Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is VU een gelovige universiteit?

Mijn vader zegt namelijk dat ze tegen de theorie van Darwin ingaan. En veel God aanhalen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
3.1K
Erna55
6 jaar geleden
Een universiteit denkt niet en kan niet " gelovig" zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het zou kunnen dat je vader doelt op: https://www.volkskrant.nl/archief/kritiek-op-studie-over-evolutie~a3387119/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Het is een christelijke universiteit, maar dat impliceert niet dat alle mensen die daar rondlopen gelovig zijn. De Vrije Universiteit Amsterdam is een brede onderzoeks- en onderwijsuniversiteit. Zij is gesticht als protestants-christelijke universiteit, en wil de verbondenheid met deze traditie tegenwoordig in een aantal kernwaarden tot uitdrukking brengen.

De bijzondere identiteit van de VU komt ook tot uitdrukking in het feit dat aan de VU de volgende instituten zijn verbonden: een zelfstandige faculteit Godgeleerdheid; een 'Abraham Kuyper Center for Science and religion' waar onderzoek wordt gedaan op het terrein van geloof en wetenschap; en binnen het Historisch Documentatiecentrum voor het Nederlands Protestantisme worden archieven bewaard en ontsloten en wordt onderzoek gedaan naar de geschiedenis van het protestantisme in Nederland.
(Lees meer...)
Amadea
6 jaar geleden
Zelf zit ik al meerdere jaren op d VU en heb ik eigenlijk nooit iets qua geloof in mijn lessen of hoorcollege of huiswerk meegekregen. Op de vraag of VU een gelovige universiteit is, wellicht wel maar dit weet ik niet. Wel weet ik dat je hier bijna niks van merkt op de universiteit zelf en in de lessen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
met andere woorden is het dus een gewone unif die hun voorgekauwde lespaketjes via via elders opgelegd krijgt. groet amadeus.
Ze hebben ook een motto : Auxilium nostrum in nomine Domini, dit betekent : 'Onze hulp is in de naam des Heren', de woorden die nog altijd bij de opening van officiële bijeenkomsten (opening academisch jaar, Dies Natalis, promoties) gesproken worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding