Wat zegt de bijbel over trouwen met een christelijk die in haar familie mensen met ander geloof heef?

Ben zelf christelijk en lees en geloof in de bijbel des heere. Maar is het fout om een familie te accepteren als daarin mensen zijn met een ander geloof of die veranderd zijn van geloof ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
6.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je zelf de bijbel leest, weet je toch wat er in staat?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Overigens denk ik dat het vooral een kwestie is van hoe jij en je (toekomstige?) partner er zelf in staan. Je zult moeten beslissen wat voor jullie zwaarder weegt: de famileband of het geloof. Je trouwt met je partner, niet met zijn/haar familie. Als jullie beiden kunnen accepteren dat de familie van je partner een ander (of geen) geloof aanhangt, is er m.i. niets aan de hand. Waak er dan wel voor dat jullie richting die familie niet de grote bekeerder gaan uithangen, maar laat hen in hun waarde. Hun proberen van jullie 'gelijk' te overtuigen, zal de familibanden vrijwel zeker meer kwaad dan goed doen.
SimonV
6 jaar geleden
Is acceptatie van de medemens niet een basisbeginsel van de Bijbel?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Acceptatie van medemens en elk persoon in der waarde houden ongeachte geloof is een basiskennis. Maar als het komt tot een verbintenis door de heere in vorm van trouwen of verliefd worden , wat wordt er daarover verteld in de bijbel ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Djanno, je geeft zelf al aan dat acceptatie en personen in hun waarde laten een basis is in elk geloof. Waarom zou dat dan opeens veranderen als je op iemand verliefd wordt of met iemand trouwt? Ik ken de bijbel niet in detail, maarkan me ook niet herinneren ergens gelzen te hebben dat je familieleden die een ander geloof hebben, zou moeten verstoten. Er staat vast wel ergens een uitspraak die je zo kunt verdraaien dat dat wel moet, maar dat is dan ook meteen het grote probleem van de bijbel (en elk ander heilig boek).
erotisi
6 jaar geleden
Lees:
In 1 Kor. 7:12-16 staat dat als een man (broeder) een ongelovige vrouw heeft en deze stemt erin toe bij hem te blijven dan mag hij haar niet verstoten...want met de man is de vrouw geheiligd
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@erotisi, een heiden kan tot geloof komen in christus, doch de partner niet, dan is jou aangehaalde tekst perfect van toepassing. @Djanno
Enkele verzen verder staat...
39 Een vrouw is door de wet gebonden, zolang haar man leeft. Als haar man echter ontslapen is, is zij vrij om te trouwen met wie zij wil, maar alleen in de Heere. Hier wordt de raad gegeven om te trouwen in de Heer. Maar wat bedoelt u precies met een ander geloof ?
Een andere stroming binnen het christendom of een ander geloof in de letterlijke zin van het woord, bv islaam. groet amadeus
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@amadeus om het even in duidelijke zin te brengen. Een familie lid is van het christendom naar het joods geloof bekeerd. Maar het is de enige ook in de hele familie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor alle duidelijkheid, onder joods geloof bedoel je joods orthodox geloof ?
Maar ik begrijp je vraag nu beter.... kijk naar de 2de reactie van JanJ2002. Als jou toekomstige huwelijkspartner een christen is net als jij , volg je perfect de raad van Paulus om te huwen in de Heer.
Alhoewel christenen een andere mening hebben ten opzichte van het joodse geloof, dienen we het wel te tolereren ander is het moeilijk samenleven. Groet amadeus

Antwoorden (2)

Paulus schreef onder inspiratie een belangrijk principe op dat toegepast moet worden bij het kiezen van een huwelijkspartner: ‘Kom niet onder een ongelijk juk met ongelovigen’ (2 Korinthiërs 6:14). Zijn illustratie was gebaseerd op de landbouw. Als twee dieren die behoorlijk in grootte of kracht verschillen onder één juk worden samengebracht, krijgen beide het zwaar. Hetzelfde gebeurt als een gelovige en een ongelovige met elkaar trouwen: ze zullen zeker met wrijving en spanningen te maken krijgen.
Toegevoegd op 06 april 2018 11:00: bron
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@aimeeTJE, de vraag van de vraagsteller gaat niet over een gelovige en een ongelovige die met elkaar trouwen. Het gaat erom dat de (gelovige) partner familieleden heeft die een ander geloof hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is een goed antw. ongelovig en goddeloos zijn heeft niet de letterlijke betekenis van het woord in de bijbel maar heeft betrekking op diegenen die niet in de Heer/Jezus of de Heere/JHWH geloven.
Het dienen van andere goden of een ander geloof dan de Gd van Israel is afgoderij en staat gelijk aan goddeloosheid of ongelovig zijn, het niet naleven van de Wet van Christus. In korinthe bv deed men aan tempelprostitutie in de tempel van de veruchtbaarheidsgodin ASTARTE. groet amadeus
Zoals in de vorige reactie als antwoord in 2 Kor.6 vs 14 gegeven is op jouw vraag om geen ongelijk span te volgen met ongelovigen, dan slaat deze tekst inderdaad op het huwelijk, om geen relatie aan te gaan met een andersgelovige dan het christelijke.
Komt er in de familie van je partner/verloofde andersgelovigen voor dan staat het jou vrij om jouw partner/verloofde te trouwen, als zij en jij met hetzelfde christelijke geloof overeenstemmen.
Het gaat er hier om dat jij en jouw partner op elkaar afgestemd zijn v.w.b. jullie geloof. Of er zich zowel in jouw als in haar familie ongelovigen of andersgelovigen bevinden is hier niet van belang; uiteindelijk moeten jij en jouw a.s. huwelijkspartner het met elkaar samen kunnen vinden en er het beste van maken in jullie leven, toch?