Hoe vaak moet je bidden volgens de katholieke kerk op een dagelijkse basis?

1x per dag
2x per dag (ochtend en avond)
3x per dag (ochtend middag en avond)
of alleen op een zondag?
ik ben even de draad kwijt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
14.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
Dan ligt het volgens mij ook nog aan de stroming die je volgt, sommige zijn strenger.
Zelf niet zo bekend mee, maar mijn oma bid voor elke maaltijd, in elk geval 3x per dag dus.
Computoon
9 jaar geleden
Er zijn geen stromingen in de katholieke Kerk. Maar de ene gelovige bidt wel meer dan de andere.
Ivana
9 jaar geleden
Bidden doe je met je hart. Daar zijn geen regels voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Computoon geen stromingen in de katholieke kerk? Geloof je het zelf? Waar komen dan de regelmatige botsingen tussen leken en priesters vandaan? Voorbeeldje: http://vorige.nrc.nl/anp/article1747616.ece
Computoon
9 jaar geleden
Als je dat een stroming noemt.... Dat is zelfgekozen vrijzinnigheid en wat daar gebeurt heeft niets te maken met de katholieke Kerk. Er is één katholieke Kerk. Die bestaat uit de rooms-katholieke tak en uit de oosters-katholieke Kerken. Niet meer, niet minder. Eén geloof, dezelfde sacramenten, onder één bestuur. Die katholieke Kerk bestaat uit bisdommen, met aan het hoofd een bisschop, als opvolger van de apostelen en de paus als het zichtbare teken van de eenheid van de katholieke Kerk. De parochie (met aan het hoofd) is de 'kleinste cel' van het bisdom. Dit 'zichtbare deel' van de katholieke Kerk en het onzichtbare deel (de onzichtbare band waardoor alle christengelovigen met elkaar verbonden zijn rondom het hoofd Jezus Christus) zijn wel te onderscheiden maar niet te scheiden. Goed, nu terug naar het geval 'Waalwijk' van je link. (Ik ken er wel meer, in bijv. Den Bosch zit ook zo'n groep). Deze gelovigen hebben zich losgemaakt van de parochie en dus ook van het bisdom en dus van de katholieke Kerk. De sacramenten kunnen er niet meer worden gevierd. Wat daar gebeurt, heeft dus niets meer te maken met de katholieke Kerk al zullen de betrokkenen dat zelf anders 'voelen'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon ik ben het niet met je eens. Het geval Waalwijk is een exponent van verschillende ideeen onver het christelijk geloof binnen de katholieke kerk. Wat jij schetst is de organisatie van de katholieke kerk en die is over de wereld eenvormig. Om over die stromingen te praten. Hier jn Nederland is een zeer conservatief bolwerk geweest, volgens mij onder aanvoering van Simonis. Misschien is het er nog wel. Er zijn heel veel katholieken die er anders over denken en toch gee afscheid van hun kerk willen nemen. Daar wordt heel expliciet niet naar geluisterd. Dat bestaat al lang, het gebrek aan succes van het pausbezoek indertijd kon daardoor verklaard worden. Als jij zegt dat dat geen stroming is dan negeer je de mening van heel veel mensen die zich toch echt katholiek voelen.
Computoon
9 jaar geleden
Wat jij aanduidt is geen stroming maar een verzameling vrijzinnige visies die ten tijde van (de inmiddels geruime tijd ter ziele zijnde) 8 mei beweging heersten en hier en daar nog wel heersen. Wat het katholiek geloof inhoudt ligt vast. In de, voor de hele katholieke wereld geldende, Catechismus van de katholieke Kerk,, is het samengevat. Daar kan iedereen van alles bij denken en voelen maar daar wordt het niet katholiek van. "Katholiek" is geen containerbegrip waar van alles onder geschaard kan worden. Zo is de manier waarop de Eucharistie gevierd worden helemaal vastgelegd en verbindend voor alle katholieke parochies. Idem het lezingenschema: ligt vast voor iedere zondag. Of je nou in Rome, Eindhoven of Parijs bent: het geloof is hetzelfde, de liturgie ook. Er zullen altijd wel katholieken zijn die bijv. vinden dat vrouwen ook priester moeten kunnen worden. Of dat je zonder meer opnieuw moet kunnen trouwen voor de kerk als je gescheiden bent voor de wet. Maar die visie is geen stroming in de katholieke Kerk. Die visie is gewoon niet katholiek. Natuurlijk zullen betrokkenen daar anders over denken maar dat doet aan het feit zelf niets af. Zo ken ik ook een parochie die zich uit protest tegen een fusie heeft losgemaakt van het bisdom. Dat men dan ook niet meer behoort tot de katholieke Kerk: dat besef is kennelijk niet aanwezig. Priesters zijn echter altijd helpers van de bisschop, "losse" priesters bestaan niet in de katholieke Kerk. Stromingen heb je binnen het protestantisme, van uiterst vrijzinnig tot ultra-orthodox. Het katholiek geloof is er maar in 1 versie. De katholieke Kerk is niet te scheiden van het katholieke geloof: zij verkondigt het, zij dient de sacramenten toe die Christus aan haar heeft nagelaten. Zo is ze instrument van het heil.

Antwoorden (2)

ROf daar nu echt regels voor bestaan weet ik niet. Ik ben katholiek opgevoed en thuis moesten we niet alleen voor het eten bidden, dat is dus al 3 keer, maar ook het ochtendgebed, het avondgebed, om 12 uur 's middags en om 6 uur 's avonds. Dan luidde onze kerkklok ook even. Samen dus al 7 keer. Als de lunch en het avondeten samen vielen met dat angeles van 12 en 6 uur hoefde je op dat moment natuurlijk maa 1 keer te bidden. De kerkklok sloeg ook om 6 uur 's morgens en dat betekende dus ook een moment voor gebed maar hoefde niet want zo vroeg stonden we niet op.
9 jaar geleden
De oude schoolcatechismus zei het aldus;
"Wij behoren te bidden:
1. Bij het opstaan en slapen gaan;
2. Voor en na het eten;
3. Als we in de kerk zijn;
4 In bekoringen en gevaren"

Wat het in de kerk zijn betreft: iedere katholiek is verplicht wekelijks op zondag en de verplichte feestdagen naar de H. Mis te gaan.
Computoon
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Het opzeggen van vaste gebeden valt bij mij niet onder 'bidden'. Dat valt bij mij onder rituelen.
Bidden is niet aan tijd noch plaats gebonden en is een hoogst persoonlijk iets dat niet door een kerkgenootschap kan worden verplicht. Vandaar mijn reactie bovenaan. :)