn dus regels over hoe Christenen zich onderling en in de (niet-Christelijke) wereld moeten gedragen.
1Joh 5:19 gaat over de zonden. Als Christen zou je niet zondigen, ondanks dat de wereld om je heen vol is van Kwaad (= zonden).