Is er in de bijbel ook een tegenhanger van 'knapenschender'?

Ervan uitgaand dat 'knaap' een jongen is, waarbij ik me ook de vraag stel vanaf welke leeftijd men in die tijd als volwassen werd beschouwd (in de zin van toegestaan te trouwen en aldus seksuele betrekkingen te hebben), vroeg ik me af of er ook in de bijbel sprake is van meisjesschenders. En zoniet, waarom niet?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Religie
2.4K
Amadea
4 jaar geleden
Zie ook https://www.startpagina.nl/v/religie-spiritualiteit/religie/vraag/207579/bijbel-geschreven-minimumleeftijd-waarop-seks/
tinus1969
4 jaar geleden
De bijbel heeft het niet over 'knapenschenden' maar verbiedt alle (mannelijke) homosexuele handelingen, ongeacht leeftijd.

Antwoorden (1)

Na betekenisonderzoek (uitgaande van de originele Griekse tekst) zul je ontdekken dat een knapenschender zich niet met pedasterie bezighoudt, maar een homoseksuele relatie met een ondergeschikte heeft. Wat dat betreft wordt er in de Bijbel op één plek ook over de vrouwelijke variant geschreven. Namelijk in Romeinen 1 vers 26a: De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke. Zo'n vrouw heeft echter geen aparte benaming gekregen.
Amadea