Wat is het verschil tussen gelovigen en heiligen?

In 1 kolosense schrijft Paulus aan de heiligen en de gelovigen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
3.9K
erotisi
6 jaar geleden
Vermoedelijk komt dat uit bijv. de Statenvertaling waar staat : 'Den heiligen en gelovigen broederen in Christus' http://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=51&hf=1&ind=1 In de oorspronkelijke griekse tekst staat even: 'agios kai pistois adelphois'. Dat is te vertalen als heilige en gelovige broeders. Bovenstaande kan dus inhouden dat er niet twee soorten mensen zijn: heiligen en gelovigen. Maar dat de broeders zowel heilig als gelovig zijn. Wat is dan het verschil is tussen heilig en gelovig. Nou heilig betreft meer de levenswandel in goede daden etc en gelovig dat die daden gebaseerd zijn of voortkomen uit een vertrouwen/geloof in Jezus Christus.

Antwoorden (2)

Betreffende tekst:
Efeziërs 1:1-2
Paulus, door de wil van God een apostel van Christus Jezus, aan de heiligen en gelovigen in Christus Jezus, die [te Efeze] zijn; 2 genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Here Jezus Christus.

Er is geen echt verschil tussen gelovigen en heiligen.
Alle Christenen zijn heiligen. En tegelijkertijd worden alle Christenen opgeroepen om heiligen te zijn.
Het woord heilige is afkomstig van het Griekse woord "hagios". Dit betekent “aan God gewijd, heilig, sacraal, vroom”.

Het idee achter het woord “heilige” is dat er een groep mensen apart is gezet voor de Heer en Zijn koninkrijk. We vinden in de Bijbel drie verwijzingen naar het godvruchtige karakter van de heiligen: “Ontvang haar in de naam van de Heer, op een wijze die bij de heiligen past…" (Romeinen 16:2). "Om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd" (Efeziërs 4:12). "Laat er bij u geen sprake zijn van ontucht of zedeloosheid, of van hebzucht – deze dingen horen niet bij heiligen" (Efeziërs 5:3).

Daarom zijn “heiligen” in het perspectief van de Schrift het Lichaam van Christus, de Christenen, de kerk. Alle Christenen worden als heiligen beschouwd. Alle Christenen zijn heiligen… en tegelijkertijd worden alle Christenen opgeroepen om heiligen te zijn.
1 Korintiërs 1:2 stelt dit erg duidelijk: “aan de gemeente van God te Korinte, aan hen die, geheiligd in Christus Jezus, tot een heilig leven zijn bestemd…” De woorden “geheiligd” en “heilig” stammen uit hetzelfde Griekse stamwoord, dat gewoonlijk met “heiligen” wordt vertaald. Christenen zijn heiligen vanwege hun verbinding met Christus. Christenen worden tot een heilig leven opgeroepen; hun dagelijkse leven hoort steeds meer te gaan lijken op hun positie in Christus. Dit is de Bijbelse beschrijving en de roeping van de heiligen.

Met dank aan erotisi:
"Den heiligen en gelovigen broederen in Christus"
http://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=51&hf=1&ind=1
Dit betekent dus dat de broeders zowel heilig als gelovig zijn.

Toegevoegd na 7 uur:
De paus verklaarde iemand pas heilig in de 12e eeuw. Hiervan kan Paulus nooit op de hoogte zijn geweest.
SimonV
6 jaar geleden
een heilige is een persoon die heilig verklaard werd door een geloof en die men aanbid.
als men een geloof aanhangt dan is men een gelovige en die vereren dus de heiligen van hun kerk