Neemt God het je kwalijk dat je ongelovig bent opgevoed?

Stel dat de Islam klopt: dan zijn bijvoorbeeld chirstenen of ongelovigen in de ogen van God slechte(re) mensen. Maar hoe kan God je verwijten dat je niet in kennis bent gesteld van dat wat juist is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''Stel dat de Islam klopt''..............LOL

Het beste antwoord

Het ligt anders. Uit de koran haal ik, als moslim, het volgende: Het belangrijkste is dat iemand gelooft. Als je ongelovig bent, ben je slecht af. Hypocrieten zijn nog slechter af dan ongelovingen. Als gelovige is het belangrijk goede daden te doen en slechte daden (haram) te laten. God oordeelt hierin wel degelijk en is rechtvaardig. God verwijt niemand die geen kennis heeft. Dus iemand die nooit van de ware Islam heeft gehoord zal het niet kwalijk worden genomen dat hij geen moslim is. Nu is het ook zo, dat Joden en Christenen niet per se als ongelovigen worden gezien. Wel is de drie - eenheid veroordeeld. Wat natuurlijk wel belangrijk is, dat iemand zoekt naar de waarheid. Als je zoekt, zul je het vinden. Dat je het niet altijd in de dichtsbijzijnde moskee of internetsite vindt, spreekt voor zich. Daarbij, iemand die zecht dat hij een gelovige is, hoeft in zijn hart niet zo gelovig te zijn en omgekeerd. Iemand die zegt dat hij ongelovig is, hoeft in zijn hart niet ongelovig te zijn. Iemand die daarentegen tegen de gelovigen strijdt, is ongelovig en wordt door God gestraft.
Het is overigens erg moeilijk om een ware gelovige te worden, iemand die kan getuigen. Deze mensen zijn schaars. Hiervoor is het niet genoeg om bijvoorbeeld moslim te zijn, maar moet men een weg bewandelen en zijn hart zuiveren.

Toegevoegd na 2 uur:
Daarbij nog even dit citaat uit de Koran:

Hoofdstuk 2:62. Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

Nee, dat doet 'hij' niet, want als je niet gelooft is er geen god om je dat kwalijk te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet of wel geloven betekent niet dat je goed gelooft!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Islam zegt, dat er ongelovige mensen bestaan en dat deze gestraft worden. Als je hier niet in gelooft betekent dat nog niet dat de waarheid niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet geloven is ook een geloof je moet geloven dat er niets is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wie gelooft word beoordeelt wie niet gelooft is veroordeelt en jezus geeft vergeving en geen straf want die straf is onbetaalbaar,hij heeft onze straf gedragen aan het kruis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt het aan mij dat ik al jullie reacties niet snap? Wat is er nou zo moeilijk?! Ik ken geen god, geen geloof, geen zonden (in religieuze zin), geen weet ik veel wat. Ik geloof *niet*. Punt uit, klaar, finito. Geen god voor mij. Dus probeer mij nou niet een geloof 'aan te smeren' want daar ben ik te rationeel voor. En Eddy, was je lazerus bij je 2e reactie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi knar..............
god heeft geen oordelen!
geen goed, geen slecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet waar je dit op basseert want naar mijn weten is er geen enkel geloof waarin God niet oordeelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal waar! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Skusme Dus als ik het leuk vind om moorden te plegen vind God dat prima? Hij oordeelt immers niet over mijn gedrag en vind niets goed of fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij mogen juist niet oordelen, God is de gene die oordeeld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Religie is door mensen gecreeerd,
niet door god. mensen oordelen,
god niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon in sprookjes blijven geloven en als het je niet uitkomt, de bewuste bladzijde van Gods woord (bijbel/koran) uit het boek scheuren. Zo resteert het "goede" en het "kwade" gooien we bij het oud papier. En de kindermishandelende priesters gaan ter biecht. Zo blijft alles helder en zuiver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wie gelooft word beoordeelt wie niet gelooft word veroordeelt
Ik kan mij niet voorstellen dat een god mij iets zou kunnen verwijten....omdat ik door mijn ouders op de wereld ben gezet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel dat er écht een god of allah of wat dan ook is, die heel graag wil dat jij in hem gelooft.
Die godheid probeert je dan met al zijn of haar macht te overtuigen van wat juist is.
Hij heeft boeken laten schrijven, hij heeft overal ter wereld legioenen die je vertellen hoe je moet leven...
Die god doet dan écht hard zijn best om jou daarvan op de hoogte te stellen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, God heeft de mensen niet nodig, hij heeft onze aanbidding niet nodig, hij hoeft niks van ons! Hij weet al wie gelovig is of wordt en wie ongelovig is of wordt. Hij heeft de profeten en de boeken naar ons gezonden als vermaning, als licht, leidraad, als verkondiging van verheugende tijding. Als we Hem gehoorzamen, is dat goed voor ons. Alles gaat om jezelf.
God neemt jou niets kwalijk. Nooit.

