Gaf Y-H-W-H opdracht aan Adam of Kain en Abel om offerts te brengen, en zoja met welke reden ?

Gd gaf aan zijn volk, na de bevrijding uit Egypte, wetten waaronder zondeoffers. Zie de Mozaische Wetten.

In de bijbel lezen en merken we dat Kain en Abel offers brachten (dierlijke en graanoffers).

Ook Noach gaf na de vloed een dankoffer dat waarschijnlijk samenging met een brandoffer . -- Noach gaf verschillende dieren als offer. genesis 8: 20 ....--

Echter in de bijbel lezen we nergens dat Gd opdracht hiertoe gaf in de periode van voor de bevrijding uit Egypte.

Zijn er geschriften buiten de bijbel die meer duidelijkheid kunnen brengen i.v.m. offers ten tijde van voor de bevrijding ?

Toegevoegd na 39 minuten:
Met ten tijde van voor de bevrijding bedoel ik, ten tijde van voor de Wet aan Mozes gegeven.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
2.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom Gd en niet gewoon voluit geschreven???
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Y-H-W-H, oftwel JAWEH (Hebreews) is hetzelfde als God. Dus die link begrijp ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Destroyer , Y-H-W-H betekent God dat weet u wel , maar de letters staan voor het Hebreeuwse woord YaHWeH , dus een afkorting zonder de klinkers erin te plaatsen , niet zoals u schrijft YAWEH
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik doelde meer op waarom er niet gewoon de naam God wordt gebruikt i.p.v. YHWH.
Rieneke1
8 jaar geleden
Het zou eerbiediger overkomen de naam niet voluit te schrijven heb ik begrepen.

Het beste antwoord

Toen Adam en Eva gezondigd hadden, probeerden ze hun naaktheid en schuld weg te werken door zich te bekleden met vijgebladeren.
God bekleedt Adam en Eva echter later met huiden van dieren, waarbij bloed
gevloeid moet hebben van deze dieren.

God geeft daarmee aan, dat de mens door de zonde de dood verdiend heeft en alleen kan bestaan voor Hem op grond van de dood van een ander.
Het Nieuwe Testament zegt dit ook: 'zonder bloedstorting is er geen vergeving' (Hebr. 9:22) Verwijzend naar de Here Jezus die voor ons in de plaats is gestorven.

Het handelen van God met Adam en Eva hield dus een wijze les in "hoe tot God te komen". Die les had Abel aangenomen en Kaïn niet, daarom staat er, dat Abel door het geloof een beter offer bracht. Abel besefte dat er een dier moest sterven, dat er bloed moest vloeien, wilde God hem kunnen aannemen.
Hebr 11 v 4 Doordat Abel God geloofde, bracht hij een beter offer aan God dan Kaïn. Want God zei dat Hij blij was met Abels offer.
De bijbelse uitdrukking in Heb 11 vers 4 lijkt te vertellen dat Abels geloof hem onderwees wat voor offer hij moest brengen.
Kain koos voor zijn eigen invulling.

De Oudtestamentische gelovigen begrepen en wisten meer, dan wij denken.
Zie Hebr. 11:13-16. Van wat daar staat, lezen we niets in het boek Genesis, maar Abraham, Izaäk en Jakob hebben dat wat er staat zeer goed beseft.
Naar mijn weten zijn er dan ook geen Geschriften aanwezig en ook niet noodzakelijk.

Voor ons mensen is het een wijze les, we kunnen God alleen naderen via het bloed van de Here Jezus, het lam God's, dat voor ons mensen heeft gevloeid.
Wij kunnen God niet naderen door het zelf in te vullen..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In de Bijbel staat niet of de offers in opdracht waren. Wel zou het kunnen dat ze een deel offerde van de eerste oogst die ze hadden binnengehaald.

