Waarom trek je bij veel moslimfamilies je schoenen uit als je binnenkomt?

Wat is de achtergrond van het feit, dat je bij de meeste moslimfamilies je schoenen uitrekt als je het huis binnenkomt. Graag ook een bron over deze gewoonte.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Religie
12K
Griffin
3 jaar geleden
Redenen zijn hygiëne en om nederigheid te tonen... Google het gewoon.
Amadea
3 jaar geleden
Kijk hier eens: https://www.startpagina.nl/v/wonen/vraag/193764/zetten-mensen-schoenen-buiten/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ivm covid kun je beter de schoenen niet uit doen bij een ander in huis ,covid kan ook via zweetvoeten zich verspreiden.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Omdat het gewoon verrot zit, de hele dag schoenen aan.

Antwoorden (1)

أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللهِ الْحَافِظُ، وَأَبُو بَكْرٍ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْأُشْنَانِيُّ قَالَا: حدثنا أَبُو الْحَسَنِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدُوسٍ، حدثنا عُثْمَانُ بْنُ سَعِيدٍ الدَّارِمِيُّ، حدثنا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، حدثنا أَبَانُ بْنُ يَزِيدَ، عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ، عَنْ زَيْدِ بْنِ سَلَّامٍ، عَنْ أَبِي سَلَّامٍ، عَنْ أَبِي مَالِكٍ الْأَشْعَرِيِّ، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَقُولُ: الطَّهُورُ شَطْرُ الْإِيمَانِ )ص:103( أَخْرَجَهُ مُسْلِمٌ فِي الصَّحِيحِ مِنْ حَدِيثِ أَبَانَ بْنِ يَزِيدَ الْعَطَّارِ
Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam zei: “Zuiverheid is de helft van het geloof”.

In de Bijbel gebood God Mozes om zijn sandalen uit te doen voordat hij Hem naderde op de berg Sinaï. De oosterse culturele context van dit verhaal beschouwt schoenen als het binnenbrengen van stof in een rein huis. Het buiten laten van schoenen zou een manier zou zijn om iemands persoonlijke onreinheid te herkennen en de aanwezigheid van heiligheid te erkennen. Als zodanig is het in veel huizen de gewoonte dat gelovigen hun schoenen uitdoen voordat ze een (heilig) huis binnengaan.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Voor zover mogelijk heb ik de Arabische tekst vertaald via Google Translate. Erg leerzaam.