Mogen trappisten/trappistinnen het klooster verlaten?

Trappisten/trappistinnen zijn monniken en nonnen van de cisterciënzers, een orde die leeft volgens 'strikte observantie'. Dat woord 'strikt' lijkt mijn vraag al te beantwoorden, maar ik las dat in een van de vrouwenkloosters vroeger familie alleen op bezoek mocht komen en dan de non achter tralies kon zien, maar dat is na de jaren 60 afgeschaft en ze kunnen elkaar nu ook gewoon zien in het klooster. Ik kon echter niets vinden over nonnen die zelf weg mogen of niet en ik vroeg me af of er regels daarvoor bestaan en of die mogelijk ook versoepeld zijn. Mijn vraag komt voort uit mijn verbijstering om een vroegere kennis (met wie het contact al ruim 10 jaar verbroken is) opeens in een YouTube video als non te zien en ik weet dat haar vader recent is overleden. Zou zij naar de begrafenis hebben mogen gaan, of mocht ze het klooster niet uit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
3K

Antwoorden (1)

In principe mogen ze het klooster niet verlaten. Familieleden dienen dus zelf op bezoek te komen.

Maar in geval van een doktersbezoek, ernstige ziekte of overlijden van familieleden e.d. mogen ze wel naar buiten.
SimonV