Wat is het verschil tussen boeddhisme en shintoïsme?

Ik hou een presentatie over Japan. Hierin wil ik iets vertellen over de godsdiensten van het land. In Japan geloofd men vooral in het boeddhisme en het shintoïsme. Ik vraag mij nu af wat het verschil is tussen boeddhisme en shintoïsme. Ik kan wel wat vinden op het internet maar ik vind dit erg onduidelijk, vandaar mijn vraag. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
5.9K
fremar
6 jaar geleden
http://mediawiki.arts.kuleuven.be/geschiedenisjapan/index.php/Shinto%C3%AFsme_versus_boeddhisme

Antwoorden (1)

Boeddhisme en shintoïsme zijn geen godsdiensten in de zin van het Christendom, de Islam, etc. maar een verzameling traditionele overtuigingen. Shinto legt de nadruk op religieuze acties en rituelen in plaats van woorden en prediking, terwijl de basis van het boeddhisme de woorden en het prediken van de leer van Boeddha is.

Vrijwel alle Japanners volgen het shintoïsme (shinto of kami-no-michi, letterlijk de weg van de Goden). Het bevat de traditionele Japanse legendes en bijgelovigen en heeft veel goden of geesten. Er zijn weinig fundamentalisten die de Shinto legendes sterk geloven, het is vooral een kwestie van cultuur en traditie.

Boeddhisme een traditie uit India. Het is afkomstig uit het hindoeïsme, de traditionele overtuiging in India. Boeddha (Siddhartha Gautama) was een leraar van een Hindoe-familie die zijn leringen op basis van hindoeïsme ontwikkelde. Na verspreiding van het gedachtegoed over Azie ontstonden er nieuwe varianten, zoals in Japan, waar het werd vermengd met de traditionele overtuigingen daar. De kern vah boeddhisme is een traditie die de ultieme weg van verlossing is.

Hoewel er twee eeuwen geleden een scheiding werd aangebracht tussen boeddhisme en shintoïsme, lopen beide in het dagelijks leven nog door elkaar. Huwelijken worden meestal op een shinto manier uitgevoerd, terwijl begrafenissen meestal op boeddhistische wijze worden uitgevoerd.