Een frater (Latijn voor 'broeder') is een katholieke theologiestudent of geestelijke die geen (hogere) wijding heeft ontvangen, maar die in een congregatie of een orde de drie kloostergeloften van armoede, kuisheid en gehoorzaamheid heeft afgelegd.

Het woord monnik komt van het Griekse monachos en betekent eenzaamheid.
In het christendom wordt met monnik iemand bedoeld die omwille van het Koninkrijk Gods armoede, gehoorzaamheid en zuiverheid belooft, de zogenaamde professie van de Evangelische raden. Monniken wonen meestal bij elkaar in een klooster of abdij, waar ze een speciale dagindeling hebben die helemaal gewijd is aan het gebed en de beschouwing. Zij hebben geen speciale opleiding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Plus.
Kort samengevat, een monnik is algemeen iemand die in en klooster woont.
Een frater kan in een klooster wonen en een theologie studie hebben gedaan.
Een pater kan in een klooster wonen en is opgeleid tot priester.
Frater en monnik vergelijken is appels met peren vergelijken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Reddie, dank. Pater in de Rooms-katholieke kerk is de verzamelnaam voor kloosterlingen die gehoorzaamheid hebben beloofd.
Dit kunnen zijn: fraters, monniken, missionarissen of leden van een religieuze congregatie die priester zijn. Is een priester geen lid van een orde of congregatie maar behoort hij wel tot een bisdom (gehoorzaamheid aan de bisschop) dan is hij geen geen pater maar een wereldheer.
erotisi
7 jaar geleden
Is een fransciscaan of dominicaan dan een monnik of broeder?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het zijn monniken en noemen elkaar onderling waarschijnlijk broeder. Misschien zelfs wel gewoon Franciscanen (minderbroeders) zijn monniken, leven volgens de regels van Franciscus van Assisi en behoren tot de bedelorde.
Franciscanen die tot priester gewijd willen worden krijgen tijdens de studie de titel fratres clerici. Na de priesterwijding aanspreektitel Pater. Dominicanen zijn monniken, leven volgens de regels van de priester Dominicus Guzmán en behoren tot de bedelorde. Bij intreding studeren zij vaak al theologie (fratres clerici). Prediken en zielzorg zijn de voornaamste regels van deze orde. Na hun priesterwijding is hun aanspreektitel Pater en krijgen zij de letters OP van Ordo Praedicatorum achter hun naam. Een pater of frater kan een monnik zijn, maar een monnik hoeft nog geen pater of frater te zijn. Als de kloosternaam van de monnik Gandulfus is en hij is priester gewijd dan schrijft men aan Pater Gandulfus.
Bij een lagere wijding aan Frater Gandulfus.
Helemaal geen wijding aan Broeder Gandulfus. In het zuiden doet men niet moeilijk:
Neet te geluive der get eene frater.
erotisi
7 jaar geleden
Maar de vraag is nu waarop baseer je nu dat fransiscanen / minderbroeders(;-)) monniken zijn?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi, het wordt behoorlijk off-topic. jij bent heel goed zelf in staat om te ontdekken waarop ik mijn uitspraken baseer dat franciscanen en dominicanen onder de definitie monnik vallen. Zij behoren tot de orde van de bedelmonniken.
In mijn antwoord staat de definitie van monnik.
Het gaat lijken op vragen, alleen om te vragen.
erotisi
7 jaar geleden
Ok, ik zal het erbij laten en je antwoord op zich is overigens wel goed. Overigens, mij lijken franciscanen óók monniken natuurlijk....

Andere antwoorden (1)

Het verschil tussen een monnik en een frater hoeft niet zo groot te zijn en wordt ook wel door elkaar gebruikt. Het is ook geen kerkrechtelijke benaming, maar een gewoonte om een indeling te maken.

Die indeling is dan meestal gebaseerd op het feit dat een oude orde van vóór 1550 (de vernieuwing van Trente) vaak tot de kloosterordes behoren. De kloosters die hier oa bij behoren zijn de Benedictijnen, Karthuizers, Cisterciënzers en Trappisten. Veel van deze ordes hebben vaak een strenge(re) clausure (slot en stabilitas). En juist omwille van hun meer contemplatieve karakter en geslotenheid werden/worden deze leden ervan vaker monnik genoemd

De meer recentere congregaties en oudere kloosterordes die meer gericht zijn op en gevestigd zijn in de steden (zoals de bedelordes (franciscanen en dominicanen), worden vaker frater genoemd als zijnde een broeder onder de broeders en de mensen. Maar omdat deze ordes zeker ook een tijden van contemplatief gebed en een slot etc. kennen worden ze ook wel monniken genoemd.