3 En het geschiedde ten einde van enige dagen, dat Kaïn van de vrucht des lands den HEERE offer bracht.
4 En Habel bracht ook van de eerstgeborenen zijner schapen,
(Zie bron)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Destroyer,
In de bijbel staat nlet expliciet dat Gd hiertoe opdracht gaf volaleer de mozaische wet van kracht ging, maar weet jij of geschrfiften buiden de bijbel er wel melding van maken ? groet amadeus.
lees eens op deze site http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/2000603#h=2 daar wordt uitgebreid uitgelegd waarom er offers werden gebracht.
God legde dit hen niet op , maar ze ze deden dit uit zichzelf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo passantje,
Ik heb je aangehaalde link nagelezen en merk hetvolgende op.
er staat: """offeren” als „een religieuze rite waarin een object aan een godheid wordt geofferd teneinde een juiste relatie van de mens met de heilige orde op te bouwen, in stand te houden of te herstellen”. """ Antw: waarom wordt er hiet over een godheid gesproken met een kleine g en niet met G.
Waarom heeft men het in de aangehaalde link over een " heilige orde".
War betekent dit ? Er was toen ten tijde geen HOGEPRISTER aangesteld, wie bemmiddelde dan deze offergaven ? groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo amadeus ¨ In overeenstemming hiermee definieert één naslagwerk „offeren” als „een religieuze rite waarin een object aan een godheid wordt geofferd teneinde een juiste relatie van de mens met de heilige orde op te bouwen, in stand te houden of te herstellen”
Het is ook maar 1 naslagwerk schijnbaar die het zo benoemd , er is natuurlijk ook door de heidenen geofferd maar niet tot God maar aan hun eigen (af)goden en zoals ik dit stukje begrijp (ik kan er natuurlijk ook naast zitten, ik behoor niet tot de Jeh.Getuigen) En de heidenen zien zoiets waarschijnlijk als een soort religieuze rite , voor ons christenen hebben wij daarbij onze bedenkingen. Maar ik kwam dit stuk tegen en vond het verder wel een goede uitleg hebben over hetgeen de vraagsteller vraagt. Maar ik zie het offeren van Kain en Abel meer als een uiting van grote dankbaarheid en respect en eerbied voor hun Schepper
In de Bijbel wordt geen specifieke opdracht van YHWH aan de mens genoemd waarom zij zouden moeten offeren.
Het is opmerkelijk dat het offer van Abel dan wel geaccepteerd wordt en die van Kaïn niet, zoals een eerder gegeven antwoord al vermeldde.

Je gaf zelf in Genesis 8 aan dat voor de bevrijding Noach ook al offerde: ” Noach bouwde een altaar voor de HEER; daarop bracht hij brandoffers van al het reine vee en alle reine vogels. De geur van de offers behaagde de HEER . . . . “

Ook Abraham bouwde meerdere altaren; ze staan vermeld in het boek Genesis.

De reden zou kunnen zijn dat JHWH meer waarde hecht aan een offerande waarbij bloed vloeit zoals die bij de offerande van Abel het geval was.

De bloeddorstigheid en wreedheid van JHWH vindt zijn dieptepunt in de veelheid aan slachtingen van zowel dieren als vogels zoals deze vastgelegd werd in de Wet, die Hij via Mozes aan het volk Israël doorgaf.

