Leert de RK Kerk /paus (nog steeds) dat elke wereldlijke leider zich aan de paus moet onderwerpen?

Een wereldlijk leider moet zich onderwerpen aan de geestelijke macht van de paus, althans volgens bepalingen in de pauselijke bul Unam Sanctam uit 1902. Is dit nog steeds zo of is dit herroepen en zo ja wanneer en in welk document staat dit?

8 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Antwoorden (1)

Unam Sanctam was een bul uitgevaardigd door paus Bonifatius VIII op 14 november 1302 (dat is wat anders dan 1902, we hebben het hier dus over "even geleden").

Betreffende paus was bepaald niet geliefd, had ruzie met zo ongeveer de hele wereld en het uitbrengen van deze bul leidde tot zijn ondergang (lees de details hierover in de link).

Ik geloof niet dat deze bul ooit formeel herroepen is. Aan de andere kant kun je ook wel beargumenteren dat hij nooit geaccepteerd is waardoor herroepen niet nodig is.

Toegevoegd na 5 uur:
De wereld in 1300 zag er duidelijk anders uit dan nu. In het westen kon een heerser, of dit nu een paus of een wereldlijk leider was, zich nog wel de arrogantie veroorloven zich eenzijdig tot de baas van de wereld te benoemen. Zeker als je beseft dat de toenmalige wereld beduidend kleiner was dan nu. En hoewel het lot van Bonifatius VIII aantoont dat je dit ook weer niet te hard moest roepen.

N.a.v. de reactie kan ik mij niet voorstellen dat in de 20ste eeuw een paus (of wie dan ook) een poging heeft gedaan zich tot wereldleider van ALLE mensen van wat dan ook te benoemen. Het was inmiddels al lang duidelijk dat grote delen van de wereld dat nooit zouden erkennen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
poppetje54321
8 jaar geleden
maar staat er zoiets ook niet in de codex iuris canonici uit 1918? dat wetboek geldt wel tot op de dag van vandaag en is de basis van de kerkorganisatie. misschien dat deze regel formeel nog wel geldt maar in de praktijk niet meer gehandhaafd wordt. maar waarom dan opnemen in een juridisch 'wetboek'?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De laatste herziene versie van de codex iuris canonici stamt uit 1983 en is onder paus Johannes Paulus II uitgegeven. De eerste bepaling in deze codex is "De canones van dit Wetboek betreffen alleen de Latijnse Kerk. ". Je moet mij niet euvel duiden dat ik niet de hele codex gelezen heb maar volgens mij is deze bepaling voldoende duidelijk en beperkt het gezag van deze codex tot het kerkelijk domein.
poppetje54321
8 jaar geleden
Ik heb het er nu ook even bijgezocht maar daar staat toch echt de de paus complete en absolute (bijna dictatoriale) macht uitoefent over zijn eigen kerk (Canon 330-341) daarna lees ik op wikipedia:
De paus is volgens de Rooms-katholieke Kerk de opvolger van Petrus en de leider van de gehele christelijke kerk wereldwijd. De paus wordt door deze kerk gezien als leider van de wereldkerk en als de plaatsbekleder van Christus op aarde.
Hij verenigt in zijn persoon de hoogste geestelijke macht, dit wil zeggen het hoogste leergezag, de opperste wetgevende en rechterlijke macht. Toch is zijn macht niet enig in de Rooms-katholieke Kerk. Hij wordt bijgestaan door de Curie en de bisschoppen hebben belangrijke bevoegdheden binnen hun diocees.
En verder: De paus geeft wekelijks een publieke audiëntie in het Vaticaan. Daarnaast verleent hij ook audiënties aan andere geestelijke en wereldlijke leiders.
Wereldlijke leiders!! De paus matigt zichzelf deze oppermacht aan, dat is wel duidelijk. Dat wereldlijke leiders zich daar weinig of niets van aantrekken is een ander verhaal. De paus beschouwt zich als meerdere over deze seculiere leiders.
Vroegere wereldlijke leiders moesten knielen voor de paus. Nu is dat afgeschaft maar van het idee heeft de Heilige Stoel geen afstand genomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juridisch gezien is is het eerste artikel van de codex bepalend voor datgene waar de codex over gaat. De codex zegt dus zelf geen zeggenschap te hebben over zaken buiten de Latijnse kerk. De Nederlandse grondwet begint als volgt: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.". Als je buiten Nederland bent kun je je daar dus niet op beroepen. Zo zitten rechtssystemen nu eenmaal in elkaar. Natuurlijk geeft de paus audiëntie aan wereldlijke leiders. Wereldlijke leiders doen dat namelijk ook aan de paus als die bij hun op bezoek is. Dat heeft niks met machtsuitoefening te maken maar met protocollaire afspraken over hoe met in dat soort situaties met elkaar omgaat (wat ernstig helpt grove en pijnlijke blunders te voorkomen). Het protocol bij de paus kent alleen kledingvoorschriften (waarvan er een fameus schijnt te zijn, het Privilège du blanc, wat regerende katholieke vrouwen toestaat in het wit voor de paus te verschijnen! (ik heb een linkje aan de vraag toegevoegd)). het is mij niet bekend dat wereldlijke leiders voor de paus moeten knielen (hoewel dat ongetwijfeld ooit wel het geval zal zijn geweest). Dat de ring van de paus gekust wordt is een keuze van de wereldlijke leiders zelf. Die kunnen namelijk katholiek zijn en dat vanuit hun persoonlijke geloofsovertuiging doen. Om eerlijk te zijn zie ik dat de Chinese president niet doen als hij toevallig in Vaticaanstad langs zou gaan. De paus heeft wel degelijk macht. Als hij zich uitspreekt tegen anti-conceptie dan luistert het grootste deel van de RKK gemeenschap en gedraagt zich daarna. Maar die macht is ook weer beperkt, Óscar Romero is in El Salvador vermoord en ik heb niet het gevoel dat het Vaticaan daar veel tegen heeft kunnen doen. Daarnaast is na de reformatie van Luther en Calvijn een groot deel van de christelijke gemeenschap op eigen initiatief onder het gezag van het Vaticaan vandaan gewandeld. Wat is je probleem nu precies dat je zo graag bevestigd wilt hebben dat het Vaticaan heeft opgeschreven dat ze de baas van de wereld zijn (wat niet zo is)?