Kan iets almachtig zijn?

Je kan altijd dat -kan hij dan een steen scheppen die zo zwaar is dat hij hem niet tillen kan?- toepassen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Antwoorden (10)

Zoals jij je vraag hebt gesteld is het een cirkelredenering ; het antwoord kan dus niet ja en niet nee zijn, omdat beide antwoorden dan een paradox opleveren. Leuk he , taal. Heeft zo haar eigen logica die niets met de echte wereld te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, almacht is - zoals je zelf al aangeeft - een intern inconsistente eigenschap.

Stenen scheppen die zo zwaar zijn dat je ze niet kunt tellen, dingen kunnen scheppen die tot meer in staat zijn dan jezelf, en zo zijn er nog veel dingen te bedenken waaruit blijkt dat almacht onmogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Almachtig is een term die mensen verzonnen hebben. Er is geen God of andere entiteit die van zichzelf heeft gezegt dat hij almachtig is. Almachtig is een term die iets in de trant van oneindig machtig voorstelt. Oneindig is ook een term waar we praktisch niets mee kunnen, er is daarbij altijd iets verder dan ver en groter dan groot. Dit is ook met almacht. Er zijn dus ook altijd contradicties bedenkbaar. God heeft geen lichamelijke vorm. Kan hij dan in zijn neus peuteren of aan zijn been krabben? Nee! Betekent dat dan dat hij niet alles kan? Nee, ook niet. Bij almacht en oneindigheid wordt de onmogelijkheid mogelijk en spreken tegenstellingen elkaar niet meer tegen. Dus ja, hij kan inderdaad een steen scheppen die zo zwaar is dat hij hem niet kan tillen, maar om dat te kunnen begrijpen moet je alwetend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is ook God als almachtige gebonden aan spelregels (die hij misschien zelf heeft bedacht). Zo kan God zelf het kwaad niet bestrijden en op het moment dat God de aarde schiep zal hij daarbij beperkt zijn geweest tot de natuurkundige wetten die in universum gelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je almachtig definieert als tot al het mogelijke in staat (en dat lijkt mij een hele goede definitie), dan is het antwoord gewoon ja.

Omdat hij dan niet een steen hoeft te kunnen scheppen die hij zelf niet op kan tillen.

Bertrand Russel heeft trouwens hele leuke dingen geschreven over paradoxen en hoe er (logisch) mee om te gaan.
13 jaar geleden
God is Almachtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/god-werkelijk-almachtig-steen-scheppen.1730

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat s voor een almachtige god natuurlijk een fluitje van een cent. Maar behalve almachtig is zo'n god ook nog eens alwetend en heel wijs en verstandig.
En heeft dus wel wat beters te doen dan zich met logische trivialiteiten bezig te houden.
Het heelal bestieren bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je wel eens een bankstel door je kamer heen zien vliegen? Of andere spullen? Wel, dat kan dus.
En zonder dat je iemand ziet he...dat ook nog.
De Almachtige...is het Alziend Oog. Ziet en weet alles. En hij is de wijste van AL. Er is geen reden om een steen te willen maken die ontilbaar is. Wat zou het nut ervan zijn. Hij maakt geen dingen die nutteloos zijn. En als het is bedoeld om Hem uit te testen, tot waar HIJ allemaal toe in staat is en wat HIJ kan....dan zal je binnenkort waarschijnlijk dingen mee gaan maken...die voor jou onverklaarbaar zijn en toch gebeuren. Geen enge dingen hoor...maar bijvoorbeeld dat iets spoorlooos verdwijnt uit je huis. Zonder dat jij er achter zal komen hoe dat kan.
Let maar op.
Niets = Onmogelijk & Alles = Mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord hangt te zeer af van je definitie van 'almachtig'. In de christelijke filosofische traditie is dit meestal opgevat en uitgelegd als 'het bezit van een perfecte vorm van macht en het handelen conform die macht'. Hierbij wordt voorondersteld dat God werkt binnen de kaders van de logica. Echter, er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld de rationalist Rene 'Cogito' Descartes. Hij stelde dat God inderdaad compleet almachtig is en ook buiten de menselijke logica om kan opereren. God is voor hem (en anderen, onder andere binnen de islamitische godsdienstwijsbegeerte komen we deze denktrant tegen) niet gebonden aan enige wetmatigheid of stelregel en kan dus gemakkelijk een vierkante cirkel maken. Voor de Descartiaanse God zou 2*2 = 5 heel goed mogelijk zijn. Zo'n godsbeeld leidt inderdaad tot de in de vraag gestelde paradox, het hierboven geformuleerde meerderheidsantwoord echter niet.

Daarbij zou ik zelf nog een filosofische noot willen toevoegen: 'almacht' impliceert volgens mij, in ieder geval voor de manier waarop ik God zie, ook 'alomtegenwoordigheid'. God is, omdat Hij een geest is, overal tegelijkertijd en is dus om, in, bij, op, onder, boven de denkbeeldige steen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God is almachtig anders zou hij geen God zijn. God kan natuurlijk geen dingen doen logisch niet mogelijk zijn, maar dat is dan ook het enige. Hij kan in een klap de wet van de cohesie opheffen. En de hele wereld dondert in elkaar.