Kan een kardinaal uit zijn ambt gezet worden?

Kan een kardinaal uit zijn ambt gezet worden door een unaniem besluit van bisschoppen of door de paus?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (3)

volgens mij alleen door de paus, maar dan moet hij het wel heel erg bont gemaakt hebben. Bisschoppen hebben sowieso niets over kardinalen te vertellen. De kardinalen staan het hoogste in rang. De Pauselijke Curie (120 kardinalen) vormt ook het opperbestuur van de rooms-katholieke kerk.
8 jaar geleden
Ja, een kardinaal kan net als een priester uit zijn ambt worden gezet. Kardinaal is een eretitel, er komt geen wijding of opvolging aan te pas. Iemand die benoemd is tot kardinaal blijft dat in principe voor het leven, maar dan moet zijn levenswandel er wel mee overeenkomen. Redenen om uit het ambt te worden gezet zijn bijvoorbeeld seksueel misbruik en financiële oplichterij.

Toegevoegd na 42 minuten:
De kardinaal is door de paus verkozen, en daarom is de paus de enige die hem weer uit dat ambt kan zetten.
Amadea
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Wat bedoel je, FlorisBoening. Ik zie geen tegengestelde informatie!
Ja dat kan. Onderstaande alinea komt uit de wiki (zie de links) en beschrijft het massa-ontslag van 24 kardinalen op 24 oktober 1511 door paus Julius II.

Het verlies van Bologna en de opstand van de kardinalen, gesteund door wereldlijke leiders, eisten hun tol. In de periode 23 tot 27 augustus 1511 werd Julius II zo ziek, dat voor zijn leven gevreesd werd. De paus genas echter en maakte al snel daarna weer plannen om de Fransen en de kardinalen in Noord-Italië aan te pakken. Nadat hij in juli al had opgeroepen tot een kerkelijk concilie te Rome, richtte hij op 4 oktober 1511 samen met Venetië en Spanje de Heilige Liga op die gericht was tegen Frankrijk. Engeland zou zich op 17 november van dat jaar ook aansluiten. Op 24 oktober volgde de excommunicatie van de rebellerende kardinalen die tevens al hun beneficiën verloren.

Toegevoegd na 56 seconden:
Als antwoord op de vraag. De paus kan dit dus beslissen, bisschoppen niet.