Wat is de definitie van de de onbevlekte ontvangenis volgens de rooms katholieke kerk ?

Toegevoegd na 4 dagen:
Aan de hand van de antwoorden die tot nog toe gegeven zijn, rest voor mij nog de vraag of deze bewering van de RKK gebaseerd zijn op eventuele geschriften buiten de bijbel.

De vraag is, welke geschriften.... .

bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.9K
Cryofiel
8 jaar geleden
Volgens mij dat Maria, als enige sinds de zondeval, bevrijd was van de erfzonde. Dat was een noodzakelijke voorwaarde om de zoon van god te kunnen ontvangen, dragen en baren.

Het beste antwoord

In 1854 definieerde paus Pius IX het dogma ’dat inhoudt dat de allerheiligste Maagd Maria op het eerste ogenblik van haar ontvangenis door vrijwaring van alle smet der erfzonde zuiver was.’”

Deze geloofsovertuiging werd door het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) bevestigd. — The Documents of Vatican II (New York, 1966), onder redactie van W. M. Abbott, S.J., blz. 88.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Blijkbaar worden steeds dezelfde mensen geviseerd om te minnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"minnen" moet best kunnen ,maar men heeft er pas wat aan wanneer het vergezeld gaat met "de motivatie" Groetjes !

Andere antwoorden (1)

De Onbevlekte Ontvangenis van Maria is een dogma van de Katholieke Kerk dat met een hoogfeest gevierd wordt op 8 december, negen maanden voor het feest van de geboorte van Maria op 8 september. Het dogma bevestigt de bijzondere status van

Maria door te stellen dat zij verwekt werd en ter wereld kwam zonder met de erfzonde te zijn bevlekt. Zij werd met een onbevlekte ziel ontvangen in de schoot van haar moeder, volgens de traditie Anna. Op haar ziel werd door God reeds tevoren de zuiverende werking van de toekomstige verlossing door haar Zoon Jezus Christus toegepast. Volgens de katholieke geloofsleer bracht de bijzondere uitverkiezing van Maria met zich mee dat zij de enige mens in heel de geschiedenis is wier ziel nooit met enige zonde bevlekt geweest is, zelfs dus niet met de erfzonde.

Het dogma werd op 8 december 1854 met de pauselijke bul Ineffabilis Deus afgekondigd door paus Pius IX en zette onder katholieken een nieuwe golf van Mariaverering in gang.
Erna55