Hoe ver heeft de Egyptische geloofsovertuiging ten tijde van het oude Egypte zich verspreid?

Op dit moment is de hoofdgodsdienst in Egypte de Islam, maar jarenlang heeft men er geloofd in Ra en de andere goden die bij deze geloofsovertuiging horen.

De grote stromingen binnen geloofsovertuigingen hebben zich veelal ver verspreid, kijk bijvoorbeeld naar hoe het jodendom, de islam en het christendom zich verspreid hebben. Hoe ver is het geloof in Ra doorgedrongen in de naburige gebieden? Dus verder Afrika in, richting het huidige Saoudi-Arabië en naar Europa toe.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.5K

Antwoorden (1)

Egypte is de bakermat van de cultus van Isis. Dit geloof heeft zich langs de hele Middelandse zee verspreid is is een tijd lang het belangrijkste geloof geweest. Door Constatijn is het uiteindelijk verboden als consequentie van zijn bekering tot het christendom. Als geloof was het toen al hard op zijn retour.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Draaide het geloof van de Egyptenaren niet om Ra? Was Isis de sleutelfiguur?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ra was de hoofdgod, als je dat zo kunt noemen. Maar Ra heeft Egypte niet echt verlaten. Isis wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De Egyptenaren aanbaden de zon.
Constantijn heeft deze gewoontes overgenomen.
Kijk naar de rituelen van de RKK. De rituelen zijn gekerstend naar het christendom.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uiteindelijk zijn alle religies gebaseerd op concepten van hun voorgangers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Mullog, Het christelijke geloof heeft zijn oorsprong bij christus.
Christus is Jezus de Messias, de Messias is degene die hetgene vervult heeft wat door de profeten in het OT werd voorzegt. De profeten in het oude testament werden gekozen uit het volk Israel.
Het volk Israel draagt de naam die van Jakob afkomstig is ook de aartsvader genoemd. Jakob is de kleinzoon van Abraham.
Aan Abraham werd een belofte gedaan, ook het Abrahamitische verbond genoemd
.
Deze belofte werd gedaan door de Gd van Israel die ook de Gd van Abraham, Isaak en Jakob werd genoemd.
Deze Gd is de scheppende Gd die Y-H-W-H is. Met andere woorden heeft het christelijk geloof geen enkele basis uit Egypte of uit de Rooms Katholieke Leer. groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Amadeus, Vanuit uit het geloof is het moeilijk, zo niet onmogelijk, te accepteren dat je religie afkomstig is vanuit andere bronnen dan waar je in gelooft als zijnde de oorsprong van je geloof. Ik snap dat wel. Maar dat verandert niets aan het feit. Ik ga daar verder geen zinloze discussie over voeren. Wat mij wel intrigeert is je laatste opmerking "Met andere woorden heeft het christelijk geloof geen enkele basis uit Egypte of uit de Rooms Katholieke Leer.", en dan met name het vermelden van de Rooms Katholieke Leer. Juist de RK is het begin van het christendom(*). Was Petrus niet de eerste "Paus"? Ik vind dat net zo'n wonderlijke uitspraak als dat je zou zeggen dat Jezus geen Jood was. (*) Als je stelt dat de RK van NU niets meer te maken heeft met de oorspronkelijke leer dan kan ik me daar van alles bij voorstellen. Maar we hebben het over de basis dus TOEN. Groet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Mullog, Eigenlijk is de grondlegger van het christendom
Jezus Christus . Dit is een feit.
In het boek handelingen werden Jezus volgelingen voor het eerst christenen genoemd.
Dit situeerde zich niet zo lang na Jezus dood. Feit is dat de Romeinse Keizer Constantijn na meer dan 200 jaar vervolgingen, het christelijk geloof tot staatsgodsdienst bombardeerde rond de jaren 320 AD. Dit was het ontstaan van de Rooms Katholieke Kerk.
Tijdens de verschillende concilies die vanaf toen werden gehouden begon hun leer meer vorm te krijgen gebaseerd op de zonnecultus die zij oorsprong vond in Egypte. Zij claimen dat de Paus de plaatvervanger is van Christus, bovendien is de apostel Petrus nooit
in Rome geweest. Eigenlijk is de Paus het hoofd van de Katholieke kerk, niet van het christendom. groet amadeus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Amadeus, Dan durf ik wel de volgende stelling te poneren: HET christendom bestaat niet. Er bestaan een aantal verhalen, waarvan een deel in boekvorm, die gaan over een persoon die Jezus heet. En er zijn talloze gelovigen en geloofsgemeenschappen die op basis van een eigen interpretatie van die verhalen zichzelf christen noemen. Groet
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het christelijk geloof altijd bestaan sinds Jezus zijn wetten bekend maakte aan zijn apostelen.
De apostel Paulus noemde deze wetten, de wet van christus, . Jezus beloofde aan degenen die oprecht van hart zijn en zonder schijn, zijn geest te sturen. Weet je waarom ? Jezus zei dat de vader zulke mensen zoekt die Gd zouden aanbidden in geest en waarheid. Waarheid in de betekenis van oprecht en zonder schijn. Johannes 4: 23..... . Juist daarom bestaat het christelijk geloof nog steeds. groet amadeus