het kwalijknemen dat zit in jezelf.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wie zegt dat? God zegt dat hij afrekent.
God veroordeelt nooit, en zal dus ook nooit met termen als slecht of goed bezig zijn.
Jij bent het doorgeefluik van God's liefde: Je moet het leren voelen en ontvangen, en het door kunnen geven aan anderen.
Het mooie daarvan is, dat liefde zich vermeerdert door het weg te geven.

Dat is alles wat er is.
En leer je dat niet in dit leven, dan misschien in een volgende, of elders.
Maar leren zul je het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe weet jij wat liefde is? hoe weet jij wat goed voor een ander is? weet je wel wat goed voor jezelf is? of denk je dat maar te weten? omdat je het gewoon lekker vindt misschien? Ik vind chocola ook lekker.. maar na 500 g wordt ik misselijk... misschien vind je van alles leuk, maar dat wil nog niet zeggen dat het goed voor je is.
God oordeelt wel. Lees zijn boek. Uiteindelijk kan hij natuurlijk vergeven wie hij wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe weet jij of dat boek de waarheid bevat? Hoe weet jij wat goed voor een ander is? Weet je wel wat goed voor jezelf is? Of denk je dat maar te weten? Omdat je het in dat boek hebt gelezen en het zomaar voor waarheid aanneemt? Ik vind een goed boek ook fijn om te lezen, maar na al te veel sprookjes ben ik wel uitgelezen...
God oordeelt niet. Ga maar eens bij jezelf naar binnen. Uiteindelijk ben jij zelf een deel van God, en ben je je eigen vergiffenis.
In het O.T. laat men hem zeggen: Want Ik uw God ben een naijverige God. Maar in het N.T. is God alleen maar liefde.Je zou dus kunnen kiezen,welke God je prefereert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit liefde voor mijn kind, geef ik hem een tik op de vingers voordat hij de kachel aanraakt. Dat is liefde. Ik verbied hem sommige dingen, ben lief, zacht, soms houd ik voet bij stuk... liefde betekent soms dat je een kind medicijnen moet geven die hij helemaal niet wil!
Zo ook met ons. Sommige dingen zijn slecht voor de mens. Dat wij dat niet snappen (zoals een kind vaak dingen ook niet snapt) is ons probleem. We moeten dat eigenlijk aan de kant zetten en gewoon luisteren. Ik heb wat dat betreft nog een hoop te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou ons niet kinderen van God willen noemen. God heeft geen kinderen. Ik weet ook niet in hoeverre de liefde van God voor de mens onvoorwaardelijk is of niet. De texten in de Koran over de straffen voor ongelovigen en hypocrieten liegen er niet om. Uiteindelijk kan God natuurlijk vergeven wie hij wil.
God heeft jou geschapen, en je bent zijn kind. Hij houdt dus onvoorwaardelijk van jou.
Neem jij het jouw zoon kwalijk als hij een andere richting kiest, dan die jij ooit gekozen hebt.
Zou je dan minder van hem houden?
Ik denk het niet, want het is jouw kind en ongeacht zijn keuzes blijf je onvoorwaardelijk van je houden.
Zo is het met God ook, die laat zich niet vangen in de dogma"s die mensen bedacht en gemaakt hebben.
Jij blijft zijn kind, en hij zal je dan altijd terzijde staan om je te helpen, wat je ook kiest.
Maar kies dan wel voor het goede, en het beminnelijke.
voor de liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, natuurlijk neemt God jou je opvoeding niet kwalijk.
De manier waarop je bent opgevoed is een keus van je ouders (of eventuele andere opvoeders).
Als je zelf volwassen wordt, of in ieder geval ouder wordt, ga je je eigen keuzes maken.
Er zijn zat kinderen die gelovig zijn opgevoed, en zich ervan af keren. Er zijn ook mensen die niet gelovig zijn opgevoed en zich juist tot het geloof wenden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God geeft elk mens 4 of 5 ernstige waarschuwingen om in hem te gaan geloven

