is er een reden waarom moslim man witte of zwart grijs jurk draagt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
27.6K

Antwoorden (3)

Die 'jurk' heet een djellaba of kaftan. Hij wordt gedragen omdat dit bij de traditionele kledingsvoorschriften van de islam hoort. Ook voor de moslimmannen geldt dat zij hun lichaam zoveel mogelijk moeten bedekken. Het is voor de moslimman, net zo goed als voor de moslimvrouw, een teken van nederigheid en bescheidenheid. De moslimman volgt daarmee de profeet Mohammed in de manier waarop de profeet zichzelf kleedde.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
En waarom witte of zwart grijs?
De kleur heeft volgens mij te maken met het gegeven of ze wel of niet in Mekka zijn geweest. Ik weet dat vrouwen die in Mekka zijn geweest voor de bedevaart een witte hoofddoek mogen dragen. Misschien is dat voor de mannen een witte djellaba
6 jaar geleden
Er is daar inderdaad een reden voor. We dragen bijna geen zwarte djelleba's omdat we geloven dat dit de kleur is van kwaadaardigheid. Daarom is het ook zo dat je bij veel oude moslims een witte baard ziet i.p.v. een zwarte baard (meestal geverfd)