Ga je gelijk naar de hel als je een ding fout doet volgens het katholieke geloof?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Religie
3.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Neen, het kan ook zijn dat je niet in de hel maar in het vagevuur wordt geplaatst na een bepaalde tijd mag doorstromen naar de hemel
https://www.gotquestions.org/Nederlands/niet-naar-de-hel-gaan.html
http://www.venstersopkatholiekgeloven.nl/hoofdartikelen/hemel-en-hiernamaals/
Ritsuka
5 jaar geleden
Wat is nu het antwoord?
ronron1212
5 jaar geleden
'De hel is de situatie van mensen die uit vrije wil besloten hebben om te leven zonder God, de bron van alle vreugde. De hel is volgens het hoofd van de rooms-katholieke kerk niet een bepaalde ruimte, zoals de hemel ook niet een plek boven de wolken is waar de engelen harp spelen. Het zit in de psyche van de mens. De paus noemt de hel ''het lijden, de frustratie en de leegheid van een leven zonder God''.'
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als U christelijk bent... is het belangrijk te weten dat het woordje HEL eigenlijk niet in de grondteksten van de bijbel thuishoort. groet amadeus
Computoon
5 jaar geleden
... aldus sprak amateur-theoloog Amadeus ?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Graag teksten waarin het woordje "hel" voorkomt. groet amadeus
Amadea
5 jaar geleden
De hel wordt in ons taalgebruik vaak tegenover de hemel gezet. Het gaat er dan vaak over of iemand ‘naar de hemel’ of ‘naar de hel’ gaat. Toch is het begrippenpaar hel en hemel niet bijbels. In de Bijbel wordt gesproken over hemel en aarde. De vraag in de Bijbel is vaak niet wie er naar de hemel gaan, maar hoe het koninkrijk van de hemel zichtbaar is op aarde. Het gaat om redding en een nieuw leven dat hier op aarde al begint.

Antwoorden (3)

Nee, als dat zo was, zou niemand in de hemel komen.
Naar de hel ga je als je sterft in staat van doodzonde: als je uit volle overtuiging en met weloverwogen toestemming iets gedaan hebt wat regelrecht tegen het geloof in gaat.
God "stopt niemand in de hel". De hel is in feite de uiterste consequentie van het ultieme "nee" tegen God, iets wat een mens kan zeggen omdat hij een vrije wil gekregen heeft.
Maar zolang je leeft, is vergeving mogelijk daar is ook een sacrament voor. Voorwaarde is dat je berouw hebt.
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
" De hel is in feite de uiterste consequentie van het ultieme "nee" tegen God, iets wat een mens kan zeggen omdat hij een vrije wil gekregen heeft. " Wat een onzin.
Als de katholieke leer beweert christelijk te zijn.... zou deze leer gebaseerd moeten zijn
op Gds Woord en niet op de katholieke overlevering of de katholieke catechismus. Toon maar eens aan aan de hand van de bijbel dat de hel een plaats van vuur en pijniging is.
Voor de eerste keer geef ik je een - groet amadeus
Computoon
5 jaar geleden
Dat je kennis van het katholiek geloof aanzienlijk tekort schiet, reken ik je niet aan. Dat zie je wel bij meer protestanten. (Voor de duidelijkheid: onder 'protestantisme' reken ik alle christelijke stromingen/gedachten, die uit de Reformatie voorkomen en die het 'Sola Scriptura'-beginsel hanteren.
In mijn antwoord heb ik overigens nergens vermeld dat de hel een plaats van vuur en pijniging is. Dat breng je zelf ter sprake in je reactie. Niettemin zijn er wel wat bijbelplaatsen voor te vinden:
Matteüs 13, 41-42: De Mensenzoon zal zijn engelen uitzenden en zij zullen uit zijn Rijk bijeenbrengen allen die tot zonde verleiden en ongerechtigheid bedrijven om hen in de vuuroven te werken, waar geween zal zijn en tandengeknars.
Mattëus 25, 41: En tot die aan zijn linkerhand zal Hij dan zeggen: gaat weg van Mij, vervloekten, in het eeuwig vuur dat bereid is voor de duivel en zijn trawanten.
Computoon
5 jaar geleden
Wat algemener:
Mattëus 7, 13-14
Gaat binnen door de nauwe poort; want de weg die naar de ondergang voert is wijd en breed, en velen zijn er die hem inslaan. Hoe nauw is toch de poort en hoe smal de weg die voert naar het leven, en weinigen zijn er die hem vinden. En om even katholiek te eindigen:
Niemand wordt door God voorbestemd om naar de hel te gaan: daarvoor is het noodzakelijk zich vrijwillig van God af te keren (een doodzonde) en daarin tot het einde toe te volharden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Dat je kennis van het katholiek geloof aanzienlijk tekort schiet, reken ik je niet aan."
" In mijn antwoord heb ik overigens nergens vermeld dat de hel een plaats van vuur en pijniging is. " Om misverstanden te vermijden kun je misschien het begrip "hel" volgens de katholieke leer wat meer toelichten. Graag ook je uitleg betreft Matteüs 13, 41-42: en Matthëus 25, 41 groet amadeus
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je doet de aanname dat je jij de bewust regie hebt over de keuzes die je maakt. Echter spreekt wetenschap dit tegen. In 1980 is al vastgesteld dat je hersenen al voorwerk doen voordat jij bewust een keuze maakt. Dit betekent dat je onderbewustzijn, dus het stukje wat wij niet onder controle hebben en niet actief kunnen waarnemen, je keuzes voor je maakt. En je onderbewustzijn word waarschijnlijk beïnvloed door externe factoren zoals opvoeding, cultuur, eerdere ervaringen etc.
Nee, je gaat niet gelijk naar de hel. Het is noodzakelijk dat je eerst komt te overlijden. Dus voorzichtig zijn met oversteken, dan kun je deze beproeving nog even uitstellen.
5 jaar geleden
Nee hoor God vergeeft heel veel zonden je gaat niet meteen naar de hel je zal een berisping krijgen net als je op school zit en je je eigen bij de hoofd meester moet melden of je word aan gesproken door je juf of meester .

Jezus nam veel zonden mee toen ie aan het kruis hing welke zonden je worden vergeven tja dat is welke zonde je gedaan hebt word boven ook besproken als je binnen komt bij de hemel poort .

Geniet van het mooie leven op aarde en laat het geloof toe en geef die een plek in je hart en wil je b.v je zonden laten weten of laten vergeven maak een mooi gebed en bid ze zullen zeker gehoord worden er is immers meer tussen hemel en aarde .

Wees puur eerlijk en respecteer de mensen om je heen ook als je iemand niet mag groet hem of haar dat heeft Jezus ook gezegd maar ga niet iemand haten of expres pesten lastigvallen wees puur eerlijk je zelf oprecht en zeg de persoon gedag groet hem of haar en laat het goede gevoel in je hart toe niet de andere kant .

amen