Kan een kapelaan pastoor worden en zo ja, gaat dat automatisch?

Een pastoor en een kapelaan zijn beide priester. De kapelaan is een onder-pastoor of wel de hulp van de pastoor. In de hierarchie staat hij onder de pastoor.

Waar ik benieuwd naar ben is het volgende. Wordt een priester altijd eerst kapelaan en stroomt hij dan automatisch door naar de functie van pastoor?
Hoe werkt dat?

Ik ben vooral benieuwd naar de situatie van een jaar of 50 geleden.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Religie
1.6K

Het beste antwoord

Ja, een kapelaan kan pastoor worden.
Het verschil tussen een pastoor en een kapelaan is, dat een pastoor een eigen parochie heeft. Hij is door een bisschop benoemd en verantwoordelijk voor zijn parochie. Een pastoor kan hulp hebben van één of meer kapelaans. Dus een kapelaan heeft geen eigen parochie.
Maar als de bisschop de kapelaan geschikt vindt, kan hij de kapelaan benoemen tot pastoor en een eigen parochie geven.
Jij vraagt naar de situatie van 50 jaar geleden. Ik had een oom, die na zijn opleiding te hebben afgerond aan het Seminarie, kapelaan werd en werkte in een parochie in Haarlem. Na een paar jaar is hij benoemd tot pastoor en werd hij verantwoordelijk voor een parochie in Amsterdam en later is hij benoemd tot Deken in Purmerend.
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dank je wel AnnBoo. Ik heb zeker wat aan je antwoord