Waarom wordt het huwelijk in de protestantse kerk niet erkend als een sacrament, zoals in de RK wel het geval is?

Als protestant verbaast mij dit, maar ik kan er geen eenduidig antwoord op geven. Als omschrijving van een sacrament geldt dat het een 'zichtbaar teken en zegel van Gods genade'. Dat de doop en het Heilig Avondmaal daaronder vallen (de enige protestantse sacramenten), is evident, maar m.i. geldt dit ook voor het huwelijk; dit wordt immers ook gezien als een afspiegeling van de relatie die God heeft met Zijn kerk (dus een zegel), en tegelijkertijd is het zichtbaar voor iedereen. Waarom wordt het dan toch niet als sacrament gezien?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
2.4K

Het beste antwoord

Omdat alleen de Doop en het Avondmaal een bijbelse basis hebben. In de Bijbel staat geen opdracht van Jezus om huwelijken in te zegenen. Maar Hij gaf wel nadrukkelijk aan Zijn leerlingen de opdracht om te dopen in Zijn naam, en om brood en wijn te gebruiken tot Zijn gedachtenis.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed punt. Ik had niet de link gelegd naar het zendingsbevel, waar inderdaad niet gesproken wordt over het huwelijk. Ik bedenk me nu dat het er ook mee te maken kan hebben dat het huwelijk op zich geen verplichting is (in die zin dat ik niet gedwongen word om te trouwen), en dat het om die reden niet als sacrament gezien moet worden; terwijl we wel gehouden zijn de sacramenten toe te passen.

Andere antwoorden (1)

Omdat de protestante kerk geen sacramenten kent ; dat is een katholiek dingetje, Ingewikkelder is het niet.

Het enige wat je als sacrament zou kunnen zien in de protestante kerk zijn de dingen die rechtstreeks gebeuren tussen God en mens ; gedoopt worden en deelnemen aan het avondmaal. Trouwen is uiteindelijk toch iets tussen mensen. Het reeds gesloten (burgerlijk) huwelijk kan echter wel in de kerk gezegend worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Doop en Avondmaal zijn wél sacramenten in de protestantse kerk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad. Het antwoord van Marleen is op dit punt onjuist.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen: Als je bij hetzelfde Wikipedia-document kijkt bij het kopje Protestantisme, dan zie je dat dit gedeelte het eerste stuk van je antwoord tegenspreekt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overigens wel bedankt voor de reactie, uiteraard.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij ons werd er vroeger niet over sacramenten gesproken ; dat was iets voor katholieken ;-) . Wel dat de doop en het avondmaal heilig zijn (en daarmee dus vergelijkbaar). Vandaar dat ik ze ook niet zo genoemd heb. Maar eerlijk is eerlijk, een erg strenge kerk was het niet; gewoon gereformeerd in en gecombineerde gereformeerd/hervormde gemeente met zelfs oecumenische diensten met de katholieke kerk. Wel gelovig, niet streng, zeker geen zwarte kousen, artikel 31 en andere fratsen. Het antwoord van Amadea zal ongetwijfeld in kringen die streng zijn in de leer algemeen bekend zijn. Maar dus niet overal ;-) Zelfs bij catechisatie ging het er bij ons niet zo serieus aan toe.