Mag een moslimman met een vrouw trouwen die geen geloof aanbidt?

ik heb een vriend en die is moslim. Ik heb zelf geen specifiek geloof. Ik weet dat het officieel van de islam niet mag. Maar bestaan er uitzonderingen of is het wel acceptabel?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Religie
20.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ga er maar vanuit dat de familie het hier niet mee eens is.
Jij zult je moeten bekeren en dan nog.
Je blijft een buitenstaander.
Dit gezegd hebbende zijn er zeker uitzonderingen afgezien nog van 'zeg nooit nooit'!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er zijn uitzonderingen... Een moslim jongen mag een relatie aangaan met een niet moslim meisje, is ze ongelovig of bv christen, maakt niet uit... ze zullen je toch wel bekeren. Hun kinderen zullen zeker de islaam moeten aanhangen. Best dat je dan ook Arabisch leert. Andersom... een moslim meisje, mag GEEN relatie aangaan met niet moslim jongen.
Ivana
3 jaar geleden
Geloof aanbid je niet! Je kan alleen de God aanbidden waar je in gelooft.

Antwoorden (1)

Op internet vond ik het volgende:

Een moslimman kan met een christelijke of Joodse vrouw (volken van het boek) trouwen, maar niet met iemand die niet in God gelooft. Een moslimvrouw mag alleen met een moslimman trouwen. Dit kan als volgt uitgelegd worden: het huwelijk is de kern voor het vormen van families, die de samenleving vormen. Kinderen van een gelovige vader en niet-gelovige moeder kunnen mogelijk verwarring en tegenstellingen in geloof ervaren, in het bijzonder wanneer dat geloof bepaald gedrag aanmoedigt.

Dus een moslimvrouw mag niet met een niet-moslim man trouwen omdat Allah dit heeft verboden. Dit is de enige reden. Alle andere wereldse redenen en wijsheden kunnen dit verbod niet terugdraaien of versoepelen. Mannen hebben een natuurlijke neiging om vrouwen te overheersen. De islam gebiedt mannen om hun vrouwen rechtvaardig te behandelen, hen te beschermen, hen geen geweld aan te doen, respect voor ze te hebben en voor ze te zorgen. Door strikte regels op te stellen, die controle uitoefenen over de relatie tussen mannen en vrouwen, biedt de islam vrouwen bescherming.

Moslim-zijn, verplicht iemand tot het erkennen van de christelijke en Joodse religies en andere door God geopenbaarde geschriften. Daarom kan een moslim man trouwen met iemand die erkend en beschermd wordt door de islamitische wet. Helaas erkennen het christendom en jodendom de islam niet als religie en niet-gelovigen doen dit normaliter al niet. Daarom biedt het trouwen met een niet-moslimman een moslimvrouw geen enkele garantie dat zij de islam kan blijven uitoefenen. Wederom geldt hier de regel: “Bescherming na preventie.” Binnen de moslimgemeenschap kan een zondige moslimman die overspel gepleegd heeft alleen met een moslimvrouw trouwen, wanneer zij net als hij een zondaar is die overspel gepleegd heeft.

In de Gelderlander stond een verhaal van een moslimman die wel een vriendin heeft dat geen geloof aanhangt. Ongehuwd samenwonen past niet bij hem, zegt hij. Zeker met de wetenschap dat islamitisch trouwen überhaupt niet tot de mogelijkheden behoort. Maar hij heeft hoop. Misschien zijn er imams die minder streng zijn en hen in de toekomst wel in de echt willen verbinden. Heb het verhaal ook gelinkt!