Is er een oergeloof?

Het verhaal van Jezus lijkt in meer culturen terug te komen in de vorm van elementen zoals 12 volgelingen, wederopstanding, zoon van God, etc.
Als dit in verschillende culturen naar voren komt, is het aannemelijk dat er een gemeenschappelijke voorganger is. Komen dit soort elementen inderdaad in andere culturen ook voor? En zo ja, is er onderzoek gedaan naar een gemeenschappelijke voorganger?

3 jaar geleden
in: Religie
2.1K
TurfGraver
3 jaar geleden
"Het verhaal van Jezus lijkt in meer culturen terug te komen in de vorm van elementen zoals 12 volgelingen, wederopstanding, zoon van God, etc."
Ooo? Ok.
"Komen dit soort elementen inderdaad in andere culturen ook voor?"
Of toch niet? Wat is het nou?
Thecis
3 jaar geleden
@Turfgraver.
Ik gaf aan Het lijkt er op. Mijn vraag verifieert de stelling niet, maar vraagt het na.
Ik heb het niet gehad over een "of toch niet".
Dus mocht je het weten, dan hoor ik het graag.
tinus1969
3 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_religion https://en.wikipedia.org/wiki/Axial_Age https://en.wikipedia.org/wiki/Zoroastrianism
SentWierda
3 jaar geleden
Een verwante vraag is gesteld op 1 april 2020: Is het epos van Gilgamesh ouder dan de Bijbel? Met het Beste Antwoord van LeonardN.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Hartelijk dank voor de link. Hielp heel erg.

Antwoorden (1)

Nee, er is niet één oergeloof. Wat elk geloof doorgaans gemeen heeft, is het geloof in een andere wereld, een ethisch systeem, rituelen en verhalen over de schepping en het einde van de wereld.
De 12 discipelen, wederopstanding, zoon van God, etc. zijn primair voorbehouden aan het christendom.

Sommige religies zijn oer-geloofstradities, wat betekent dat ze bestonden aan het begin van de opgetekende geschiedenis. Er zijn er maar weinig van die tegenwoordig als grote wereldreligies bestaan; maar als voorbeelden komen bepaalde overtuigingen in het hindoeïsme, de Chinese volksreligie, het zoroastrisme en het jodendom waarschijnlijk in aanmerking om 'oer' te worden genoemd.
De meeste oertradities waren plaatselijk en hadden geen leerstellingen voor missionaire bekering. Van de drie wereldgodsdiensten met een traditie van het bekeren van niet-gelovigen tot hun geloofssystemen "boeddhisme, christendom en islam", hebben de laatste twee vooral wereldwijd de overhand gehad in de kracht van hun verspreiding.
SimonV