https://www.debijbel.nl/bijbel/bladeren/NBV/Exod/29/ is zo'n voorbeeld:
“Snijd de ram in stukken, was de ingewanden en de poten en leg ze bij de stukken vlees en de kop. Verbrand de ram in zijn geheel op het altaar. Het is een brandoffer, een geurige gave die de HEER behaagt”.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Offers die betrekking hadden op vergeving van zonde was in principe een bloedoffer (om het even zo te noemen) voor nodig, zie ook Hebr. 9:22. Dit komt voort uit de verwantschap tussen zonde en dood (Rom.5:12). Om diezelfde reden stief Jezus ook een offerandelijke dood. Maar een uit zichzelf gegeven dankoffer kon prima uit iets anders bestaan. DIt blijkt onder andere uit Leviticus hoofdstukken 6, 7, en 23 (korenschoven, meeloffer, etc.) Uit het bovengenoemde principe was voor vergeving dus een bloedoffer nodig. Het was dus niet zozeer dat JHWH bloeddorstig en wreed was/is, maar Hij is dus consequent. Overigens heeft de mens de zonde over zichzelf afgeroepen, dus als je het iemand kwalijk zou willen nemen, dan zijn het Adam & Eva.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is overigens opmerkenswaard dat geen van de in de bijbel genoemde jagers bij God in hoog aanzien stonden. Juist het tegendeel is waar. Als God van bloedvergieten zou houden, dan is dat toch frappant. In overeenstemming daarmee was Abel geen jager, maar een schaapherder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En Noach roeit een paar soorten uit, en god zag dat het goed was....?!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@artra. Allereerst laat ik mij geen schuldgevoel aanpraten over iets waar ik part noch deel aan heb (gehad) door een, ook al noemt Hij zich, “almachtige God”. Als mijn zoon/dochter mij ongehoorzaam is, dan ontvangt hij/zij een evenredige straf daarvoor. Zijn/haar nakomelingen staan hier buiten en hebben hier niets mee te maken. Het getuigt van een ongekende wreedheid en onrechtvaardigheid van jouw god JHWH om de eerste mensen zodanig te straffen dat hun nageslacht en de gehele aardbodem daardoor sindsdien door Hem vervloekt werden ! Dat jij deze wraakzuchtige en wrede godheid “consequent” noemt in al zijn bloeddorstigheid is voor mij een redelijke aanwijzing dat jouw geloof eerder gebaseerd is op angst dan op liefde. De enige reden waarom Jezus Christus Zijn Lichtrijk verliet om hier op aarde een offerandelijke dood te sterven is om JHWH te onttronen. Hij deed dit uit liefde voor de verloren mensheid. JHWH was het immers, die opzettelijk de bespottelijke verordeningen in Zijn Wet via Mozes heeft laten vastleggen waarvan Hij tevoren wist dat
men die men onmogelijk kon houden zodat mens en wereld in het rijk van de dood terecht zouden komen. Jezus' hemelse Vader heeft die idioterie niet bedacht; dat kun je lezen in
https://www.debijbel.nl/bijbel/zoeken/NBG51/Hebree%C3%ABn+10:
“Daarom zegt Hij bij zijn komst in de wereld: Slachtoffer en offergave hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij een lichaam bereid; in brandoffers en zondoffers hebt Gij geen welbehagen gehad. Toen zeide Ik: zie, hier ben Ik – in de boekrol staat van Mij geschreven – om uw wil, o God, te doen”. Tot wie sprak Jezus Christus deze woorden, volgens jou ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
P.S. @artra. Jouw tweede reactie als toelichting vind ik nog excentrieker.
Een jager heeft doorgaans geen binding met zijn prooi. Het doden van een dier om te doden verdient bij niet veel mensen achting. Een schaapherder echter houdt van zijn schapen evenals een goede boer houdt van zijn vee. Des te pijnlijker is het dat JHWH juist het offer van Abel aannam en niet die van Kain. Dàt vind ik frappant.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op je 2e reactie: is het niet juist dat verschil dat het offer van Abel een groter offer maakte dan die van Kaïn? Over je opmerking: "De enige reden waarom Jezus Christus Zijn Lichtrijk verliet om hier op aarde een offerandelijke dood te sterven is om JHWH te onttronen."
>> dit vind ik een hele bijzondere kijk op de situatie. De bijbel zelf vermeldt iets anders. Ik zie je beweringen dan ook niet gestaafd worden door bijbelsteksten. Daarnaast had God Adam & Evan van tevoren gewaarschuwd wat hun straf zou zijn. Hij zij inconsequent zijn als hij die straf vervolgens niet zou toekennen. God gaf hen het leven in een prachtige omgeving zomaar cadeau, en vroeg alleen van hen dat ze Hem als hun Schepper/God zouden zien en niet van die ene boom zouden eten. Dat lijkt mij in alle respect geen onredelijke eis. Ik blijf er dus bij dat Adam & Eva het over zichzelf afgeroepen hebben, en daarbij ook voor hun nageslacht, omdat zij hun volmaaktheid niet meer konden doorgeven (Rom. 5:12)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Over dat, wat jij "onttronen" noemt, gesproken, dat is slechts voor een beperkte periode, zie 1 Korintiers 5:27,28: http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/lezen/1-korintiers/15,28/markeer-selectie/
https://www.peshitta.nl/Book.aspx?booked=20&ch=15 Zoals je uit die teksten leest, zal hij uit eigen beweging het koningschap teruggeven. Past niet echt bij het "onttronen van God". Bovendien blijkt uit vers 27 dat God zelf de autoriteit verstrekt(e) aan de Zoon om te regeren, dus hoezo was het een intiatief van de Zoon om de Vader te onttronen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@artra. Ik zie dat je kennelijk mijn vraag niet durft te beantwoorden. Uit angst misschien? Welnu, dat antwoord geeft deze tekst in Hebreeën 2 wel: “Omdat die kinderen mensen zijn van vlees en bloed, is de Zoon een mens geworden als zij om door zijn dood definitief af te rekenen met de heerser over de dood, de duivel, 15 en zo allen te bevrijden die slaaf waren van hun levenslange angst voor de dood”. https://www.debijbel.nl/bijbel/bladeren/NBV/Heb/2/ Ik noemde het woord “onttronen” omdat ik deze uitdrukking uit de NBG-vertaling 1951 heb gehaald; daar staat namelijk dit: “ . . . . opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen, en allen zou bevrijden, die gedurende hun ganse leven door angst voor de dood tot slavernij gedoemd waren”.