de wereld te verlaten en hem te volgen

hij zeg toch zelf elk mens zegt maar 1 ding straks in de hel: HAD IK MAAR
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van die 4-5 waarschuwingen heb ik zelf nog niet van gehoord. met de rest ben ik het zeker eens.
Om te beginnen moet je voor jezelf vaststellen wie of wat je bedoelt met "god". De mens heeft er door de eeuwen heen nogal wat bij elkaar verzonnen (zie: http://www.godchecker.com )

En dan, vooropgesteld dat er een god is, wie kan met droge ogen zeggen wat die god denkt en wil?
Als je kiest voor de god van de woestijn (JAHWEH) en je zoekt je antwoord in de bijbel dan sta je voor een dilemma van tegenstrijdige karaktereigenschappen van deze godheid. En iedereen heeft het enige juiste antwoord....

Persoonlijk denk ik dat je je nergens druk over hoeft te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De één word opgevoed door ouders of opvoeders, die "ongelovig" zijn. De één onder de islam en de ander weer als "christen".
Daar opvoeding, druk van de omgeving, keuzes in het leven en nog meer factoren een rol spelen in de toekomst van iedereen, zal aan de richting waar men opgaat, men deels niets aan kan doen.
Daarbij rekening houdend met de onvolmaaktheid van ons als mensen, zou je in eerste instantie zeggen dat wij niet kwalijk te nemen zijn.
Maar, wij hebben allemaal een vrije wil gekregen en een gevoel van zeden en moraal.
Ook wat er om ons heen gebeurd zet een mens aan het denken. Wij bepalen zelf wat we met deze signalen doen.
De Bijbel zegt dat God een jaloerse god is, wat inhoud dat hij niet graag ziet dat de mens een andere god dient.
Maar hij laat een respectievelijke persoon vrij zelf zijn keuzes te maken, maar zal daarom ook zijn afkeuring daar aan geven.
Excuses maken, dat je er niet van in kennis bent gesteld, kan je niet, want hij heeft zijn Woord, de Bijbel, gegeven, maar er word geloof verwacht en zoals Johannes 17:3 zegt, kennis daarvan, redding bied.
Daar hij de Bijbel door middel van zijn geest door mensen heeft laten schrijven, word het niet geaccepteerd als Gods Woord. Allerlei eigen filosofieën worden opgeworpen, om er niet in te geloven.
Later zal je door hem op gewezen worden, waar je de signalen hebt genegeerd.
Ken je de illustratie van die man die aan het verdrinken was? Hij bad en er kwam diverse hulp voorbij, maar zei steeds, dat God hem zou redden. Toch verdronk hij uiteindelijk. Op zijn vraag nadat hij stierf, waarom hij niet was geholpen, werd als antwoord gegeven: Ik heb diverse hulp gestuurd, maar niet geaccepteerd.
Mensen verwachten wonderen van God om te bewijzen dat Hij er is. De joden in Jezus tijd zagen hem ook niet als Gods Zoon, want hij maakte zichzelf geen koning van de joden en werd zelfs gedood. Ondanks de wonderen die hij verrichte werd hij tegengewerkt.
De Joden toen, waren wel kwalijk te nemen, omdat de "signalen"die God gaf en geeft van zijn bestaan en dat wat Hij van de mens verwacht, worden genegeerd.
Wij verwachten grote dingen als bewijs. Maar de "kleine dingen" dienen ons tot denken aan te zetten en niet genegeerd te worden. Ook niet in het geweten van iemand. Maar er wat mee te doen. Vragen, twijfels, onderzoek naar de waarheid moeten ons daartoe aanzetten. Jezus zei: Zoekt en gij zult vinden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God heeft vele benamingen.En iedere cultuur heeft een andere manier om het godsbegrip te beleven.

