wat bedoelen ze met iemand die het licht is ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hallo daar,
Ik zeg het ook soms tegen iemand maar dat is heel zelden. Het betekent zovan iemand die echt een goed hart heeft, lief tegen iedereen, graag mensen willen helpen etc.. bij moslims wordt het welleens gezegt maar dan zeggen ze 'je hebt nour (licht) op je gezicht' snapje?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Iemand die het licht ziet betekent: dat die iemand eindelijk begrijpt wat hij daarvoor niet begreep. Het wordt hem eindelijk helder.
Jodokus heeft het helemaal goed. De Nederlandse uitdrukking - het licht zien - heeft niets met het Licht (met een hoofdletter) te maken.
http://www.woorden.org/spreekwoord.php?woord=het%20licht%20zien

Antwoorden (2)

Er is zoveel kwaad in de wereld, dat maakt dat het er donker is. We verlangen naar vrede, en hebben daartoe licht nodig. Dat licht verdrijft het donker, want het goede is sterker dan het kwade. Met de geboorte van Jezus is er eerst letterlijk licht gekomen: een zeer heldere ster verlichtte de plek waar Hij ter wereld kwam. En later liet hij door wat hij vertelde weten dat hij het Licht op aarde bracht.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De min is niet van mij maar: iemand die het licht ziet wordt gezegd als iemand plotseling iets begrijpt.
http://www.woorden.org/spreekwoord.php?woord=het%20licht%20zien
Mogelijk betekent "Iemand die het licht is" dat diegene slim is.

'Geen groot licht zijn' betekent namelijk 'Niet al te slim zijn.'

Het licht zien.
Begrijpen wat men daarvoor nog niet begreep.

Geen groot licht zijn.
Niet al te slim zijn.

Iemand het licht in de ogen niet gunnen.
Erg jaloers zijn.

Zo snel als het licht.
Heel snel.

Het licht doen zien.
Publiceren.

Nu komt er licht in de duisternis.
Nu komt er een oplossing.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Iemand ziet het licht. Het licht zien, gewoon een Nederlandse uitdrukking, eindelijk begrijpt hij het. Inzicht krijgen.
https://stressplein.eu/heb-ik-na-drie-keer-nu-eindelijk-het-licht-gezien/
De dag dat het licht uitging = de dag dat hij het helemaal niet meer zag zitten.