Het is jouw god JHWH die jou in jouw angst gevangen houdt; Hij is de heerser over de dood als gevolg van de vloek, die Hij over mens en nageslacht heeft uitgeroepen! De Bijbel “vermeldt iets anders”, zeg je, maar je verzuimt te melden wat de Bijbel dan wèl zegt over de reden waarom Jezus Christus het Lichtrijk, ook wel Koninkrijk der hemelen genoemd, verliet. De tekst, die je aanhaalt in 1 Kor. 15 vs 27, 28, vertelt dat Jezus Christus, nadat Hij de heerser over de dood, de god dezer wereld, heeft overwonnen en degenen, die in Hem geloven en gehoorzamen, bevrijd heeft, het Koningschap over al deze machten over zal dragen aan Zijn Vader. Het eerste gedeelte heeft Jezus door Zijn offerandelijke dood, zoals jij dat terecht noemt, volbracht. Wij leven nu in de tijd dat allen, die in Hem geloven en Hem gehoorzamen, bevrijd zullen worden. Van wie? Dat lees je o.a. in vorenvermelde tekst in Hebreeën 2. Zolang de mens gelooft dat de god van deze wereld de duivel is, blijven zij in de ban van JHWH, die ook de god der blindheid genoemd wordt. Die mens blijft daarmee buiten het verlossingswerk die Jezus Christus tot stand heeft gebracht. Immers, de duivel of satan is een gevallen engel, een demon. Een engel kan niet scheppen, dat kan alleen een godheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo wolfijntje, dankje voor je reactie. Je zegt:
" De reden zou kunnen zijn dat JHWH meer waarde hecht aan een offerande waarbij bloed vloeit zoals die bij de offerande van Abel het geval was. " Antw:
Ik denk persoonlijk niet dat Y-H-W-H méér waarde hecht aan een offerande waarbij bloed vloeit, wel bij de achterliggende gedachte ervan.
Ik vraag me dan ook af "wat" de gedachte erachter is en "wwarom" er offers gebracht werden.
In de bijbel staat er niets vermeld, misschien wel in andere geschriften ? Je zegt:
" De bloeddorstigheid en wreedheid van JHWH vindt zijn dieptepunt in de veelheid aan slachtingen van zowel dieren als vogels zoals deze vastgelegd werd in de Wet, die Hij via Mozes aan het volk Israël doorgaf. " Antw.
De slachtingen die jij noemt zijn voor mij in vele gevallen een "oordeel" over mensen die door weerspannigheid de geboden van
Y-H-W-H niet navolgden door herhaalde waarschuwingen.
De slachtingen van dieren zoals jij weergeeft zijn offers gebracht voor het volk om hen eraan te herinneren dat zij zondaars waren.
Trouwens vele offers weren een zinspeling naar het offer van " Jezus"
Ook dit "offer " was voorzien door Y-H-W-H. Je zegt:
" https://www.debijbel.nl/bijbel/bladeren/NBV/Exod/29/ is zo’n voorbeeld:
“Snijd de ram in stukken, was de ingewanden en de poten en leg ze bij de stukken vlees en de kop. Verbrand de ram in zijn geheel op het altaar. Het is een brandoffer, een geurige gave die de HEER behaagt”.
Antw:
Spijtig dat je deze link aanhaalt. Een a
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zegt:
" https://www.debijbel.nl/bijbel/bladeren/NBV/Exod/29/ is zo’n voorbeeld:
“Snijd de ram in stukken, was de ingewanden en de poten en leg ze bij de stukken vlees en de kop. Verbrand de ram in zijn geheel op het altaar. Het is een brandoffer, een geurige gave die de HEER behaagt”.
Antw:
Spijtig dat je deze link aanhaalt. Een account aanmaken doe ik niet.
Verder bespreekt ex 29 een ritueel voor offergave dat werd uitgevoerd
NADAT het dier was uitgebloed.
Niets abnormaal mee. Verder kan ik staads opmerken dat je steeds Y-H-W-H in een daglicht stelt als een wrede god.
Is Y-H-W-H voor jou SATAN, of eennhalfgod of hoe moet ik dit nu eigenlijk bezien. Mag ik verder vragen waarop jij je beweringen baseerd ?
Kun je mij bronnen geven van deze geschriften ?
