Welke 'rituelen' zijn gebruikelijk bij het opdragen van een kindje in een evangelische kerk?

Rondom het dopen van een kindje in een protestantse kerk zijn allerlei gewoontes gegroeid, (dus naast de eigenlijke doop) zoals:
* er wordt uitgelegd wat er gaat gebeuren en waarom een kindje gedoopt wordt
* de ouders beloven hun kind christelijk op te voeden
* er wordt voor het kind en de ouders gebeden
* handoplegging
* vaak wordt er een lied gezongen
* er wordt een doopkaars aangestoken aan de paaskaars
* de ouders krijgen een doopbewijs
* soms worden de kinderen van de kerk naar voren geroepen om het goed te kunnen zien en legt de dominee aan hen apart uit wat er gebeurt.

En zo zijn er vast nog wel meer. Niet in elke protestantse kerk worden al deze 'rituelen' gevolgd, maar dit zijn wel de meest gebruikelijke voor zover ik weet.

Mijn vraag gaat nu over evangelische kerken en pinkstergemeenten. Daar wordt een kindje niet gedoopt, maar opgedragen. Welke 'rituelen' worden daar vaak bij gebruikt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
2.3K

Het beste antwoord

De rituelen zijn overeenkomstig, behalve het dopen en het aansteken van een kaars. Het kind en de ouders worden gezegend.
Niet alleen de ouders beloven hun kind(eren) volgends de bijbelse-leer op te voeden, maar er wordt onderkend dat dit een verantwoordelijkheid is van de gehele gemeente. Derhalve wordt ook de gemeente betrokken in het doen van de belofte.