Is er verschil tussen voorgeborgte en vagevuur?

Beide dienen m.i. een hiernamaals aan in de RK-Kerk, terwijl beide niet de hemel of de hel inhouden.

Toegevoegd na 1 dag:
Lees uiteraard: voorgeborchte

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
5.8K

Het beste antwoord

Ja.

Het vagevuur behoort tot de officiële geloofsleer van de katholieke Kerk. Het is een toestand waarin zielen tijdelijke zondestraffen uitboeten. Zielen in het vagevuur komen te Zijner tijd allemaal in de hemel, het vagevuur is dus altijd tijdelijk. Dit in tegenstelling tot de hemel of de hel.

Het voorgeborchte is een tijdlang een theologische gedachteconstructie geweest, met name als de 'verblijfplaats' van de zielen van de ongedoopt overleden kleine kinderen. De katholieke Kerk leert immers dat het Doopsel heilsnoodzakelijk is, men verkrijgt er vergeving door van de erfzonde. Deze kinderen hebben echter geen zonden gepleegd waarvoor ze in de hel terecht zouden komen. Deze kinderen werden niet in gewijde aarde begraven. Op 21 april 2007 heeft Paus Benedictus XVI officieel het voorgeborchte voor ongedoopte dode kinderen achterhaald verklaard.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ goed antw. het siert u dat u het verwoord als de geloofsleer van de katholieke kerk. Een groot verschil met de leer die Jezus christus bracht. groet amadeus
Computoon
7 jaar geleden
Zeker niet. Het geloof van de katholieke Kerk is gebaseerd op de H. Schrift en de Overlevering. Dat is al zo vanaf het begin. De Overlevering spreekt van een louterend vuur. Verwezen wordt naar bijv. 1 Kor. 3,15 en 1 Petrus 1.7. De reformatoren hebben besloten het Sola Scriptura-beginsel in te voeren. Omdat ze ook het leergezag van de opvolgers van de apostelen niet erkenden, is binnen de protestantse wereld een groot geheel aan geloofsgemeenschappen ontstaan waaruit nog steeds nieuwe takken ontstaan. Van uiterst vrijzinnig tot ultra orthodox. Zij beroepen zich alle op de bijbel en op het geloof dat Christus heeft gebracht. De waarheid op geloofsgebied is echter niet verdeeld. Verdeeldheid in geloof is het gevolg van mensenwerk. Jezus Christus heeft echter maar 1 Kerk gesticht. Hij heeft beloofd dat ze altijd in de waarheid zou blijven door de bijstand van de H. Geest. Altijd, dus niet tot een zeker moment enkele eeuwen geleden. Die ene (heilige, katholieke en apostolische) Kerk is tot op de dag van vandaag te vinden in de katholieke Kerk, die zowel een onzichtbare binnenkant heeft als een zichtbare buitenkant (de bisschoppen als opvolgers van de apostelen met een bijzondere positie voor de opvolger van Petrus, met priesters en diakens als hun helpers, die de H. Geest van het eerste Pinksterfeest met handoplegging en gebed doorgegeven hebben gekregen, tot op de dag van vandaag). De openbaring is afgesloten met de dood van de laatste apostel. De geloofsleer is schriftelijk (Bijbel) en mondeling (Overlevering) doorgegeven. In de loop der eeuwen is de geloofsleet verduidelijkt en verdiept maar er is uiteraard nooit iets "nieuws" bijgekomen wat tegen de geloofsleer van Christus inging. Zou dat wel het geval zijn geweest, dan zou dat betekend hebben dat Christus zijn belofte (dat de Kerk altijd in de waarheid zou blijven) geen stand had laten houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uw eerste zin klopt niet. Als de katholieke leer gebaseerd zou zijn op de H. Schrift, waarom is Petrus dan volgens hun leer de eerste paus -- plaatsvervanger van christus -- terwijl Petrus nooit in Rome is geweest ? Waarom is er een plaatsvervanger van christus nodig terwijl Jezus aan zijn uitverkorenen in zijn plaats de heilige geest beloofde ? groet amadeus

Andere antwoorden (1)

Het voorgeborchte is in de rooms-katholieke theologie een aanduiding van het verblijf van de zielen die na het sterven niet toegelaten worden tot de hemelse glorie van Christus en ook niet naar de hel of het vagevuur gezonden worden. Zij wonen aan de rand van de hemel of de hel en worden niet gekweld door de eeuwige hellestraffen, omdat zij geen persoonlijke zonden bedreven hebben. In het bijzonder gaat het om zielen van hen die een goed leven leidden, maar stierven vóór de opstanding van Jezus, en om ongedoopten die als klein kind stierven.

Het vagevuur is in de katholieke leer een plek na de dood waar men wordt gelouterd of gestraft voor nog niet uitgeboete zonden die wel al vergeven zijn (in het geval van zware zonden in de biecht of door een volmaakt berouw). Zij ondergaan hun gerechte straf, maar zijn wel gered en gaan niet verloren in de hel. Nadat de zielen zijn gelouterd krijgen ze toegang tot de hemel.

Toegevoegd na 11 minuten:
Het antwoord op de hoofdvraag is dus ja. Het zijn twee volkomen verschillende plekken.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ goed antw.