Zijn deze geschriften betrouwbaar en waarom ? groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amadeus. Het valt mij op dat jij vragen aan mij stelt waarvan ik het antwoord al meerdere malen gegeven heb, zowel in mijn antwoord op de gestelde vraag als in mijn reacties; vaak onderbouwd met Bijbeltekst en bijbehorend citaat erbij. Ik bedien mij graag van verschillende vertalingen ter wille van de leesbaarheid. Het maakt mij niet uit of je wel of niet een account aanmaakt; het geciteerde staat gewoon in de aangehaalde tekst uit het Boek dat “Bijbel” heet. Dit schrijf ik naar aanleiding van jouw laatste 3 vragen; die komen namelijk nogal bizar bij mij over. Uit jouw antwoorden op mijn laatste reactie merk ik op, dat jij het afslachten van onschuldige dieren vanwege de zonden van mensen goed en rechtvaardig vindt omdat JHWH dat verlangt; dus om Hem gunstig te stemmen en de gepleegde zonde te vergeven. Jouw opmerking, dat ik JHWH een wrede god vind, is zeer terecht; sterker nog: ik heb tevoren de tekst aangehaald en geciteerd in Hebreeën 2 vers 14. En deze ook aan @artra uitgelegd over het waarom ik dit vind! Maar net zo goed als ik alle meningen van de lezers respecteer, doe ik dat natuurlijk ook met die van jou, amadeus.
Vriendelijke groet,
wolfijntje
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@wolfijntje: Mij bekruipt het idee dat jij denkt dat JHWH en Satan dezelfde zijn. Ook Amadeus vroeg hier al naar. Kun je hier nog eens op antwoorden? Volgens mij wordt het dan duidelijker wat je bedoelt. Over je (terechte) opmerking: "De Bijbel “vermeldt iets anders”, zeg je, maar je verzuimt te melden wat de Bijbel dan wèl zegt over de reden waarom Jezus Christus het Lichtrijk, ook wel Koninkrijk der hemelen genoemd, verliet."
>> hierbij mijn reactie: om de wil van de Vader te doen. Zie Johannes 6:40
link: http://www.naardensebijbel.nl/vers/johannes-6-40/
link: http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/lezen/johannes/6,40/markeer-selectie/
Dat Jezus zijn leven voor ons gaf, is dus een reddingsplan voor de mensheid. Daarvoor stierf Jezus dus zijn offerandelijke dood Je kunt je afvragen WAAROM de Vader dit wilde. Houdt hij van lijden? Nee, het antwoord vinden we in verschillende teksten, bijvoorbeeld
http://www.allaboutgod.com/dutch/johannes-3-16.htm
http://www.biblestudytools.com/svv/1-johannes/passage/?q=1-johannes+4:9-10 Het geven van zijn Zoon was dus een daad van liefde, en vereffende datgene wat Adam verloren had doen gaan:
http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/lezen/1-korintiers/15,22-26/
http://www.dagelijkswoord.nl/3601 Het zou trouwens vreemd zijn als een God van lijden en bloed hield, dat hij de mensen in een Paradijs plaatste met ideale omstandigheden en een voortreffelijk leven in het vooruitzicht. Dat past niet bij elkaar.
Wat wel klopt, is dat Satan houd van dood en verderf: Johannes 8:44
http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/lezen/johannes/8,44 Als we er voor nu even van uitgaan dat JHWH betrekking heeft op de Vader, wat heeft jou ertoe gebracht te geloven dat Satan en JHWH dezelfde persoon zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als god, Jezus en de heilige geest een drieenheid vormen. Als god alles geschapen heeft. Als god daarmee ook satan geschapen heeft. Is satan dan niet een aspect van god?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo wolfijntje,
Allereerst moet ik even kwijt dat je nogal hoog oploopt met je "zogenaamde" verborgen kennis... . Ik stel je persoonlijk verschillende vragen omdat ik op gelijke voet probeer te geraken met jou.
Spijtig dat je me af en toe een beetje van je wegduwt. Ik kom graag "to the point" en hou niet van het " eromheen gedraai" . Ik heb je meermaals om bronnen buiten de bijbel gevraagt, heb je eveneens gevraagd " waarom" je deze bronnen/ geschriften betrouwbaar vind en vraag me nu ook af "waarom" je bepaalde teksten in de griekse geschriften onbetrouwbaar vind of niet origineel zijn weergegeven. Ma
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mag ik vragen welke tekstgedeelten en wat je bronnen zijn in dit gegeven. Ik vraag dit uit interesse en om het te begrijpen.
Niets verkeerds mee denk ik. Dan kunnen we misschien eindelijk vanuit een gemeenschappelijke
