Waarom heet de christelijk gereformeerde kerk zo?

Want gereformeerden zijn toch áltijd christelijk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor de benaming van een godsdienstige stroming claimt men vaak termen waar op de keper beschouwd meer denominaties voor in aanmerking komen. Zo belijden Rooms Katholieken en veel protestanten: “één katholieke ofwel algemene Christelijke Kerk”, maar als je ergens op een gevel “Katholieke school” ziet staan is het vrij zeker een RK school. Zie je Christelijke school staan dan betreft het een protestantse school, terwijl Katholieken ook christelijk zijn.
Zo ook Christelijk Gereformeerd. Een benaming die al lang bestaat en voor iedereen duidelijk is. Zolang niemand zich hierin tekortgedaan voelt is het niet erg.

Antwoorden (1)

"Christelijk gereformeerd" slaat op een bepaald genootschap. De Christelijke Gereformeerde Kerk ontstond in 1869 uit de samenvoeging van de CHRISTELIJKE afgescheiden gemeenten en de GEREFORMEERDE Kerken onder het Kruis.
SimonV