In onze samenleving is het christendom veel vertegenwoordigt.Nu is het zo dat als je God nog niet kent,dat God jouw ook nog niet kent.Pas als je hem leert kennen zul je kunnen weten hoe jullie met elkaar omgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere niet-islamiet weet nu wel dat de Islam bestaat. Allah zal korte maken met de niet-islamieten. Gelukkig klopt de Islam niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je text klopt niet. God straft de ongelovigen... het is niet gezegd dat iemand die niet moslim is geen gelovige hoeft te zijn. Lees de Koran en kom met text en uitleg.
Nee, waarom zou hij? Hij is zelf ook niet gelovig opgevoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord op je vraag is: JA, wel volgens de koran en dus de Islam.
Verder vraag je je af of de Islam klopt? Volgens de islamitische traditie zijn de woorden in de Arabische taal door God via de engel Djibriel aan Mohammed "neergezonden". We hebben het dus over God’s woord.
Praktisch alle beantwoorders van je vraag zeggen dat Allah (God) je niets kwalijk zal nemen als je niet in hem geloofd en ook niet als je niet volgens zijn regels leeft. Ze koppelen hiermee God los van Zijn gesproken woord (bijbel/koran), omdat in deze boeken wel degelijk iets anders staat.
Ik kan dan ook niet anders concluderen dat er weer een nieuwe godsdienst geboren is.
Om duidelijk te maken hoe meedogenloos ongelovigen in de Korantekst worden verketterd, geef ik hieronder een KLEINE opsomming van citaten. Hiermee houdt de Schepper van het universum zich schijnbaar bezig:
•'God drijft de spot met hen en laat hen in hun onbeschaamdheid doorgaan met dwalen.' (2:15)
•Er wacht hun 'het vuur waarvan mensen en stenen de brandstof zijn'. (2:24)
•Zij verdienen 'schande in het tegenwoordige leven en op de opstandingdag zullen zij tot de zwaarste bestraffing veroordeeld worden'. (2:85)
•'Gods vloek kome dus over de ongelovigen.' (2:89)
•'Het levert hun dus toorn op toorn op. En voor de ongelovigen is er een vernederende bestraffing.' (2:90)
•'God is ook een vijand van de ongelovigen.' (2:98)
•'Die mensen van het boek die ongelovig zijn [joden en christenen], en de veelgodendienaars willen liever niet dat op jullie iets goeds van de Heer wordt neergezonden.' (2:105)
•'Voor hen is er in het tegenwoordige leven schande en in het hiernamaals een geweldige bestraffing.' (2:114)
•'Zij aan wie Wij [God] het boek hebben gegeven lezen het op de juiste manier voor; dat zijn zij die erin geloven. Wie er niet in geloven, dat zijn de verliezers.' (2:121-122)
•'"Wie ongelovig is, hem zal ik nog kort laten genieten, maar dan zal Ik hem naar de bestraffing van het vuur drijven." Dat is pas een slechte bestemming.' (2:126) '

Als dit alles klopt, dien je je zo snel mogelijk tot de Islam te bekeren want anders wacht je de verschrikkelijkste dingen.

