Hoe komt men aan de namen Goede vrijdag Witte donderdag ezn ezn ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Het beste antwoord

-Vrijdag
http://www.slate.com/blogs/browbeat/2014/04/18/why_is_good_friday_called_good_friday_the_etymology_and_origins_of_the_holiday.html

Drie theorieën.

1. Goed want dat Jezus stierf aan het kruis zou goed zijn voor je eeuwige ziel.
2. God's vrijdag> Good Friday/Goede vrijdag
3. Goed betekent zoiets als heilig. (Meest aangehange theorie).

-Donderdag
http://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_Donderdag#Katholieke_traditie

De term "Witte Donderdag" verwijst naar de gewoonte om alle kruisbeelden en andere beelden met een wit kleed te bedekken, dat na de dienst door een paars kleed wordt vervangen

Toegevoegd na 1 minuut:
Woensdag

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aswoensdag

Op Aswoensdag laten Rooms-katholieken en sommige protestantse gelovigen in de kerk een kruis met as op hun voorhoofd tekenen, het zogenaamde askruisje. Terwijl de priester het askruisje zet, zegt hij doorgaans tegen iedere gelovige afzonderlijk: "Gedenk, mens, dat je stof bent en tot stof zult wederkeren" (in het Latijn: ""Memento, homo, quod pulvis es, et in pulverem reverteris"). Deze tekst is gebaseerd op het vonnis dat God na de zondeval over de mensheid uitsprak (Genesis 3,19). Sinds 1979 kan ook de tekst worden gebruikt: "Bekeer u en geloof in het Evangelie". Deze tekst uit het Evangelie staat in het altaarmissaal zelfs als eerste tekst aangegeven voor de liturgie van Aswoensdag en refereert aan de oproep waarmee Jezus in Galilea zijn prediking begon (Marcus 1,15).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En natuurlijk Stille Zaterdag omdat de beste man dood is. ;)