BASIS verder een aantal zaken toelichten. Het is mijn bedoeling om een meerwaarde voor elkaar te zijn.
Ik hoef mij gelijk niet te halen, dit is uiteindelijk niet belangrijk. Ik stel voor om een gemeenschappelijk topic hierover te open in het cafe met bals onderwerp: " Wat is de opvatting van het 'gnosticisme' ten aanzien van de god jhvh " Hopelijk stem je er mee in en kunnen we een discussie
creëren waaraan verschillende gelovigen een aandeel kunnen hebben met respect voor ieders overtuiging. groet amadeus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@artra. Ik heb jou een vraag gesteld naar aanleiding van jouw reactie op mijn gegeven antwoord aan de vraagsteller. Dus vraag ik je bij deze nogmaals: tot wie sprak Jezus deze woorden ? “Om de wil van de Vader te doen” is geen antwoord op mijn vraag. De opeenhoping van teksten geven alle geen antwoord op mijn vraag. Het probleem wat ik hier aantref is dat je niet leest ! Ik citeer een bepaalde tekst naar aanleiding van jouw reactie en ik wijs de Schriftplaats aan waar dat staat. Laat ik nu even in gaan op jouw uitgangspunt: “Als we er voor nu even van uitgaan dat JHWH betrekking heeft op de Vader, wat heeft jou ertoe gebracht te geloven dat Satan en JHWH dezelfde persoon zijn?” Dat satan en JHWH dezelfde persoon zijn, dat zijn jouw woorden, niet die van mij. Want satan of de duivel is een (gevallen) engel, een demon. JHWH is de God van deze wereld, die hemel en aarde geschapen heeft.
Een engel kan niet iets tot aanzijn roepen vanuit het niets; de satan kan niet scheppen. Alleen een God kan dat. Dat zeg ik niet, dat staat zo in de Bijbel. Als je er van uitgaat dat JHWH en de Vader één en dezelfde zijn dan hebben we te maken met een psychisch gestoord Opperwezen. Want hoe kan God offerwetten gebieden en later Zijn zoon zenden die tegen zijn Vader zegt: die offers hebt Gij niet gewild.
Waarom heeft Hij ze dan zo ingesteld?? Dus terug te komen op jouw ontwijkende antwoord gaf ik nog een tekst mee: Hebreeën 2 met de uitgeschreven tekst van die Schriftplaats. Ik wil duidelijk aangeven dat ik deze Bijbelteksten niet zelf heb bedacht; ik citeer wat er staat uit het boek dat “Bijbel” heet en ik vraag juist aan jou om te antwoorden op deze ene vraag uit Hebreeën 10: Tot wie sprak Jezus Christus deze woorden, volgens jou ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amadeus. Wat betreft het eerste gedeelte van jouw reactie, daar kan ik niks mee. Voor jou geldt hetzelfde wat ik zojuist aan @artra heb gezegd. Ik citeer een tekst met bijbehorende Schriftplaats en jouw reactie is dat je dat spijtig vindt? Je bent immers vrij om in elke andere Bijbel te lezen of helemaal niet te lezen ? En dan jouw denigrerende opmerking dat ik hoog oploop met “zogenaamde” verborgen kennis, terwijl jij niet de moeite neemt om te lezen wat er staat.
Vandaar mijn laatste opmerking dat ik jouw handelwijze en mening respecteer, maar dat neemt niet weg dat een zekere mate van zelfonderzoek van jouw kant in deze geen kwaad kan. Als ik iemand dieren om niet zie doden dan noem ik hem wreed. Maar omdat die iemand JHWH is, dan moet ik dat goed en rechtvaardig vinden?
De Wet van JHWH bevat, in al zijn verdere uitwerkingen, tal van dergelijke wreedheden, ook naar de mens die bij voorbeeld de sabbat niet houdt. Hij moet worden gedood ! En deze worden alle goedgepraat door de gelovigen uit angst om tegen Hem in te gaan; die angst heet dan: liefde. Als jij dan beweert dat jij zo graag “to the point” wil komen en niet houdt van “eromheen gedraai” dan zal je toch moeten beginnen om uit je harnas van angst te stappen en je nek te durven uitsteken naar andere wijsheidsliteratuur buiten de Bijbel. Is dit niet de bedoeling van wat er staat geschreven: Toets alle dingen en behoud het goede. Ik heb vele bronnen onderzocht zowel de oosterse- als de westerse filosofieën waaronder ook de gnostische, en deze alle getoetst aan de Bijbel; maar wel met deze tekst in gedachten: “Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is, komt van God. Iedere geest die dit niet belijdt, komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, . . . “ 1 Joh.4 Terecht stel je dat het niet gaat om wel of niet gelijk te hebben. Het gaat erom te onderzoeken en te onderscheiden met welke geest je te maken hebt: de Geest van de Vader of met de geest van de antichrist.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo wolfijntje,
