Moeten je ouders als je minderjarig bent toestemming geven als je wil worden gedoopt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Religie
3.9K
Amadea
3 jaar geleden
Bij welk kerkgenootschap?
Amadea
3 jaar geleden
Elk heeft z'n eigen regels. Hier valt geen algemeen antwoord op te geven. Dus het zou fijn zijn als jij reageerde.

Antwoorden (1)

Bij het dopen in een christelijke gemeenschap komt méér kijken dan alleen de ouders.
Zo heb je o.a. het Peter en Meterschap.
Het peterschap (vrouwelijk equivalent: meterschap) is de hoedanigheid die een (doop)peter en -meter op zich nemen. Het woord 'peter' is afgeleid van het Latijnse Pater (vader), zoals 'meter' afgeleid is van Mater (moeder). Bij de doopplechtigheid wordt vanouds over een nieuwe geboorte gesproken met een vader en moeder in het geloof. Grootouders, ooms en tantes worden meestal gevraagd peter of meter te zijn. Bij een katholieke doop worden doorgaans twee getuigen gevraagd: een (mannelijke) peter of peetoom en een (vrouwelijke) meter of peettante. Deze peetouders zijn samen de doopborgen. Behalve hun functie als getuigen, wordt hun ook gevraagd een bijzondere zorg en aandacht te besteden aan de katholieke opvoeding van het kind, in het bijzonder wanneer het kind zijn beide ouders zou verliezen. Peterschap komt ook voor in protestantse kringen en zelfs in families die niet belijdend christelijk zijn. Dit is vooral het geval in Angelsaksische landen en in koninklijke families.
Je zou dus niet alleen met je ouders moeten overleggen, maar ook met een oom en tante.
Als je minderjarig bent hebben je ouders WEL het laatste woord.
Toegevoegd op 22 juni 2020 09:21: tekst