Zijn foute gedachten ook een zonde in het Christelijk geloof?

In het NL strafrecht zijn foute intenties en gedachten niet strafbaar. Iedereen is vrij om te denken: ik wil mijn buurman om zeep helpen, of: ik wil die vrouw graag aanranden, of: ik zou de belastingdienst wel willen belazeren. Maar als je het niet echt doet, is er niks aan de hand.

Hoe zit dit in het Christelijke geloof? Geldt daar ook dat alleen daden zijn zondes, of geldt daar: foute gedachten zijn ook zondes, ook al blijf je zo'n goed mens om ze niet echt uit te voeren.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Religie
5.9K
jc54
5 jaar geleden
Geef eens een exacte definitie van "zonde".
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een definitie van zonde is lastig te geven, maar is zoiets als: iets dat door het geloof beschouwd wordt als bewust een verkeerde keuze maken die in strijd is met Gods idealen.
Erna55
5 jaar geleden
Een en ander hangt ook af van welke stroming binnen het christelijk geloof je wilt aanhangen. Er zijn 21000 christelijke kerkgenootschappen en stromingen.
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/religie/vraag/596665/christelijke-stromingen-ergens-gelezen-262/

Antwoorden (2)

Een bekende uitspraak van Jezus uit het Evangelie volgens Matteus is (5, 27-28)

.

"

  27 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult geen echtbreuk plegen. 28 Maar Ik zeg u: Al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, heeft in zijn hart al echtbreuk met haar gepleegd."

Je kunt dus niet alleen zondigen door iets te doen of te laten, maar ook door aan een zonde te denken.
Computoon
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Plus, al denk ik wel dat Jezus het iets genuanceerder bedoelde.
Fantaseren over echtbreuk is heel wat anders dan opmerken dat ook een andere vrouw er aantrekkelijk uit kan zien.
Foute gedachten op zich zijn nog geen zonden, maar het hangt er een beetje vanaf wat je onder gedachten verstaat en wat onder zonde.
Eén van de facetten van zonde is dat je het vrijwillig deed, en vrijwillig kan een bepaald bewustzijn impliceren.
Normaal gesproken heeft iedereen per dag duizenden gedachten, en wat men denkt is vaak geen bewuste vrijwillige keuze. Maar toch is er wel een bepaald bewustzijn van wat men denkt. Het gaat er dan juist om wat je met die gedachten doet die je bewust bent geworden.
Dus krijg je ineens de gedachten dat je bijv. een vrouw wilt aanranden, dan kan dat een dermate instinctieve opkomende gedachte zijn dat je daar in eerste instantie niets aan kan doen. Maar als je je bewust bent van die moraal slechte gedachte en je gaat daar verder bewust over fantaseren dan wordt daar al een meer vrijwillig karakter aan gegeven en juist die vrijwilligheid en (morele) kennis daarvan maakt het zondig.

Natuurlijk is het ook zo dat bepaalde gedachten ook weer meer naar boven komen doordat je jezelf in een zodanig omgeving hebt gebracht dat je indirect en onbewust toch weer die
gedachten gaat krijgen. Je moet dan niet zozeer verantwoordelijkheid nemen voor die gedachten maar eerder voor de oorzaken (wat doe je in het dagelijks leven) die die gedachten oproepen. Etc etc...

Conclusie het is niet zondig om slechte gedachten te hebben alleen als je daar vrijwillig op in gaat.
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Ongefundeerde min :-(
Plus van mij ! Zou nog mooier zijn wanneer je iets van een bron kunt noemen, zoals ook Computoon.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Ai... was het plusje vergeten... alsnog gedaan :)
MarBet
5 jaar geleden
Ik denk dat het afhangt van de stroming binnen het christelijk geloof, want waar ik in ben opgegroeid werden gedachten wel zondig gevonden, al zijn ze niet bewust. Dat je ze hebt is dan een uiting van het zondige in je, en daarmee is ook de gedachte zondig.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Al wie naar een vrouw kijkt om haar te BEGEREN, heeft in zijn hart al echtbreuk met haar gepleegd." Jezus ziet het VERLANGEN naar... als een daad.... dan bega je zonde.
verlang je om iets te stelen... dan bega je zonde
goed antw. groet amadeus