Je zegt:
…. maar dat neemt niet weg dat een zekere mate van zelfonderzoek van jouw kant in deze geen kwaad kan.
Antw.
Daar ben ik mee bezig, dit is ook de reden waarom ik met interesse vragen aan jou stel.
Ook vraag ik steeds met interesse naar je bronnen buiten de bijbel en naar je motivatie waarom je deze bronnen betrouwbaar vind.
Je aangehaalde teksten in hebreeen 10 en hfst 2 heb ik zeker wel gelezen.
Je zegt:
Als ik iemand dieren om niet zie doden dan noem ik hem wreed. Maar omdat die iemand JHWH is, dan moet ik dat goed en rechtvaardig vinden?
Antw.
Y-H-W-H heeft nooit zomaar dieren mlaten doden, offers hebben altijd een REDEN, in dit geval waren de gebrachte offers in functie van zijn uitverkoren volk.
Je zegt:
De Wet van JHWH bevat, in al zijn verdere uitwerkingen, tal van dergelijke wreedheden, ook naar de mens die bij voorbeeld de sabbat niet houdt. Hij moet worden gedood ! En deze worden alle goedgepraat door de gelovigen uit angst om tegen Hem in te gaan; die angst heet dan: liefde.
Antw.
Als je al de daden van Y-H-W-H in de juiste context plaatst, dan denk ik niet dat de scheppende Gd Y-H-W-H een wrede Gd is zoals jij hem afscheept.
Je zegt:
Als jij dan beweert dat jij zo graag “to the point” wil komen en niet houdt van “eromheen gedraai” dan zal je toch moeten beginnen om uit je harnas van angst te stappen en je nek te durven uitsteken naar andere wijsheidsliteratuur buiten de Bijbel. Is dit niet de bedoeling van wat er staat geschreven: Toets alle dingen en behoud het goede.
Antw.
Ik kom heel graag to the point en draai niet graag om dingen heen.
Nogmaals, ik heb interesse naar de literatuur die jij leest buiten de bijbel, geef me je bronnen en liefst in het nederlands, ook je motivatie waarom je deze betrouwbaar vind.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verder begrijp je volgende redenatie niet: “ dan zal je toch moeten beginnen om uit je harnas van angst te stappen “ .
Volgens mij vel jij nogal vlug een negatief oordeel over iemand. Jammer! Je zegt:
Ik heb vele bronnen onderzocht zowel de oosterse- als de westerse filosofieën waaronder ook de gnostische, en deze alle getoetst aan de Bijbel; Antw.
Dit zegt al iets en vind ik interessant. Je zegt:
maar wel met deze tekst in gedachten: “Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is, komt van God. Iedere geest die dit niet belijdt, komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, . . . “ 1 Joh.4 Antw.
Volledig mee eens. Je zegt:
Terecht stel je dat het niet gaat om wel of niet gelijk te hebben. Het gaat erom te onderzoeken en te onderscheiden met welke geest je te maken hebt: de Geest van de Vader of met de geest van de antichrist. Antw.
Ik hoop dat we in deze geest verder kunnen discussiëren op GV cafe
Graag wil ik het dan hebben over jhwh in het gnosticisme, het kanb een topoc worden
Waarin we alle kanten uit kunnen. Ook hebreeen hfst 2 en hfst 10 kunnen we dan verder toelichten. Jezus spreekt in hfst 10
Tot Gd, de psalmen geven heel wat meer info over de offergaven en ook het antwoord op je aangehaalde teksten. Graag je invulling in deze dan open ik het topic in het cafe.
Groet amadeus.
Er zijn een aantal theorien die de oorsprong van het offer proberen te verklaren, maar er is daar geen overeenstemming over. Over het algemeen is men wel van mening dat het offer een uiting is van een transactie met een god om of vergeving af te smeken of een tegenprestatie voorelkaar te krijgen.

