wie heeft dat oude testament geschreven?

zoals het hele begin van adam en eva kain en ezau. ik begrijp het niet

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
3.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Iemand met heel veel tijd om handen.
LeonardN
6 jaar geleden
Misschien valt je vraag beter te verwoorden als: Hoe kwamen de schrijvers aan het verhaal van Adam en Eva (volgens de volgers van dat bijbel)? Immers gezien dat het begin van de mensheid zou zijn, had men (waarschijnlijk) geen methode om dat op te schrijven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Papyrus,
dat kan een methode geweest zijn op het hele verhaal op te schrijven.
Deze methode bestond al meer dan 1000 jaren vooraleer de Pentateuch werd geschreven.
LeonardN
6 jaar geleden
Papyrus is ook een uitvinding, dus je snapt het ogenschijnlijke probleem niet. De oplossing zit hem eerder in oraal doorgeven, of wellicht dat het verhaal doorgegeven is door engelen. Ik neem aan dat gelovigen niet aannemen dat Adam (of Eva) of hun kinderen al iets opschreven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt.
Het verhaal is mondeling doorgegeven totdat Mozes het ongeveer 2500 jaren later zou kunnen opgeschreven hebben volgens sommige theologen - je ziet ik leer bij - Dan had hij waarschijnlijk papyrus gebruikt. Volgens de bijbel heeft Gd hem geinspireerd .

Antwoorden (2)

Dat weet men niet,men is er zelf nog niet geheel uit wanneer die geschreven zijn.

https://www.bijbelgenootschap.be/hoe-oud-is-de-bijbel/
fremar
6 jaar geleden
De eerste vijf bijbelboeken werden door Mozes geschreven en samengesteld.
Na hem volgden ongeveer 38 andere schrijvers en samenstellers, onder wie Jozua, Samuël, David, Salomo, Jesaja, Jeremia, Ezechiël, Daniël, Ezra en Nehemia.
Zij leefden in een periode van 1100 jaar (van de 16de tot de 5de eeuw v.G.T.) en hadden verschillende beroepen, zoals dat van herder, afschrijver, stadhouder, koning, profeet en priester.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Dat is de theorie van bepaalde christelijke stromingen. Historici denken er (gelukkig) anders over.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het maakt niet uit wie wat zegt, maar wel of datgene wat wordt beweerd juist is. Ook historici hebben verschillende theorieën en meningen met gebrek aan gefundeerd wetensachappelijk bewijs.
LeonardN
6 jaar geleden
Als je er geen waarde aan hecht wie wat zegt, waarom begin je dan je antwoord met: "Volgens theologen..."
Cryofiel
6 jaar geleden
En hoe kom je er dan achter welke uitspraak juist is? Precies: door te kijken naar de bewijzen. En door verbanden te leggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verbanden vind ik ook in de bijbel die mijn bewering kunnen onderbouwen. Wat ik in de bijbel lees en leer heeft tot nog toe mijn voorkeur om verschillende redenen.
1 daarvan is dat de aangevoerde archeologische bewijzen mij tot nog toe niet overtuigen .