Wat zijn de hoofdstromingen van het joodse geloof?

Zoals de christenen o.a. Katholiek, Orthodox en Protestants kennen.

4 jaar geleden
in: Religie
4.1K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Herinneringen uit een ver verleden... (dus niet geheel betrouwbaar !) De hoofdstormingen zijn volgens mij 'Orthodox' en 'Liberaal'
Waarbij de eerste weer onder te verdelen is in 'gewoon' Orthodox, Portugees en Russisch.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je gaat hier weer de mist in met Uw vergelijking.
De katholieke leer is geen christelijke leer.
LeonardN
4 jaar geleden
@amadeus Jouw persoonlijke theologische visie bepaalt dat niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wel de bijbelse norm
LeonardN
4 jaar geleden
Er bestaat niet zoiets als een bijbelse norm.
Als je 100 mensen de bijbel laat lezen, lezen ze er alle 100 wat anders in. Ook als jij en je bijbel (zoals jij hem interpreteert) het goed hebben, zeggen we nog steeds dat de katholieken christelijken zijn of dat het katholicisme een christelijke stroming is.
Het heeft weinig zin om op een algemene webpagina als deze de algemeen aangenomen definities te gaan bevechten omdat jij denkt te weten dat het niet klopt, volgens jouw interpretatie. (En ja ik denk ook dat de katholieken totaal iets doen wat nergens in de bijbel staat, maar dat staat los van hoe we de wereld indelen)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nu ik bovenstaande gelezen heb, zie ik ook dat jij niet echt openstaat voor hetgeen echt waarheid is. Maar goed, dat is jou persoonlijkheid, het gaat jou meer om de discussie die je steeds wil winnen, maar mij niet gelaten... mij gaat het daar echt niet om.
1 ding om over na te denken...
In de nieuwe roomse catechismus staat over de ketholieke paus hetvolgende... "‘De paus van Rome immers heeft, juist krachtens zijn ambt als plaatsvervanger van Christus en herder over de gehele kerk, de volledige, hoogste en universele macht, die hij altijd vrij kan uit-oefenen’."
Dit is pure blasfemie Gdslastering.
Maar voor iemand als jij maakt dit niets uit, je bent toch niet gelovig en jij geeft geen enkele autoriteit aan datgene wat in de bijbel staat.
Waar ben ik eigenlijk mee bezig om aan jou minj tijd te verpillen. Met vriendelijke groet amadeus

Antwoorden (1)

In grote lijnen ultraorthodox, orthodox en liberaal.

Rabbijns jodendom
Het rabbijns jodendom (Hebreeuws: יהדות רבנית Yahadut Rabanit) was de opvolger van de Farizeeën na de verwoesting van de Tweede Tempel in het jaar 70. Het ontwikkelde zich van de 2e tot de 6e eeuw, toen het al het normatieve jodendom was.
Hedendaagse stromingen zijn:

Orthodox jodendom – aanhangers zien zichzelf meestal als praktiserend van het normatieve jodendom en niet als een beweging. “Orthodox” is in dit verband niet gelijk aan religieus, ondanks het bestaan van een niet-deterministische correlatie tussen die twee. Het orthodox jodendom is op te splitsen in: Modern-orthodox jodendom en Charedisch jodendom.

Conservatief jodendom (Masorti) – hangt veranderingen in de joodse wetgeving halacha aan die groter zijn dan de principes van het orthodox jodendom toestaan. Onder de revisies zijn er vele met betrekking tot het opheffen van de traditioneel verschillende rollen van mannen en vrouwen.

Liberaal jodendom – voorstander van verregaande integratie in de maatschappij en een persoonlijke interpretatie van de Thora. Deze beweging is oorspronkelijk afkomstig uit Duitsland, als een reactie op de spanning tussen het traditionele jodendom en de Verlichting.

Niet-rabbijns jodendom

Karaïtisch jodendom – een kleine beweging die alleen de geboden en verboden uit de Thora respecteert, en niet die uit de Misjna. De leden van deze stroming bevinden zich voornamelijk in Israël. De beweging, ooit omvangrijk, neemt snel af in omvang vanwege secularisatie. Zij worden door de rabbijns-Joodse wereld algemeen niet als Joods erkend, maar wel door de staat Israël.

Beta Israël – in Ethiopië hadden de meeste Joden alleen toegang tot de Tenach. In Israël seculariseren de meesten, terwijl anderen zich aansluiten bij het orthodoxe jodendom. De oudere generatie bewaart de Beta Israël-traditie, maar wellicht niet als ideologie.

Nazarener - ook bekend als Nazareth-jodendom, een kleine Joodse groep die enkel de geschreven Tenach en het Aramees Evangelie accepteert. Deze groep stond bekend als de volgelingen van Yahshua en werd erkend door elke andere Joodse stroming. De meeste Nazoreeërs vandaag wonen in Amerika en Israël.
SimonV
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Dat is al beter onderbouwd dan de herinneringen die ik in mijn reactie schreef. (+)
LeonardN
4 jaar geleden
Hoe kom je aan ultra-orthodox? Is dat dan hetzelfde als conservatief?
Amadea
4 jaar geleden
Conservatief is behoudend. Ultra is extreem.
LeonardN
4 jaar geleden
@Amadea Ik weet wat de begrippen betekenen, maar hoe komt SimonV aan zijn eerste conclusie? Ik kan het nog niet rijmen met de bron/de tekst daarvan die hij weergeeft in zijn antwoord.
SimonV
4 jaar geleden
Ultraorthodox valt onder Charedisch jodendom. Staat in de bron als onderdeel van orthodox.
LeonardN
4 jaar geleden
En waarom is dat dan een hoofdstroming?
Ik bedoel, waarom wijk je af van wat de bron aangeeft?
SimonV
4 jaar geleden
Ik ben zo vriendelijk de bron samen te vatten in drie stromingen... ;-)
LeonardN
4 jaar geleden
Ja, maar ik snap die samenvatting niet.
Waarom pak je ultra-orthodox(Charedisch) welke objectief een substroming is van orthodox en laat je conservatief weg?
Je zegt letterlijk: "Ultraorthodox valt onder Charedisch jodendom."
Had je dan niet net zo goed: reconstructionistisch(welke onder liberaal valt), liberaal en conservatief kunnen zeggen?! Snap je mijn punt?
Ik snap iig jouw eerste zin totaal niet.
SimonV
4 jaar geleden
Ik begrijp het. Ik noem het ook grote lijnen, misschien was de zin weglaten duidelijker geweest.