Waarom gaan de paasklokken in Rome eieren halen?

Ik weet dat daar het katholieke centrale punt is, maar dat heeft toch niets met paaseieren te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zijn paasklokken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is Vlaams voor de Paashaas, leuk he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk inderdaad, weer wat geleerd, maar halen de Vlaamse paashazen eieren in Rome?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de klokken vliegen op Witte Donderdag naar Rome om eieren te halen en op Paaszondag storten ze die over de brave Vlaamse kindertjes uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist, dat is bijna zo plausibel als de theorie dat Petrus eigenlijk een konijn/haas was die ik onlangs in Southpark zag.

Het beste antwoord

Wat gegoogel leert mij onderstaand:

De klokken van Rome als brengers van eieren zijn ontstaan als een antwoord op hun vraag van de kinderen waarom de klokken na Witte Donderdag tot Paaszaterdag niet meer te horen zijn. In de christelijke liturgie, zwijgen de klokken en wordt de doodsratel de vervanger. Het lijden en de dood van Jezus van Nazaret wordt daarmee geaccentueerd. Het verhaal vertelt dat de klokken naar Rome vliegen en dat ze daar zich met paaseieren bevoorraden, tijdens de paasnacht terugkeren en de eieren op paasmorgen uitstrooien voor de kinderen.

Een mooie Vlaamse traditie die bij mij in de familie altijd moest concurreren met de Paashaas, bij oma kwamen de klokken en thuis de haas... Ik vond die klokken eigenlijk wel magischer als kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eigenlijk zijn de paasklokken gewone klokken die in de kerken hangen. Op palmzondag, de zondag voor Pasen, krijgen de klokken vleugeltjes (zoals die van engeltjes) en vertrekken de klokken naar Rome, om de paaseieren te gaan oppikken. Pas op Pasen keren ze terug en gooien ze hun voorraad eieren (die in de klok worden opgeslagen tijdens de reis) over het Vlaamse land. Tussen Palmzondag en Pasen luiden de kerken geen klokken, dat is omdat ze allemaal op reis zijn naar Rome. Paasklokken zijn heel moeilijk te zien, omdat ze vooral ’s nachts vliegen, en heel snel zijn.

Het is dus meer een verhaal dat "gebreid"is om het stilzwijgen van de klokken van goede vrijdg tot paaszondag.
Maar je hebt gelijk, paaseieren hebben niets met pasen te maken