Ook gaan offers al heel ver terug in de tijd, voordat de bijbel op schrift werd gesteld.

Voor de schrijvers van de eerste delen van de bijbel waren offers een onderdeel van hun religeuze beleving. Zij hadden daar geen opdracht van god voor nodig. Daarom hoefde ze het ook niet op te schrijven. Dat gebeurde pas toen men de religie meer ging organiseren en offers aan speciale gebeurtenissen werden gekoppeld ( vergelijk het Joodse paasfeest ).

Hierna werd het pas zinvol offers in de bijbel op te nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo mullog,
Je zegt:
" Er zijn een aantal theorien die de oorsprong van het offer proberen te verklaren, maar er is daar geen overeenstemming over." antw. : Welke theirieen bedoel je ? Je zegt:
" Over het algemeen is men wel van mening dat het offer een uiting is van een transactie met een god om of vergeving af te smeken of een tegenprestatie voorelkaar te krijgen. " antw: wat bedoel je met " een god" terwijl ik het heb over de Gd van Abraham Y-H-W-H ? groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als voorbeeld voor theorieën:
> Een offer is een gift aan de goden om iets af te smeken of straf te ontlopen (Sir Edward Burnett Tylor, 1871)
> Een offer is ontstaan als een ritueel waarbij een (deel van een) stam door een maaltijd een speciale band met zijn totem god wilde krijgen (William Robertson Smit, 1894)
> Offers komen voort uit magie waarbij dieren werden geofferd om een god te revitaliseren (na verloop van tijd komt er sleet in een god en moet hij weer vitaal gemaakt worden) (Sir James George Frazer, 1890)
> Een offer is een gift aan een god waarvoor men een gift terug verwacht (Marcel Mauss, 1902)
> Een offer is een uiting van het Oedipus complex waarbij symbolisch de vader wordt geofferd (Sigmund Freud, 1913)
> Een offer is een symbolische daad waarbij men zichzelf aan een god offert. De grote van het offer wordt daarbij op economische gronden bepaald (hoeveel men kan geven) (Raymond Firth, 1963) Er zijn meer theorieën rondom offers. Zoals je in de korte samenvatting hieboven ziet hebben ze verschillende invalshoeken en eigenlijk maar een ding gemeenschappelijk, namelijk dat men er voordeel mee wil krijgen. Het eerste deel van mijn antwoord is om aan te geven dat offers in alle religies voorkomen. Daarmee wil ik zeggen dat god niet exclusief is wat offers betreft maar dat alle goden wel op een of andere manier offers krijgen. Daarmee zijn offers, ook voor de schrijvers van de bijbel, een bekend fenomeen. In het tweede deel probeer ik duidelijk te maken dat offers pas in de bijbel worden beschreven als in de bijbel rituelen worden opgenomen over hoe je je godsdienst moet beleven. Dat begint volgens mij pas zo'n beetje bij Exodus. Dat gaat dus specifiek over de god die jij als Gd of Y-H-W-H aanduidt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overigens is god nogal dubbel wat offers betreft: Jesaja 1:11 Waartoe zal Mij zijn de veelheid uwer slachtoffers? zegt de Heere; Ik ben zat van de brandoffers der rammen, en het smeer der vette beesten, en heb geen lust aan het bloed der varren, noch der lammeren, noch der bokken.
Psalm 40:7 Offers en gaven verlangt u niet, brand- en reinigingsoffers vraagt u niet. Nee, u hebt mijn oren voor u geopend
Psalm 51:16 Want Gij hebt geen lust tot offerande, anders zou ik ze geven; in brandofferen hebt Gij geen behagen
Hosea 6:6 Want liefde wil ik, geen offers; met God vertrouwd zijn is meer waard dan enig offer
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo mullog, Je ujiteenzetting ivm offers daar ben ik et mee eens. In welke context bezie jij jesaja1 - psalm 40 - 51 en hosea 6 ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat was gewoon iets waar ik tegen aan liep toen ik het antwoord op je vraag aan het formuleren was. Ik vind de tegenspraak dat dezelfde god offers wel en niet wil opvallend genoeg om even te vermelden. Ongetwijffeld zullen gelovigen hier duiding aan weten te geven. Voor mij is het een van de bewijzen dat de bijbel, en god, vooral mensenwerk zijn.