Wat voor weer was het toen Jezus wert gebooren ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
3.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Winter hij is geboren in de kou.
Erna55
7 jaar geleden
Volgens een kerstliedje was het vreselijk weer. Maria, die zoude naar Bethlehem gaa Maria, die zoude naar Bethlehem gaan
Kerstavond voor den noene
Sint Josef zoud' al met haar gaan
Om haar gezelschap te hoeden Het hageld' en sneeuwde, het was er zo koud
De rijm lag op de daken
En Jozef tot Maria sprak
"Maria wat zullen wij maken?" Maria die zeide: " Ik ben er zo moe,
laat ons een weinig rusten.
Laat ons een weinig verder gaan,
in een huizeke zullen wij rusten." Zij kwamen een weinig verder gegaan,
tot aan een boerenschure.
't Is daar waar Heer Jezus geboren werd;
daar sloten noch vensters noch deuren.
tinus1969
7 jaar geleden
Hoezo?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 Bron?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna55 Dat gedicht is een verzinsel achteraf, een die er vanuit gaat dat Jezus ook geboren zou zijn op 25 december. Je zou bijna denken dat Jozef en Maria nog hebben geprobeerd onderweg een kerstboom te kopen om in de stal te plaatsen, als je het zo leest. Het is net zo onwaarschijnlijk als de beeltenis van een roomblanke langharige Jezus die je veelal ziet.
Erna55
7 jaar geleden
http://www.songteksten.nl/songteksten/36561/kerst/maria,-die-zoude-naar-bethlehem-gaa.htm Ja natuurlijk is het achteraf verzonnen.
Ik heb ook geen antwoord gegeven. Maar ik zal duidelijker zijn : Er is een kerstlied waarin het weer vlak voor de geboorte van Jezus beschreven is.
In dat lied hagelde, sneeuwde het en het was zeer koud. Maar dit lied is niet op de werkelijkheid gebaseerd.

Het beste antwoord

Dat is natuurlijk een lastige, omdat je daarbj al uit moet gaan van de veronderstelling DAT er een historische Jezus bestaan heeft, als echt persoon dus. Maar laten we dat voor de vraag even aannemen.

Vast staat in elk geval dat hij NIET geboren is op 24/25 december, en ook niet in het jaar nul, omdat de jaartelling die toen gehanteerd werd een andere was dan we nu hanteren. Vermoedelijk werd Jezus rond 7 "na Christus" geboren.
En ik ben de bron even kwijt, maar ik meen dat de meest nauwkeurige schatting rondom Jezus geboorte zegt dat die in september zou moeten hebben plaats gevonden.

Maar dan nog altijd niet HIER, in Europa, maar in het Midden-Oosten, grofweg het huidige Israel. En daar is het in September gemiddeld rond de 25 graden. Het zal dus een aangename, zwoele nacht geweest zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
U twijfelt aan het bestaan van Jezus?
Zelfs de grootste atheïsten erkennen dit.
Of Hij echter Gods Zoon is, wordt vaak
in twijfel getrokken. Bovendien werd
Christus, volgens de meest recente
aangenomen feiten, 3 v. Chr. geboren. En ja, 11 september.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet alleen -al behoorlijk groot atheist, al weet ik niet of je die in gradaties hebt - dat de bewijzen voor een eventuele historische figuur Jezus zeer summier is, en uiteraard zeker geen "zoon" van een niet-bestaande God. Ook welke historische figuur Jezus precies was of wie er allemaal model voor hem stonden is allerminst duidelijk. Noch wat zijn precieze rol in het vroege christendom is geweest.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jezus is geboren rond 4-5 voor christus. Het klopt dat Jezus in september moet geboren zijn, 6 maanden na Johannes de doper die in maart werd geboren. @SyrenB hoe komt u aan 3 v ch ? groet amadeus.

Andere antwoorden (2)

Het was een heldere nacht, want de ster die wees op de bijzondere geboorte was door iedereen goed te zien. Het zal fris zijn geweest, want de baby werd in doeken gehuld en in het stro gelegd zodat hij warm kon blijven.
Amadea
7 jaar geleden
De herders waren met hun kudden zowel 's nachts als overdag buiten,dan moet het vrij goed weer geweest zijn.Hier komt ook bij kijken dat Jezus niet in de decembermaand geboren is want dan zou het te koud geweest zijn voor de herders omwille van het koude vochtige weer.
Toen Jezus werd geboren moet dit in een andere maand geweest zijn met vrij goed en droog weer.
fremar
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
In december komen ook warme(re) dagen voor en Nazareth ligt heel wat zuidelijker dan Nederland of België dus het zal sowieso daar wel wat warmer zijn geweest dan in Nederland of België.
zondag
7 jaar geleden
Hij is geboren in Bethlehem. Nazareth is zijn woonplaats maar hij was waarschijnlijk weinig thuis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Toch wordt in de regel aangenomen dat Jezus niet in december geboren is, de herders zijn maar 1 aanwijzing daarin, de census een andere: https://www.ucg.org/bible-study-tools/bible-questions-and-answers/when-was-jesus-christ-born-was-jesus-born-on-december Dat natuurlijk als je aanneemt dat er een historische Jezus bestaat.
Antoni
7 jaar geleden
Sorry, @zondag, je hebt natuurlijk gelijk. Ik heb blijkbaar even niet opgelet toen ik dat schreef.
zondag
7 jaar geleden
@Antoni Hiervoor ook weer 3 e-mails van GV.