Wat is het verschil tussen een monnik en een priester?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
15.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er zijn niet alleen verschillen, er kunnen ook overeenkomsten zijn.
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/religie/vraag/608347/verschil-tussen-frater-monik

Antwoorden (2)

Een monnik woont in een klooster en leeft in de eigen gemeenschap, bemoeit zich dus niet of nauwelijks met de buitenwereld.
Een priester valt onder de "wereldlijke heren" dat wil zeggen dat zij wel naar buiten, dus de wereld in gaan om mensen te onderwijzen en te helpen in het geloof
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er zijn wereldlijke heren (wereldlijke standen) en geestelijke (geestelijke standen) heren.
Wereldheren behoren tot de wereldlijke geestelijkheid. De rooms katholieke geestelijkheid is sinds de Middeleeuwen in twee groepen verdeeld.
De ene groep is de wereldlijke geestelijkheid (o.a.de wereldheren) en begeleidt de gelovige leken in hun dagelijks bestaan (doop, communie, huwelijk, begrafenis).
De andere groep woont in kloosters en abdijen: de orde geestelijkheid.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er zijn ook monniken, zeker tegenwoordig, die in een gemeenschap leven en óók buiten de kloostermuren een beroep uitoefenen, vooral in de gezondheidszorg en onderwijs. Het voornaamste verschil is: wel of geen priesterwijding.
Computoon
6 jaar geleden
Niet iedere mannelijke kloosterling is een monnik. Een monnik is lid van een beschouwende orde of congregatie en legt zich dus in hoofdzaak toe op het gebed. De mannelijke kloosterlingen die zich wijden aan onderwijs, de zorg voor ouderen, zieken of bijv. daklozen worden aangeduid als broeders of fraters. Of, als ze de priesterwijding hebben ontvangen, paters.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Computoon, klopt helemaal Makkelijk te onthouden:
Als de kloosternaam van de monnik Gandulfus is en hij is priester gewijd dan schrijft men aan
Pater Gandulfus.
Bij een lagere wijding schrijft men aan
Frater Gandulfus.
Helemaal geen wijding dan is het Broeder Gandulfus.
(Bij de daklozenhulp noem ik de religieuze helper zoals hij zich heeft voorgesteld. Onderling spreken zij elkaar aan met de kloosternaam voorafgaand door broeder, dus zolang ik het niet weet, noem ik hen allemaal broeder, geen probleem)
In de Katholieke Kerk is een priester (een wereldheer) een man die, na een opleiding van zes à zeven jaar aan een seminarie of ander vormingsinstituut, van een bisschop de priesterwijding heeft ontvangen. Door deze sacramentele wijding is hij in staat om de zes andere sacramenten (eucharistie, doopsel, vormsel, biecht, ziekenzalving en huwelijk) toe te dienen. Een belangrijke functie is de offerhandeling, het Misoffer in de katholieke theologie. Het woord priester staat in het Nederlands dan ook vaak gelijk aan "offeraar aan God of goden". Een pasgewijd priester is een neomist. Voordat iemand tot priester wordt gewijd, is hij eerst tot Diaken gewijd.

Van oudsher behoort de priesterwijding in de Katholieke Kerk tot de Hogere Wijdingen, waarvan zij de hoogste trap is. Alle andere functies (ook liturgische, zoals lector en acoliet) gelden als lager, zelfs als er een wijding voor ingesteld is.
Seculiere en reguliere geestelijkheid.

Een monnik heeft deze wijdingen en de bevoegdheden niet.
Met de aanduiding monnik wordt iemand bedoeld die vanuit religieuze overtuiging afziet van het stichten van een gezin en die voor een speciale levensinvulling kiest.
De meeste monniken wonen over het algemeen bij elkaar in een klooster of abdij waar ze evenals de solitair levende kluizenaars een op gebed, godsdienstige riten en geestelijke oefeningen gericht leven leiden. Er bestaan echter ook tradities waarbij de monniken niet bij elkaar wonen maar een actief bestaan in de samenleving hebben. Vaak zijn deze werkzaam in gezondheidszorg, maatschappelijk werk of onderwijs.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wereldheren' zijn priesters die zich niet met geloften aan een gemeenschap of leefregel binden. Zij vallen onder de bisschop, aan wie zij gehoorzaamheid beloven; daarnaast beloven zij ongehuwd te blijven, maar een gelofte van armoede leggen zij niet af. Zij wonen meestal bij de kerk die zij bedienen, niet in een religieuze gemeenschap, maar 'in de wereld'.

Toegevoegd na 14 minuten:
Is een priester (die dus alle wijdingen heeft ondergaan) wél lid van een religieuze congregatie, zoals veel leden van de congregatie der Jezuïeten, dan spreekt men van 'pater'.