Wat stelt het symbool op de mijter van de Russisch-Orthodoxe patriarch (Kirill) voor?

Ik heb al een tijdje op internet gezocht, maar ik kan het nergens vinden. De persoon in het midden doet aan Maria denken, maar ik weet het niet zeker. Er is vast iemand die dit weet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.5K

Het beste antwoord

De afbeelding is een Seraf, of Serafijn. Dat zijn engelen met een hoge rang en ze hebben als taak on Gods heiligheid te bewaken. Ze worden in de Bijbel genoemd in Jesaja 6: 'stonden serafijnen. Elk van hen had zes vleugels, twee om het gezicht en twee om het onderlichaam te bedekken, en twee om mee te vliegen'.
Hier zie je dus meteen het duidelijke kenmerk: de 6 vleugels.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens heeft het wel met maria te maken want de Orthodoxe kerk zegt over haar: Wij vereren de Maagd Maria als ‘roemrijker dan de Cherubijnen en glorierijker dan de Serafijnen’ omdat zij de vrouw is die Christus heeft gebaard
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden! Beide antwoorden bevestigen wat ik inderdaad al dacht, maar geven nog niet echt uitsluitsel. Het viel me op dat wijlen patriarch Tikhon bijna dezelfde icoon draagt, maar dan met (waarschijnlijk) Maria als een seraf die geopende vleugels heeft. Zou het zo zijn dat Maria hier als seraf wordt afgebeeld, of juist dat ze door een seraf wordt verheven? En hoe zouden jullie dit verschil tussen het icoon van Tikhon en Kirill verklaren?

Andere antwoorden (1)

Het is inderdaad Maria maar ze noemen haar anders, namelijk: Moeder Gods. Het is een speciale afbeelding, namelijk de icoon van de Moeder Gods van het Teken. Dit icoon verwijst naar Jesaja 7 vers 14: "Daarom geeft de Heer zelf u een teken: Zie,
de jonge vrouw is zwanger, en zal een zoon ter wereld brengen, en gij zult hem de naam Immanuël geven". Meer informatie erover is onder meer te vinden op https://nl.wikipedia.org/wiki/Platytera
Amadea
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Hoewel ik het niet uitsluit, lijkt van een playterre niet meteen sprake want zowel de orante houding als het kindje jezus zijn niet zichtbaar. En de andere bron heeft het over medallions die om de patriarch zijn nek hangt wat dus wel twee panaghia’s of playterra zijn. Maar het kan wel gewoon Maria zijn maar Jezus lijkt me ook nog mogelijk.