Wat zijn de argumenten om het dragen van boerka's toe te staan of te verbieden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
6.3K

Het beste antwoord

+ : vrijheid van geloofsbeleving
- : naakt lopen door naturisten is ook verboden

+ : privacy
- : veiligheid (overvallers, terroristen, kunnen hier misbruik van maken)

+ : vrijheid van kleding
- : bivakmutsen, nylonkousen en integraalhelmen zijn ook verboden als ze niet functioneel zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van die naturisten is je reinste drogreden. Je vergelijkt 2 zaken die niets met elkaar te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi overzicht

Andere antwoorden (10)

Toestaan --> respect voor de cultuur en religie

Verbieden --> respect voor de vrouw
herkenbaarheid van de persoon
tegen onderdrukking van moslima's

Zomaar wat redenen die je de laatste tijd overal zo'n beetje hoort
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn in westerse landen geen argumenten te bedenken waarom iemand een boerka zou moeten dragen.

Tegenargumenten zijn er genoeg; Met een boerka weet je nooit met wie je te maken hebt. Dat kan gevaarlijk zijn omdat je nooit zeker weet wie er zich onder het gordijn schuil houdt. Stel dat een bankberover een boerka aantrekt en een bank binnenloopt. Wil jij een cassiëre die een boerka draagt? Of een lerares?

Kortom een boerka past niet in de westerse cultuur!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toestaan= moeten ze zelf weten.
Verbieden= Iemand kunnen zien, de gezichtsuitdrukking,
in Nederland is het beleefder om iemand aan te kijken, Voor de legetimatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
legetimatie=legitimatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor boerka dragen:
- vrijheid van geloof

Tegen boerka dragen:
- ID controle
- openbare veiligheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste: dat wat niet per wet uitdrukkelijk is verboden, is toegestaan. De status quo is dus niet verbieden (enkel op zich geen reden om het zo te houden).

Ten tweede, je vraag:
Verbieden: emancipatie, westerse cultuur.

Nadeel van verbieden: Je zult deze vrouwen uiteindelijk alleen nog meer vervreemden van "ons" omdat ze niet meer naar buiten zullen gaan...

Je begint te rommelen aan de grondrechten van mensen. Het is een hellende vlak waar je je op bevindt. Je maakt wetten die kleine groepen aanpakken en creeer je daarmee rechtsongelijkheid.

Hoe sympathiek een boerkaverbod ook klinkt, ik vind de tegenargumenten zwaarder wegen. Laten we niet nog meer aan grondrechten lopen rommelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het dragen van een Boerka is meer cultuurgerelateerd dan dat het te maken heeft met een religiekwestie. Als een vrouw in mekka de hadj verricht, dient ze zelfs haar gezicht te laten zien. Waar het mij omgaat is het feit dat men bepaalde normen en waarden gedwongen wilt opleggen aan mensen. Als een vrouw zichzelf veilig of geborgen voelt met een boerka op, waarom wil je dat dan van haar afnemen? Ja, we leven in nederland en dienen de nederlandse wetten te respecteren, maar niemand zou een individu mogen dwingen om op een bepaalde wijze te leven. Ik word langzamerhand ziek van de mensen die maar van alles roepen. Vrouwonvriendelijk, etc etc. De ongeveer 170 vrouwen die een burka dragen hier in nederland, zijn over het algemeen nederlands van origine, hoogopgeleid en vrijgezel. Een verbod op boerka's zorgt voor rebbelie en waarschijnlijk meer distantiëring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland (en andere landen) is het verboden om gemaskerd over straat te gaan.

Het toestaan van de burka (en dus een uitzondering op de wet maken) is niets anders dan toegeven aan religieuze dwingelandij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verbieden? Je ziet niet wie iemand is. Het kan wel een terrorist zijn met een geweer.

Toestaan? Als je het verbied moet je ook auto's verbieden want daar zie je ook niet wie het is, en motorhelmen en ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor boerka :

In de Koran staat dat vrouwen zich buitenshuis moeten bedekken zodat ze niet aantrekkelijk zijn voor mannen. De bedekking van het lichaam voorkomt eventuele begeerten en beschermd hiermee de vrouw als lustobject. Sommige Moslims vinden hierbij een boerka van toepassing, anderen alleen een hoofddoek. Het is een geloofs- en levensovertuiging van bepaalde mensen.

Tegen :

Misbruik van het dragen van een boerka kan leiden tot onveilige situaties en anonieme misdrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het boek ,,Duizend schitterende zonnen'' van Khaled Hoseine gelezen.
Dit boek geeft je een lijkje in het Afganistan van ongeveer 15 jaar geleden, toen de taliban aan de macht kwam. Het boek verteld ook hoe cultuur en relegie in die landen samengaan. Alles draaidt om macht.
Als je dit boek leest dan weet je precies waarom de Boerka wereldwijdt streng verboden moet worden.

In Nederland vinden we het niet fijn als jongens een petje dragen in de klas, waarom zouden we dan wel een hele tent toestaan??? Dan weet je helemaal niet wie je voor je hebt.