Wat is de rol van de bijbel binnen de vrijmetselarij?

De vrijmetselaars doen een belofte aan de bijbel, passer en winkelhaak, waarom aan de bijbel? De vrijmetselarij zelf is niet religieus, wat is er dan zo belangrijk aan de bijbel?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
6.1K

Antwoorden (1)

De vrijmetselaren zien de Bijbel als een boek waarin universele gedachten zijn verwoord die gelden voor alle tijden en die tot steun kunnen zijn bij het zoeken van een weg naar een bepaalde levenshouding.
Maar uiteraard heeft iedere vrijmetselaar de ruimte om een andere betekenis aan dit symbool voor zichzelf toe te kennen. Wel ontleent de vrijmetselarij aan de Bijbel elementen die een belangrijke rol spelen in haar symbolen en rituelen, zoals de bouw van de tempel in Jeruzalem door koning Salomo.Ook kunnen andere heilige boeken zoals Koran of heilige hindoe- geschriften die symbolische functie vervullen als een aanhanger van een ander geloof dan het christendom toetreedt. Het wordt dan eventueel samen met de Bijbel opengeslagen neergelegd. Als iemand het joods geloof aanhangt, wordt de Bijbel opengeslagen bij een passage uit het Oude Testament.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wikipedia:
De bijbel kan men binnen de vrijmetselarij aantreffen als "altaarbijbel", die onderdeel is van de vrijmetselaarssymboliek, maar er zijn ook maçonnieke bijbels die, net als jongerenbijbels van inleidingen en voetnoten voorzien zijn, maar dan gericht op vrijmetselaars.

Gebruik binnen de ritus ("altaarbijbels")
De bijbel heeft binnen de reguliere vrijmetselarij een belangrijke symbolische functie. Binnen de Nederlandse vrijmetselarij wordt traditioneel de Bijbel als eerste grote licht gezien, omdat het een heilig boek is waarachter het merendeel van de Nederlandse vrijmetselaren zich kan scharen. In individuele gevallen kan een ander heilig boek opengeslagen worden. Samen met passer en winkelhaak vormt de Bijbel de Drie Grote Lichten der Vrijmetselarij. Binnen de Europese continentale vrijmetselarij wordt de bijbel tijdens open loge geopend op het eerste hoofdstuk van het evangelie volgens Johannes (Joh. 1:5), in tegenstelling tot de Angelsaksische vrijmetselarij waar de bijbel opengeslagen wordt op een relevante passage uit het oude testament. De desbetreffende bijbel staat daar dan bekend als altaarbijbel. Bij het openen wordt in een Nederlandse reguliere loge de zin uit het Evangelie van Johannes "Het licht schijnt in de duisternis" uitgesproken.
SimonV