Wel een verschil is dat een frater die tevens ook priester is gewijd, ook wel pater kan worden genoemd, maar dat voor een monnik daar geen aparte naam voor is.

http://www.katholiek.org/religemeensch.php

Toegevoegd na 1 dag:
Een voorbeeld waarbij het niet echt duidelijk of het over monniken of broeders gaat vind je bij bijv. de fransicanen.

Enerzijds
-"Hoewel het hier eigenlijk niet om contemplatieven gaat, worden franciscanen en dominicanen toch monniken genoemd.[bron?] Wel zijn er altijd onder de franciscanen broeders geweest die zich terugtrokken als heremiet. "
-"Er bestaan echter sinds de 13e eeuw ook de zogenaamde bedelorden waarvan de monniken een actief bestaan hebben in de samenleving."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Monnik_(christendom)

Anderijds
-"De minderbroeders die geen priesteropleiding hebben gevolgd worden broeder of frater, het Latijnse woord voor broer of broeder genoemd." https://nl.wikipedia.org/wiki/Franciscanen

Ook de dominicanen worden soms monniken genoemd: http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/69460-middeleeuwse-monniken-franciscanen-en-dominicanen.html
Echter in hun eigen tijd werden ze eerder broeder genoemd:" De Latijnse benaming Ordo Praedicatorum werd in de Middeleeuwen als predikheren, maar ook als predikbroeders weergegeven."https://nl.wikipedia.org/wiki/Dominicanen
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi, De begrippen monnik en frater kunnen niet door elkaar worden gebruikt.
Een monnik is een monnik en een frater is een frater.
Monniken noemen elkaar broeder, maar ook priestermonniken krijgen de titel pater vanwege hun priesterwijding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
staat er ineens een min ;;))
erotisi
7 jaar geleden
Het kan zijn dat die min er staat omdat er iemand niet mee eens dat frater en monnik een gelijkenis hebben die je met elkaar kunt vergelijken. Ik begrijp alleen je reactie niet, omdat je eerst zegt dat ze niet door elkaar kunnen worden gebruikt maar monniken elkaar wel broeder (frater) noemen.
erotisi
7 jaar geleden
Al kan ik me wel indenken dat het elkaar aanspreken van monikken onderling natuurlijk inderdaad wel als broeders gebeurt omdat dat meer een relationele betrekking inhoudt.
Maar dat is dan niet zozeer gezien als 'titulatuur' waar de vraag dan eerder over ging. Maar dat begrijp je denk ik wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er staat: priestermonniken krijgen de titel pater (met een P) vanwege hun priesterwijding. Monniken noemen elkaar broeder, zoals broeder Joseph in het klooster te Westmalle.
In Westmalle wonen nog Trappisten broeders die priester gewijd zijn. De titulatuur is Pater maar de aanspreektitel onderling blijft broeder. Zoals een academische titel titulatuur is maar de aanspreektitel blijft meneer of mevrouw.
erotisi
7 jaar geleden
Zijn de trappisten in Westmalle fraters? Dat kan, maar het zou me een beetje verbazen als ze zich ook geen monniken noemen. En ik begrijp dat ze elkaar aanspreken als broeders maar dat is iets anders. Dat zal niet anders zijn bijv. op hun website om in contact te komen, dan zal er niet staan tel.nr. van monnik Joseph maar van broeder Joseph.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erotisi, De trappisten in Westmalle zijn monniken (broeders) géén Fraters.
Eén monnik heeft de priesterwijding met de titulatuur Pater (met een P). https://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/broeder-jozef-bidt-in-stilte/
erotisi
7 jaar geleden
Dat lijkt me ook wel toepasselijk, als zij geen monniken meer zijn wie dan nog wel.....karthuizers?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kartuizers zijn monniken
Zij leiden een contemplatief leven als kluizenaar (in kluisjes). Hun kloosters kunnen niet bezocht worden. In de kartuizer leefgemeenschap zelf is er wel een interne hiërarchie in naamgeving. Het verschil ligt in de taken die zij verrichten.
De monniken studeren en de broeders dweilen de vloer om het eenvoudig te zeggen.
De film Die große Stille van regisseur Philip Gröning is opgenomen in het kartuizerklooster Grande Chartreuse ten Noorden van Grenoble.
Bij grote uitzondering is toestemming gekregen
https://martevansanten.wordpress.com/2008/02/10/een-leven-in-stilte-de-kartuizer-monniken/