Kun je zowel gevormd katholiek als belijdend protestant zijn?

Ik ga zowel naar een protestantse als een katholieke kerk en voel me bij beide thuis. Jaren geleden heb ik belijdenis gedaan en nu ben ik het vormsel aan het overwegen. Stel dat ik inderdaad het vormsel ga ontvangen, maakt dat mij dan automatisch katholiek of is het ook mogelijk om beide stromingen tegelijkertijd aan te hangen en volwaardig lid te zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
6.7K
Amadea
9 jaar geleden
Dan ben je oecumenisch ingesteld. Daar zijn speciale kerken voor, waar je elke zondag een oecumenische dienst met communie kunt bijwonen. Je kunt geen lid zijn van zowel de katholieke als de protestantse kerk (of je moet graag dubbel willen betalen voor kerkbalans...).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet een oecumenische gemeente in mijn regio, maar daar voel ik me minder thuis dan in bovengenoemde kerken. Vandaar dat ik naar een andere weg zoek. Daarnaast is communie lastig in oecumenische gemeenschappen door regels vanuit het bisdom, terwijl de deelname aan de communie wel een reden zou zijn om het vormsel te ontvangen. Ik weet dat ik ingewikkeld doe... :) Kerkbalans is wat dat betreft nog het minste probleem.
Iig bedankt voor je reactie en Erna voor het antwoord. Ik had niet gedacht zo snel een reactie te krijgen. Hopelijk volgt er meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jij je afvraagt, “kan ik bij beide religies aangesloten zijn”, dan is er toch wel iets mis met je aanbidding aan God. Want waarom ben jij bij een religie aangesloten? Als het goed is wil jij de waarheid over God weten.
De Bijbel leert dat er twee soorten religies zijn: ware religie en valse religie. Valse religie onderwijst niet de waarheid over God. God wil dat mensen de waarheid over hem weten. Er zijn natuurlijk in alle religies wel oprechte mensen te vinden. Zulke mensen blijven bij God niet onopgemerkt en hij geeft om ze. Maar helaas hebben sommigen religie voor verkeerde bedoelingen gebruikt. Vroeger hebben religieuze leiders hun tegenstanders zelfs gemarteld. In deze tijd zijn er nieuwsberichten over religieuze leiders die tot terrorisme aanzetten, oorlog steunen of betrokken zijn bij kindermisbruik.
Het is belangrijk dat we God aanbidden op de manier die hij goedkeurt. Veel mensen geloven dat God alle religies goedkeurt, maar dat is niet wat de bijbel leert. Jezus zei: „Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is.” Om Gods goedkeuring te krijgen, moeten we dus te weten komen wat God van ons vraagt en dat ook doen. (Mattheüs 7:21-23). Je moet jezelf dus afvragen: Zijn de leerstellingen van de Katholieken of de Protestanten op de bijbel gebaseerd, en maken zij de naam van God bekend. Zijn zij neutraal of komen ze voor hun land op in oorlogstijd. Wat ik daarmee zeggen wil, in alle landen zijn Katholieken die dan tegen elkaar vechten of Protestanten die tegen elkaar vechten. Wie zullen door God gezegend worden? Heel duidelijk denk ik. Niemand! Gods ware volgelingen zijn neutraal. Religies die hun steun geven aan regeringen van mensen in plaats van trouw te zijn aan God, worden in de Bijbel als een hoer beschreven. Gods Woord noemt haar „Babylon de Grote”. Babylon was de naam van de oude stad waar de valse religie na de zondvloed in Noachs tijd ontstond. Het kan niet zo zijn dat je alleen maar ergens aangesloten moet zijn om gered te worden. Het is dus heel belangrijk om goed na te denken welke religie de ware is, en dat vereist een goede Bijbelstudie.

Antwoorden (4)

In de jaren 70 waren er meer mensen die zich, net als jij, bij beide kerken goed voelden. Ze noemden zich oecumenisch.

Deze gemeenschappen zijn zowel vanuit de katholieke als protestantse kerken ontstaan. Omdat veel groepen zich naast de oecumene met de basis van 'de Kerk' identificeren, noemen zij zich basisgroep. Oecumene kwam in Nederland met name op in de jaren 1970, toen ook de Rooms-katholieke Kerk hier de deur op een kier zette. Doorgaans onderhoudt een oecumenische gemeente vaak wel contacten (lokaal) met bijvoorbeeld de Raad van Kerken in Nederland, maar verzet zij zich duidelijk tegen wat zij de "Kerk als instituut" noemen. Ook speelt dogmatiek maar nauwelijks in deze gemeentes.
Er bestond in Nederland een groep actieve oecumenische kerkgemeenschappen, elk met een zelfstandige status. De meeste daarvan zijn lokale initiatieven van kerkelijk betrokken mensen, die hun draai in de reguliere kerken niet meer konden vinden. Maar een groot deel heeft de negentiger jaren niet overleefd.
Er kwamen protesten uit " Rome".

