Hoe komt het toch dat er zoveel ruzie/oorlog is over het geloof? Hebben mensen dan helemaal geen respect voor de mening van een ander?

Zelf op GV gaat het er soms best heftig aan toe vind ik.
Is er nog een onderwerp waar zoveel ruzie over wordt gemaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.9K

Het beste antwoord

De kern zit hem in de aard van ons als mensenbeestjes.
Wij willen eigenlijk god zijn, het gaat om MIJN mening, MIJN belang, MIJN wil, MIJN genot, MIJN eer en niet in de laatste plaats MIJN zeggenschap en MIJN macht. Hieruit vloeit voort dat mensenbeesten kunnen denken dat ze uit naam van god kunnen moorden etc. De ultieme zonde openbaart zich: de mens speelt voor god en bepaalt wie mag leven en moet sterven. Het zit in ons allemaal als we niet uitkijken. Tegenwoordig is er niemand meer die aan een ander denkt, ik ben nog de enige die aan mij denkt.... Zie je wel? Maar gelukkig is het geloof in Jezus echt bevrijdend, dan heb steeds minder last van dat soort ideeen. Het is heerlijk om daarvan verlost te zijn, dan ben je echt vrij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Even nadenken. Natuurlijk kun je snel ruzie krijgen. Als iemand tegen jou zegt: "je bent een waardeloze vent die het leven niet waard bent". Dan voel je je toch zeker wel bedreigd. Of niet soms? En als je je bedreigd voelt, ga je dan onderhandelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier op GV ? Ja hoor;
-politiek
-homeopathie
-alles wat met spiritualiteit te maken heeft,
dit zijn onderwerpen die tot verhitte discussies kunnen leiden, en ongetwijfeld zijn er nog meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Moolkeesje; ik vind je huidige avatar erg leuk !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HUGS!!
Ik denk dat het probleem met geloof en religie is dat het voor hen geen kwestie van mening is. Religie is per definitie dogmatisch. Als een religieus persoon zegt: dit of dit mag niet en dit of dit moet, dan bedoelt hij/zij niet "ik vind dat dit of dit niet mag". Maar hij/zij bedoelt werkelijk: "dit of dit mag niet PUNT". Als jij dan op jou beurt zegt: "ik vind dat dat wel mag daarom en daarom", dan neem je niet deel aan een gedachten wisseling maar dan trek je in twijfel wat voor hen vast staat. Dit lokt op zijn beurt hevige reacties uit.
Langs de andere kant raken veel mensen heel gefrustreerd dat een religieus persoon niet vatbaar lijkt voor redelijke argumenten. Dat hij/zij in een discussie voor niks of niemand van zijn/haar standpunt wilt wijken. Dit komt wederom door het dogmatisch karakter van geloof en religie.
De discussie of dogmatiek per definitie slecht is, wil ik niet starten. Dit is gewoon mijn kijk op zulke discussies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel mensen hebben de sterkte neiging de medemens hun eigen ideeën met betrekking tot hun geloof op te leggen. (En vaak ook niet alleen op dit gebied)

Geloof is een zaak van macht..Een kleine groep mensen die macht over de ander heeft.

En macht over de ander..is vaak weer een kwestie van geld.

Geloof is derhalve een uitstekend middel om over anderen macht uit te oefenen en er dus..geldelijk wel bij te varen..

Respect voor de mening van de ander..is sowieso dikwijls heel ver te zoeken..helaas.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweld en Oorlog zit in mensen. Geloof is weer zo'n reden waarin zich dat uit. Met religie betreft het een soort waarheidswaanzin waar de religie in kwestie een soort van monopolie op wil hebben . In het geval van religie is het de wetenschap die het geloof weinig ruimte geeft en andersom werken veel religie met een soort overtuigingsplicht (dit in meer en mindere mate per geloof) voor zijn/haar aanhangers.

Dit is een confrontatie die niet alleen met wel of niet geloven te maken heeft, maar ook aan de identiteit van de gelovige gaat peuteren. Dat is het moment dat je iemand als het ware verteld dat hij/zij geadopteerd is. Opeens zijn daar geen 90 maagden meer, opeens is daar geen eeuwige vreugde meer naast God en opeens ben je je helemaal kapot aan het werken voor een volgend leven terwijl er helemaal geen trappen systeem is.

Zou ik ook best pissig over kunnen worden en om jezelf wijs te maken dat je de "goeie" bent kan je maar beter vijanden hebben. Daarbij wordt er niet gekeken naar de argumenten maar omdat je toch blind blijft verdedigen wat je kent kun net zo goed de proberen de mond te snoeren, door ongepaste agressie te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal gelijk!
Als godsdienst een privezaak was dan was dat geen probleem. Helaas zijn er gelovigen die anderen met hun geloof lastig vallen: wat zij niet mogen van hun geloof staan ze jou ook niet toe. Zoals: je mag geen homo zijn, je mag je niet prostitueren, je mag niet naar de hoeren, je mag niet masturberen, je mag geen abortus plegen, je mag geen euthanasie plegen, je mag niet vloeken, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat mensen hun "eigen geloof" hebben gecreëerd. Jezus noemde het: mensen-geboden. Tevens is Bijbels-gezien het einde van het "valse geloof" waarbij het kaf van het koren gescheiden zal worden aangebroken. Het zijn slechts de laatste stuiptrekkingen, waarbij de Ware God zal optreden en aangeven wat zijn oordeel is over ons systeem. Ondertussen gebruikt zijn tegenstander, Satan de Duivel, het systeem om mensen te misleiden. Zelfs verward hij de situatie, zodat wij mensen door de bomen het bos niet meer zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen kunnen niet tegen een absoluut waarheid bij een ander. Als jij een absoluut waarheid bezit dan ben jij sterker en/of beter dan ik. Dan ga ik mijn eigen betere waarheid zoeken of probeer ik die van jou af te kraken. Je mag een mening hebben, maar een geloof is meer dan een mening voor veel mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zo makkelijk om je te verschuilen achter een geloof. Zonder een geloof zouden de mensen veel minder durven. Want ja....ze vermoorden die mensen niet omdat ze het willen, maar voor het geloof. Tja....dan zou je je af kunnen vragen waarom ze het doen. Dus mijn mening is dat het niet over het geloof gaat maar dat het de frustratie is van de mensen. De mensen die ruzie maken over het geloof hebben eigenlijk geen mening. Die is ze van hun geboorte af aan al ingegoten met de paplepel. Ze weten meestal niet eens wie ze echt zijn en leven volgens de maatstaven van hun geloof.
Even een ander voorbeeld. Voetbalhooligans gaan sowiezo vechten, of ze nu gewonnen hebben of niet. Het gaat ze om het uiten van hun frustraties en woede.
Zo werkt het bij het geloof ook denk ik.