Er zijn honderden religie's in de wereld, heeft maar 1 het gelijk?

Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldreligie zijn er 21 'hoofdreligies' op de wereld, elk met een verschillend geloof. Hedendaags is het grootste gedeelte van de wereldbevolking gelovig en maar een klein percentage atheïst (zoals ikzelf). Er zal één groep/religie gelijk hebben.

Dit betekend dat het grootste gedeelte van de wereld dus ongelijk heeft.

Wie heeft gelijk?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
1.7K

Antwoorden (19)

Ik vind het moeilijk om in geloofskwesties iemand gelijk of ongelijk te geven. Als je zelf ergens hartstochtelijk in gelooft, dan kan een ander hoog en laag jumpen, jij geloofd in je eigen gelijk, daarom heet het ook "Geloven."

Als je de religies trouwens beter bestudeerd, dan kom je toch vele overeenkomsten tussen beiden tegen.
Ondertussen probeer ik gewoon naar eer en weten "Goed" te leven, dat is er één die in alle religies terugkomt, hetzij om het eeuwige leven te verkrijgen, hetzij om in een hogere kaste terug te komen in een volgend leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een religie is weer een ander woord voor geloof en een geloof zou je kunnen omschrijven als iets wat je denkt maar niet zeker weet. Dus is het niet te controleren of er daadwerkelijk wel een religie is die gelijk heeft, maar ik vrees dat ze er allemaal naast zitten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het niet eens met je uitspraak dat maar één groep/religie gelijk heeft. Iedereen heeft gelijk, want de waarheid is subjectief, dat wat voor jou waar is, is voor jou de waarheid. Iemand anders kan weer een andere waarheid hebben, zijn eigen waarheid. Je kunt hooguit zeggen dat bepaalde onderdelen van sommige religies niet waar zijn, maar het merendeel bestaat uit interpretatie van zaken die we niet geheel begrijpen, waar wetenschappelijke verklaringen nog niet volledig voor aanwezig zijn. En iedere religie maakt daar weer zijn eigen verklaring/verhaal omheen. En zolang we nog niet alles weten (wat nooit zal gebeuren), kan in ieder geloof iets waar zitten. Misschien is het dus zo dat bij iedere religie zaken zitten die niet waar zijn en zaken die wel waar zijn, zelfs als al die zaken die waar zijn bij iedere religie weer anders zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, het publiokanistinisme. Religie is imo een wapen van de overheid om mensen rustig te houden. Beloof het volk dat het straks alleen maar beter gaat en ze houden hun kop dicht. Alleen is het een beetje uit dehand gelopen met religie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als er tien verklaringen zijn omtrent een ongeval is er geen reden om aan te nemen dat er één juist is. Aantal zegt niets over geldigheid.
Waarom zou dit het geval zijn bij religies, ik zie geen reden waarom de ene beter zou zijn dan de andere.
Als je religie vervangt door overtuiging kan je atheïsme er bij rekenen, maar dat zal niets veranderen. Een overtuiging is niet te bewijzen en dus is de ene gelijkwaardig aan de andere.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat een mooie mythe binnen mijn levenswijze zegt:

Jouw God is niet mijn God...

En als je dit in gedachten houdt hebben ze alle 21 gelijk...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De meeste religies proberen de wereld om ons heen te verklaren. Al die verklaringen zijn verschillend. Soms zelfs regelrecht tegenstrijdig.

In die zin heb je gelijk met je stelling dat de meeste mensen ongelijk hebben.

Mijn mening hierover is de volgende.

Ik kom op de wereld, en ik kijk verwonderd in het rond. Het Christendom vertelt me dit, de Islam vertelt me dat, de Jehova's aan de deur vertellen weer wat anders, enzovoort. Ik kan zo geen keuze maken - hoe kan je dat ooit, puur op grond van een verhaal?

En ja, je zou voor één van de geloven kunnen kiezen. Ik zou voor het Katholicisme kunnen kiezen, omdat ik zo ben opgegroeid. Maar is dat moreel verantwoord? Als ik voor geloof X kies, zeg ik daarmee automatisch dat alle andere geloven onwaar zijn - of tenminste dat mensen die een ander geloof aanhangen, minder gelijk hebben dan ik. Als ik andere geloven als equivalent beschouw, heb ik namelijk geen reden meer om bij mijn eigen geloof te blijven.

Dus een geloof kiezen is moreel niet acceptabel.

Blijft over: bij nul beginnen, helemaal niets aannemen, en goed naar de wereld kijken. Zoals het wel eens wordt uitgedrukt: het boek van de natuur lezen.

Op die manier ben ik atheïst geworden - ik geloof niet in een god. Sterker nog: ik geloof dat er geen god is. Maar dat is dan weer een geloof, en daarmee ben ik dus een agnost.

Goed, de enige keuze die moreel juist is, is het lezen van het boek der natuur. Daarbij kun je fouten maken. En ook al maak je geen fouten, dan nog kun je onmogelijk zeker weten of je de echte waarheid hebt ontdekt. Carl Popper heeft dat mooi verwoord in zijn boeken.

Dit is misschien niet ideaal, maar het is het beste dat we hebben. En het enige dat moreel acceptabel is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik kon bevestigen dat één het gelijk zou hebben was het geloof het geloof niet meer want dan was het definitief dat er een god bestaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De meeste geloven allemaal in één god. Alleen is het in het ene sprookjesboek god de andere allah, maar het komt allemaal op hetzelfde neer. Nee, er heeft er niet maar een gelijk, want er bestaat geen god. God is gewoon een makkelijk sprookje zodat je na je dood nog verder leeft en zodat je voor je dood je aan de regeltjes houdt, want o wee als je aan de hemelpoort staat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niemand heeft ooit het grote gelijk. Niemand. degene die dat beweert lijdt aan godsdienstig fanatisme.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een beetje vreemd om in dit geval te spreken van "gelijk hebben". Een geloof is geen kwestie van gelijk hebben, het is een kwestie van leven volgens een bepaalde levensovertuiging. Je leven daarop inrichten en conform bepaalde richtlijnen te leven.

