Hebben dieren gevoelens volgens de bijbel?

kunnen dieren goede en slechte ervaringen ervaren volgens de bijbel?
Waar kan ik de bijbeltekst vinden?

7 jaar geleden
in: Religie
1.6K
erotisi
7 jaar geleden
God gaf de Israëlieten zelfs wetten voor het welzijn van dieren. Zo moesten ze voldoende rust en eten krijgen, geholpen worden in nood en beschermd worden tegen letsel (Exodus 23:4, 5; Deuteronomium 22:10; 25:4).
SaraV
7 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie! Dit wil inderdaad zeggen dat de dieren een betekenis hebben voor God, maar kunnen we hieruit ook concluderen dat ze gevoelens hebben?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er was ooit een filosoof (ik weet niet meer wie) die zei:
Als ik een hond een trap geef, hoor ik hem janken. Als ik op een gong sla hoor ik ook geluid. Dat is hetzelfde. Dieren hebben net zo min gevoel als een metalen bel. Ik kan me niet voorstellen hoe iemand zo kan redeneren. Vooral honden, maar ook allerlei andere dieren, tonen emoties: blijheid, angst, boosheid. Zou dat echt gezichtsbedrog zijn?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar moet je een geleerde voor zijn....
:-))) Neen hoor henkaren, geen gezichtsbedrog maar echt gevoelens.
Ga maar eens na hoe een kat voor haar jongen zorgt.
Ga maar eens na hoe diezelfde kat op zoek gaat naar haar jongen wanneer deze aan nieuwe baasjes zijn gegeven. amadeus aanvullend. genesis 9….
[2] Er zal vrees en schrik voor u zijn bij alle dieren op de aarde, bij alle vogels in de lucht, bij alles wat op de grond kruipt en bij alle vissen in de zee; ze zijn onder uw heerschappij gesteld. betekenis schrik. plotseling gevoel van grote onrust of angst http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/FR/schrik groet amadeus

Antwoorden (2)

Of dieren wel of geen gevoelens hebben is niet te vinden in de Bijbel.
Als je de biologie-boeken er op naslaat dan lees je veel interessante informatie over elk specifiek dier, waar je wat over wilt weten. Daarin zul je bijv. ontdekken dat veel dieren (bijv. olifanten) wel degelijk instinctieve gevoelens hebben maar vele andere dieren deze gevoelens missen.

Het enige geschapen wezen dat, eerst kruipend over de aarde, in staat werd gesteld om zich op zeker psychologisch moment rechtstandig voort te bewegen, is de mens. Dit gebeurde nadat de goddelijke Geest Zijn ‘levensadem in zijn neus blies’.

Hiermee is de mens het enige wezen dat de nodige kwaliteiten ter beschikking heeft om zich op diverse, geëigende manieren uit te drukken, zoals het met elkaar uitwisselen van gedachten, ervaringen en emoties (zoals empathie), zich situaties herinneren e.d.
Dieren kunnen situaties ervaren op de hun geëigende, instinctieve manier door weg te vluchten bij dreigend gevaar en voorzichtig te naderen als er iets te eten valt; geheel afhankelijk met welk dier je te maken hebt, in welke omstandigheden het zich bevindt, enz.
Het is alleen de mens die verantwoordelijk gesteld kan worden over zijn daden in tegenstelling tot het dier, die slechts instinctmatig kan handelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De mens zou volgens jou eerst kruipen over de aarde? Ik vrees dat die gedachte niet uit de bijbel komt. De bijbel geeft nergens dergeiljke aanwijzingen. Integendeel zelfs: de bijbel geeft aan dat Adam & Eva VOLMAAKT waren geschapen. Er mankeerde dus niets aan, alles was al in optimale staat.
De tekst die ik zo snel kon vinden die in de buurt komt van wat je bedoelt, is 1 Samuel 12:1-3.

http://www.statenvertaling.net/bijbel/2sam/12.html
http://wol.jw.org/nl/wol/b/r18/lp-o/Rbi8/O/2004/10/12#h=81:0-81:543&study=discover
http://biblia.com/bible/niv/2%20Sam%2012.1-13

Er wordt duidelijk gesproken over dat er een vertrouwensband is tussen een lammetje en zijn eigenaar (en een vertrouwensband hebben met iemand is ook een gevoel).

Als ik er nog meer weet te herinneren, dan zal ik die nog toevoegen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
aanvullend. genesis 9....
[2] Er zal vrees en schrik voor u zijn bij alle dieren op de aarde, bij alle vogels in de lucht, bij alles wat op de grond kruipt en bij alle vissen in de zee; ze zijn onder uw heerschappij gesteld. betekenis schrik. plotseling gevoel van grote onrust of angst http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/FR/schrik groet amadeus