Is de bijbel alleen door mannen geschreven?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
2.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tja, grote kans... immers mochten de vrouwen toen nog niet zo veel... Wat zegt het colofon?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In een documentaire heb ik wel eens gehoord dat Jezus veel vrouwelijke volgelingen had en dat er ook delen door vrouwen zijn geschreven, die vervolgens door de kerk/mannelijke volgelingen zijn achtergehouden en teksten zijn veranderd, zodat mannen de macht behielden en vrouwen konden onderdrukken.

Het beste antwoord

Dat is niet met zekerheid te zeggen maar vermoedelijk wel. Al is ook een beetje de vraag wat je precies bedoelt met je vraag.

Neem bijvoorbeeld de septuagint. De Septuagint of Septuaginta, vaak afgekort tot LXX is de naam voor de Griekse vertaling van de Tenach of de Hebreeuwse Bijbel, die tussen circa 250 v.Chr. en 50 v.Chr. werd gemaakt. "Septuagint" is Latijn voor "zeventig" en is afgeleid van interpretatio septuaginta virorum (Grieks: ὴ μετάφρασις τῶν ὲβδομήκοντα), "vertaling van de zeventig mannen."

Wat betreft de oorspronkelijk Tenach, de eerste vijf boeken van de Tenach zijn dezelfde als de eerste vijf boeken van het Oude Testament, en in dezelfde volgorde. Deze serie van vijf boeken wordt respectievelijk de Thora en de vijf boeken van Mozes genoemd, en ook de Pentateuch. Die worden dus aan Mozes toegeschreven al zal hij die niet zelf in de huidige Tenach hebben geschreven maar de overlevering is wel van hem.

Er zijn natuurlijk wel bijbel verhalen die veel gaan over een vrouw zoals Judith. Maar de opschrijving daarvan gebeurde pas veel later zoals we die nu kennen.

Maar wie weet is er een vrouwenhand toegewijd geweest aan het schrijven van een van de oude handschriften waarop de huidige bijbel is gebaseerd. Al was het priester of rabijn wel een man die de religieuze verantwoordelijkheden droegen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Septuagint
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt weinig kans dat er een vrouw aan heeft meegeschreven. Vrouwen waren toentertijd altijd alleen daar om het nageslacht te baren, het te voeden en te verzorgen.
Het schrijven moest nog volop ontwikkeld werden en de schriftsgeleerdheid was tot in de middeleeuwen zelfs nog, een vaardigheid die alleen was voorbehouden aan de geprivilegieerde klasse van priesters. Zeker bij de katholieken was het ondenkbaar dat een vrouw hiertoe kon toetreden. Alleen de priesters hadden toegang tot het lezen en schrijven. Vooral monniken hielde zich bezig met het schrijven van boeken en dit was toen erg tijdrovend.
Met de komst van de boekdrukkunst werd het vervaardigen van boeken verplaatst van de kloosters naar de drukkerijen in de steden en werd het lezen pas leven ingeblazen.
Vanaf het midden van de 15e eeuw kwam een ongekende hoeveelheid boeken op de markt.
Het was dus pas met de komst van de boekdrukkunst, het protestantisme en de renaissance dat de alfabetisering ook onder brede lagen van de bevolking toenam.