Dus je bent niet de enige die van beide kerken het goed wilt. Je kunt volwaardig lid zijn, dat is je eigen keus.
Erna55
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Stel jij dat je van beide kerken tegelijk volwaardig lid kunt zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat 'de kerken' zelf over heel veel zaken anders denken dan - gelukkig- veel gelovigen is iets wat maar weinig gelovigen zich realiseren.
Nee, dat gaat niet. Katholiek word je door het Doopsel of (als je gedoopt was in een van de grote protestants-christelijke geloofsgemeenschappen waarvan de katholieke Kerk de Doop erkent) door opname in de katholieke Kerk. Maar dan ben je geen protestant meer.

Uiteraard kun je vieringen in elkaars kerken bezoeken, dat is het punt natuurlijk niet.

Als je katholiek bent, dan kun je het echter alleen 'volledig' zijn als je het hele geloof onderschrijft, met alles wat erbij hoort; de geloofsbelijdenis, de sacramenten, de moraalleer. Maar het houdt ook in dat je het leergezag van de paus en de bisschoppen onderschrijft, zoals we dit in de katholieke Kerk kennen.

Ik geef een voorbeeld van waarom het niet mogelijk is.
Als je het Vormsel wilt ontvangen als volwassene en je bent 'alleen' gedoopt, dan zul je in dezelfde viering ook voor het eerst deelnemen aan de Eucharistie ('je eerste communie doen'). Doop, Vormsel en Eucharistie horen namelijk bij elkaar, het zijn de drie initiatiesacramenten.

Het katholieke geloof gelooft in de wezenlijke, werkelijke en waarachtige aanwezigheid van Jezus Christus zelf in en onder de gedaanten van het geconsacreerde brood en de geconsacreerde wijn. De katholieke Kerk heeft het geloof dat in de H. Eucharistie het ene kruisoffer van Christus sacramenteel tegenwoordig wordt gesteld. 'Sacramenteel' wil zeggen: als sacrament, dus zonder bloedvergieten. 'Tegenwoordig gesteld' wil zeggen: 'in het hier en nu gebracht', geactualiseerd.

Dit is dus anders dan bij (veel) protestantse geloofsgemeenschappen waar Jezus' woorden over brood en wijn ('Dit is mijn Lichaam', 'dit is mijn Bloed') als symbolisch worden beschouwd.

Te communie gaan in de katholieke Kerk veronderstelt dus dat je ook op dit punt het geloof deelt van de katholieke Kerk. Katholieken mogen (volgens de regels van de katholieke kerk) niet deelnemen aan het H. Avondmaal, zoals dit in veel protestantse geloofsgemeenschappen wordt gehouden. Andersom mogen protestanten ook niet te communie gaan in de katholieke Kerk omdat ze het geloof in de eucharistie niet delen en omdat je geen eenheid in geloof kunt vieren die er op dit moment nog niet is .(Of, anders bekeken, er sinds de Reformatie niet meer is.)
Computoon
9 jaar geleden
Ja het staat in Nederland vrij om lid te worden van elke club/verenging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het protestantisme is niet voor niets ontstaan door kritiek op de katholieke kerk. Niet alleen haar handelswijze, maar zeker ook de basisbeginselen van het geloof, de katholieke leer. Je bij beide kerken 'thuisvoelen' gaat dus naar alle waarschijnlijkheid puur om het uiterlijk vertoon en het groepsgevoel met de mensen binnen de gemeente, -net als in mijn jeugd de ' oecumenische' kerk - maar niet om de kern, de basis, de onderschrijving van wat je nu werkelijk gelooft of wenst uit te dragen, en wat voor instituut je nu daadwerkelijk steunt in haar acties en daden, positief EN negatief.

Wettelijk mag je gerust 'twee heren dienen' en van beiden 'lid' zijn - zal geen haan naar kraaien, of je moet gelovigen treffen die heel streng in de leer zijn. Maar als het geloof zelf zo diep niet zit en het vooral om de saamhorigheid en het gedeelde basisgeloof gaat, hoeft het geen problemen op te leveren. Je echt verdiepen in de leer en achtergronden en geschiedenis en invloed en gevolgen van beiden, zal eerder resulteren in het volledig afzien van het hele instituut, zeker als je of een flinke geloofscrisis bij jezelf. Niet ongezond trouwens.

En dat is natuurlijk een keuze die heel veel gelovigen onbewust maken : een individuele keus voor wat je ligt en wat je aanspreekt, zonder ten volle de fundamenten van die religie, de implicaties van dat geloof of de impact van dat specifieke instituut op de wereld te doorgronden of je er zelfs maar in te verdiepen. Maar echt volwaardig lid volgens de leer van de kerk (katholiek nog meer dan protestant, hangt er een beetje van af welke stroming) kun je niet echt 'kind' van beide gemeenten zijn. Het is wel weer een variant op 'klei je eigen religie' .