Als je diverse geloven bestudeerd zal je zien dat er enorm veel overeenkomsten zijn. (Zelfs meer overeenkomsten dan verschillen). De verhalen die in een geloof voorkomen gaan over moraal, ethisch handelen, waarden en normen.
Er komen veel dingen overeen en veel religies zijn na elkaar ontstaan of geinspireerd door elkaar, of een afsplitsing van elkaar.

Je ziet in religies vaak weer invloeden of voortborduursels van oudere (natuur)religies. Zo zijn de paashaas en de gekleurde eitjes zoeken overblijfselen uit een oudere natuurreligie en geintegreerd door het latere Christendom in de paasviering. Zo geintegreerd dat je zelfs in de kerk tegenwoordig gekleurde eitjes krijgt.

In de Islam zie je dat Jezus daar een profeet is echter is Mohammed veel belangrijker (een latere profeet). De Islam is vrij recente godsdienst die is voortgekomen uit het Joodse geloof en het Christendom. Ze hebben alledrie een gezamenlijke historie, echter hebben er later in de geschiedenis splitsingen plaatsgevonden.

Thema's die altijd terugkomen in nagenoeg elk geloof zijn: verinnerlijking: bidden/mediteren, contact met het Goddelijke/de Bron/Al Wat Is, na de dood: hemel/nirvana/paradijs, bezittingen: goed zijn voor anderen/rijkdommen delen/onthechting, gemeenschap vormen:satsang/parochie/ashram. En verder zie je altijd een vorm van leefregels/geboden/soetra's die verzameld staan in een boekvorm of rollen: Koran/Bijbel/Bhagavad Gita.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
atheisme is ook een geloof! het is onmogeljk dat iemand niet gelooft. m.a.w. iedereen gelooft. al geloof je maar in je eigen ongeloof. Geloven betekent vertrouwen op....... en geloven is daarom niet oudbollig! de vraag die jij stelt is eigenlijk: Wat is de absolute waarheid? Voor een christen is dat duidelijk. En daar zijn legio redenen voor.
Je leest veel dat mensen zeggen dat het ene geloof veel connecties heeft met andere geloven. Dat is logisch. Immers God geeft algemene en specifieke openbaringen en door de genade van God kan iedereen daar gebruik van maken.

Waarom zijn er nu zoveel religies...? De voor mij primaire reden is dat satan, de tegenstander van God, mensen weghoudt van God.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit vind ik nou echt een goeie vraag! Ik denk dat veel mensen er mee zitten.
Toch zou ik je aanraden de vraag anders te stellen. Niet: Welke religie van de 21 heeft er gelijk? Maar: Welke van die 21 religies geeft mij de meeste zekerheid dat ik een gelukkig leven leidt. Hier en nu, maar ook na dit leven.
Vooral dat laatste vind ik belangrijk: een goed leven na dit leven. Want je moet er toch niet aan denken dat je bestaan in deze wereld het enige is wat er is?
Dan vallen er heel wat van de 21 af, want niet allemaal geloven ze in een hiernamaals.
Van degene die overblijven moet je dan die kiezen, die je in dit leven zekerheid kan geven op een eeuwig leven op een plaats waar alles in harmonie is: geen dood, geen ziekte, geen geweld, geen haat.
Ik weet wie dit aan zijn gelovigen met zekerheid belooft. Dat is Jezus Christus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ieder mens heeft een bepaalde levensovertuiging. Het woord zegt het al; men is overtuigd van het eigen gelijk. Vanuit het "eigen" perspectief heeft dus iedereen gelijk. Een ander perspectief is er niet.
Het is mijn overtuiging dat het zinloos is om je af te vragen wie er gelijk heeft, omdat de mens niet in staat is om de waarheid te bevatten. We komen met wetenschap een heel eind, maar bij lange na niet bij de werkelijkheid.

... ik ben overigens overtuigd van mijn gelijk, ik ben ook maar een smurf...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zijn allemaal dwalende zielen op zoek naar houvast die vergeten zijn dat er maar één bron voor houvast is en dat is de rede. Jij hebt dus gelijk (en ik)!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag is al eens aan de orde geweest:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe kan iemand nu zeggen wie gelijk heeft?
Dat is een vraag die niet beantwoord kan worden.

Dat is vragen wie het echte geloof heeft. Welke god echt is.
En aangezien het telefoon nummer van "god" steeds op voicemail staat.. denk ik niet dat wij het hem kunnen vragen.

Daarnaast zit in elk geloof wel een stuk van het andere geloof. Veel geloven overlappen elkaar. Zoals Jodendom/ Christendom en zelfs stukjes van de Islam.

Reuze interessant natuurlijk, maar ik ben zelf meer van het "Ik wacht het wel af en dan zie ik het later wel".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is het aannemelijkst dat geen van de religies of persoonlijke overtuigingen het 100% bij het rechte einde hebben. Behalve ik natuurlijk :P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is maar één waarheid, wat je geloof ook is. Ik ben christen, maar niet omdat ik geloof in God of geloof dat de Bijbel waar is, maar omdat ik weet dat het zo is. Er is een God en en de bijbel is waar. Voor degenen die meer uitleg willen over waarom ik zo zeker ben, kunnen deze video's bekijken.
>> http://www.youtube.com/watch?v=vEXGKzH0F9c&feature=channel_page <<

>> http://www.youtube.com/watch?v=p36Hp7m7CuA&feature=channel_page <<