Als je verstand zegt dat dit nooit Gods woorden kunnen zijn (als hij tenminste bestaat), dan is het dus het werk van machtwellustelingen en moet je je zo snel mogelijk van de godsdiensten afwenden. In dat geval is atheïst worden een goed alternatief en kun je volgens je eigen normen en waarden gaan leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je antwoord is FOUT. Volgens de Islam neemt God het je niet kwalijk als je niet gelovig bent opgevoed. JIJ bent zelf verantwoordelijk voor je keuzes die je uiteindelijk zelf maakt.
Als jouw antwoord juist zou zijn, zouden de mensen uit de tijd van de profeet, die ongelovig waren, nooit gelovig kunnen worden. Dan zou niemand zich kunnen bekeren. Jouw antwoord is daarmee verlegd.
Daarbij, de Koran zegt ook:
2:62. Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren. en nog meerdere texten. Mijn advies: de Koran zelf lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, niet als je niet gelovig bent opgevoed, maar wel als je ongelovog blijft. Zie de dreigementen die er niet om liegen.
Ook vers 2;62 blijft niet van dreigementen onthuld. Ook hier wordt met "vrees"gedreigt. En de mensen maar bang blijven maken en zo de zieltjes winnen. Wat verbeeldt die God zich wel. Het spijt me, maar je advies heb ik niet nodig en vraag daar ook niet om. Net zo min als ik jou ga vertellen wat je zou moeten gaan lezen.
En de bijbel en de koran is door mij tot in de late avonduren gelezen, om daarna tot de conclusie te komen dat het hiet om veroverings godsdiensten gaat, om daarna de mensen op te leggen wat de bedenkers hiervan graag willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God heeft niemand nodig, mij niet, jou niet...
Als mensen ongelovig willen zijn, is dat Zijn wil. God weet wie gelovig is en wie ongelovig is.
35. Zeg: "Is er één uwer afgoden, die tot de waarheid leidt?" Zeg: "Allah is het, Die tot de waarheid leidt. Is daarom Hij, Die tot de waarheid leidt waardiger om te worden gevolgd, ofwel hij, die zelf de weg niet vindt, tenzij hij wordt geleid? Wat is er met u? Hoe oordeelt gij?" 36. En de meesten hunner volgen niets dan vermoeden. Voorzeker vermoeden baat niet tegen de waarheid. Waarlijk, AIlah weet goed wat zij doen. 37. En deze Koran kon door niemand buiten Allah worden voortgebracht. Integendeel, hij is de vervulling van datgene wat er vooََr was en is een uiteenzetting van de Wet door de Heer der Werelden, daaraan is geen twijfel. 38. Of zeggen zij: "Hij (de profeet) heeft het verzonnen"? Zeg: "Brengt dan een hieraan gelijke Soerah voort en roept buiten Allah wie gij kunt (om hulp aan), als gij waarachtig zijt."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou wat een eenzaam bestaan. En wie zegt dat hij mij niet nodig heeft, heb je Hem gesproken? Hoe oordeelt gij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder andere:
Koran hoofdstuk 35:
15. O, gij mensen, gij zijt afhankelijk van Allah, maar Allah is de Onafhankelijke, de Geprezene. 16. Als Hij het wilde, zou Hij u kunnen wegnemen en een nieuwe schepping voortbrengen. 17. Dat is voor Allah niet moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk je nu echt dat god jou,
Een eenvoudige, simplistische fanaat,
Een geheim schenkt wat hij mij onthoudt?
Goed, wat maakt het ook uit. Geloof dat dan ook maar!
God stelt je verantwoordelijk voor je eigen keuzes en daden, maar niet voor die van je ouders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, heel kwalijk. Je had voor je wedergeboorte tenslotte ook gewoon gelóvige ouders (het juiste geloof, uiteráárd) kunnen uitkiezen, dus het feit dat je dat niet gedaan hebt valt je terdege te verwijten....

...waarmee ik hopelijk duidelijk heb gemaakt dat ik BEIDEN onzin vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen nemen elkaar iets kwalijk.
God neemt mensen niets kwalijk.
De mens neemt God soms iets kwalijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er word toch gepredikt, het dus je kan altijd bekeren en als je het weet zal hij je het kwalijk nemen ,jezus is de weg naar de vergeving van de zonden, en heb je naaste lief en als je je naaste lief heb dan zal je je aan de tien geboden houden , de wet maakt de zonde ,