In welke landen is Pastafarisme een officieel erkend geloof?

De Raad van State heeft geoordeeld dat Pastafarisme geen religie is in Nederland. In welke landen is dat wel het geval?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Religie
4.2K
Erna55
5 jaar geleden
Kun je het artikel toevoegen waar De Raad van State uitspreekt dat de Kerk van het Vliegende Spaghettimonster geen kerkelijke genootschap is ?
Amadea
5 jaar geleden
Het staat in elke krant, Erna55.
Amadea
5 jaar geleden
In de Volkskrant staat het goed beschreven: een internationale protestbeweging die de uitzonderingspositie van religieuzen in de maatschappij ter discussie wil stellen. Geen godsdienst, maar op satire en parodie gebaseerd gedachtegoed.

Antwoorden (1)

Wat begon als een grap - een geloof dat een monster van gehaktballen en spaghetti vereerd - is in verschillende landen inmiddels officieel erkend. De Kerk van het Vliegend Spaghettimonster, met aanhangers die zich spottend pastafarians noemen, wordt tegenwoordig erkend in Noord-Amerika, Nieuw-Zeeland en sinds dit jaar ook in Nederland.
Bron: Trouw 18.04.2016, inmiddels achterhaald volgens VS.
---
Volgens de Raad van State is het satirische element van de stroming zo overheersend dat het pastafarisme niet voldoet aan de criteria van 'overtuigingskracht, ernst, samenhang en belang' waaraan een religie moet voldoen. De criteria zijn vastgelegd door het Europees Hof van de Rechten van de Mens. Het ontbreekt het pastafarisme vooral aan ernst en samenhang, vindt de Raad.
https://www.trouw.nl/home/raad-van-state-pastafarisme-is-geen-godsdienst~ad43ef10/
---
De Raad van State vindt dat aanhangers van de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster geen serieuze godsdienst belijden. Deze zogenoemde pastafarians mogen daarom niet met een vergiet op hun hoofd op officiële documenten staan.
https://nos.nl/artikel/2246169-pastafarisme-geen-serieuze-godsdienst-dus-pasfoto-met-vergiet-mag-niet.html
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Het begin van de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster is zeker geen grap geweest.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster