Is er een kans om een atheïst te bekeren?

Als je niet in een gelovige omgeving bent opgegroeid en werkelijk nergens in gelooft -ook niet een beetje...

Denk je dat iemand te bekeren is als hij maar genoeg op zich in laat praten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.8K

Antwoorden (28)

Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van de persoon. Ben zelf atheïst maar wel gelovig opgevoed, ben echt niet om te praten, is verspilde moeite.
Maar soms zijn mensen 'zoekende' die staan wel open voor een goed gesprek en laten zich dan misschien bekeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bekeren is geen gimmick, een mens doet dat ook niet bij een ander mens. niet gelovig opgevoed zijn en gaan geloven gebeurt, in amerika is dat populairder dan mc donalds
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er aan of die persoon de behoefte voelt aan 'er is meer...' Echte overtuigde atheïsten en humanisten hebben dat niet, die vinden het leven al mooi genoeg zoals het is. Als er ergens iets wringt en behoefte is aan een hogere macht, dan zal iemand wel te bekeren zijn. Dan is het alleen nog een kwestie van het geloof vinden dat bij hem of haar past.

Mensen die zonder geloof grootgebracht zijn, hebben over het algemeen niet het gevoel dat ze iets missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zullen zeker mensen zijn bij wie dat gaat lukken. Echter in mijn geval wekken dit soort acties alleen maar een grotere afkeer op voor het geloof. mijn stelling is dan ook leven en laten leven. En iedereen ze gang laten gaan, als een atheïst behoefte heeft dan meldt hij zich wel, en anders met rust laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, als het sekten lukt om mensen te ronselen, dan zal het een of ander geloof toch ook wel moeten lukken?

Als je mensen maar lang genoeg mentaal aanpakt, kunnen ze vreemde dingen gaan denken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt... Suniram... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het atheisme wordt hier tegenwoordig ook met de paplepel ingegoten.. tegenwoordig schijn je dan ook 'intelligenter' te zijn... hoe onafhankelijk heb je er over nagedacht dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
?
Waarom zou je willen iemand te bekeren.

Er wordt al genoeg opgelegd, voorgeschreven, een goed bedoelde mening 'gedeeld'. Laat ieder in zijn waarde, laat hem zijn vrijheid en zijn eigen verantwoordelijkheid. Dat geeft rust en respect.

Daar is alles en iedereen mee gebaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn al bekeerd dus.. :-)) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet dat Vlindertje bedoelt dat ze atheïsten *wil* bekeren, ze vraagt alleen of het *mogelijk* is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo heb ik het ook begrepen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, de avatar onthouden in plaats van de naam!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik baad alleen op zaterdag :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kritisch beoordeeld op schrijfwijze. Moet t zijn, inderdaad.
Wellicht ook nog iets over de inhoud?
Er zijn genoeg gevallen van op latere leeftijd bekeerde mensen, dus ja, het kan. Net zoals een gelovige op latere leeftijd atheïst kan worden.

Ik heb het idee (kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?) dat vooral bij de kleinere stromingen de kerken vol zitten met op latere leeftijd bekeerde mensen.

Katholiek of Nederlands hervormd zijn is meestal een kwestie van achtergrond. Je familie heeft simpelweg altijd al die religie gehad.

Jehova's getuige of pinksterkerkeling ben je natuurlijk soms ook omdat je zo bent opgevoed, maar van wat ik heb gezien hebben die stromingen een groot percentage later-in-life christenen onder hun leden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben atheïst en als ik voor mijzelf mag spreken ben ik absoluut niet te bekeren. Elke keer als er weer zo'n zoveelste jahova voor de deur staat of op straat tegen kom, weet ik ze vast te lullen; te weinig overtuiging en teveel lulkoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof in God versterken wordt niet bewerkstelligd door discussies of filosofie. Je moet stappen ondernemen, dan ga je dingen "zien". Als iemand naar Parijs wil omdat hij heeft gehoord dat het daar mooi is, moet hij toch aan de wandel gaan of de auto pakken en de juiste weg nemen...
Door alleen te praten over Parijs of te discussieren welke richting het zou zijn of verhalen te horen, kunnen je niet de praktische, realistiche ervaring van Parijs krijgen.
Een atheïst zal moeten starten met bidden, slechte dingen laten, goede dingen doen, vasten etc,.. dan ga je dingen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat mij dat paradijs van je maar eens zien dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe al goede dingen en laat het slechte, daar hoef je niet gelovig voor te zijn en ik zie er niets door...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Atheïsten zijn geen mensen die speciaal slechte dingen doen en goede dingen laten. En waarom zou een atheïst gaan bidden en vasten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
suniram: ik ben niet degene die je de weg kan wijzen... check www.ontdeksoefisme.nl om te kijken wie dat wel kan. nelly: goed zijn is belangrijk, maar niet genoeg voor God. Het belangrijkste is het hebben van slechts één God en niks anders naast hem. Suzy: Ik weet dat er stapels atheisten rondlopen die goede dingen doen en stapels mensen die zeggen dat ze geloven maar niet echt geloven. God vraagt ons te bidden en te vasten in de heilige maand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima @Mard jij gelooft in God, ik in mezelf, als ik goed genoeg ben, naar mijn eigen maatstaven ben ik prima bezig, ik heb geen oordeel nodig van een God. Voor mij bestaat die God niet dus kan hij/zij niet over mij oordelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom is het feit dat jij denkt dat jouw god mensen vraagt om te bidden en te vasten een reden voor atheïsten, mensen die per definitie niet in jouw god geloven, om te bidden en te vasten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niemand moet geloven, er is vrijheid in keus, ik zeg ook niet dat atheisten slechte dingen doen, ik ken vele mensen die zeggen dat ze atheist zijn en zeer goede mensen zijn.
ik zeg alleen: als je niet ergens gaat kijken, op reis gaat of acties onderneemt die van belang zijn, zul je het ook niet gaan zien en blijf je het niet zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit die optiek is het voor de atheïst net zo zinvol om zich vol te vreten tijdens de vastenmaand als om te vasten. Gewoon, om te kijken wat er dan gebeurt. En het is net zo zinvol om te bidden tot de duivel, of een god die jij waarschijnlijk een afgod zou noemen. Gewoon, om te kijken wat er dan gebeurt. Waarom zouden atheïsten kortom speciaal naar jouw weg willen kijken? Er zijn te veel religies op de wereld om ze allemaal uit te proberen, dus waarom de jouwe dan wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom ik opdring? Niet. Nu heb je het gehoord. Aan jou de keus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik genoeg borreltjes drink ga ik ook dingen zien en ik word zelfs wat melancholiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat pas naar Parijs lopen als je minimaal een redelijke aanwijzing hebt dat het er daadwerkelijk ligt en dat er inderdaad wel eens mensen geweest zijn. Daar zit hem denk ik het verschil. En ja, als je lang genoeg vast ga je inderdaad dingen zien.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha! ja, inderdaad.. als je lang genoeg vast!
je opmerking over "Parijs" klopt. Je kunt op zoek gaan naar mensen die er geweest zijn. Er zijn alleen weinig mensen die er geweest zijn. Een andere vergelijking is die van iemand die in de woestijn is en op zoek is naar water.. als je op eigen houtje op zoek naar water gaat zijn er zoveel mogelijkheden en wegen dat dat onmogelijk is om zelf uit te zoeken. Je gaat op zoek naar iemand die je naar water kan brengen. Je zult verschillende mensen komen die zeggen te weten waar water is, die je water willen geven... maar velen leiden je de verkeerde kant op. Je moet goed letten op de eigenschappen van zo iemand die zegt de weg naar water te weten.. als hij zelf uitgedroogd is, droge lippen, dan liegt hij, dan weet hij het niet. Iemand die de weg naar het water weet, naar de bron, die moet zelf geen droge lippen hebben, niet de kenmerken van uitdroging vertonen.
Je moet dus ten eerste dorst hebben om op zoek naar water te gaan... dan op zoek gaan naar iemand die je kan helpen, waarbij je moet opletten dat deze ook de juiste kenmerken bezit..
De weg van het soefisme is alleen te bewandelen als je daarbij een juiste docent vindt. Vele mensen zeggen docent, meester of sheikh in het soefisme te zijn, maar slechts weinigen zijn dit echt en bezitten de juiste eigenschappen. De eigenschappen van zo'n docent kun je lezen op:
http://www.ontdeksoefisme.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=59:wat-is-een-sheikh&catid=49:hoofd-pagina
Nee, ik denk dat Atheisten over het algemeen een stuk intelligenter zijn dan gelovigen, en niet zomaar zo'n achterlijke religie aan zullen nemen.

Wellicht kunnen ze wel door psychische problemen gevoelig worden voor de verleiding om toch maar te gaan geloven...

Vaak worden het dan ook echt 'godsdienstwaanzinnigen' die dus eigenlijk in een psychiatrische instelling thuishoren.

Overigens vind ik dat ergens wel gelden voor elke gelovige, want het is gewoon een waangedachte die je voor echt aanneemt omdat je er niet mee kan leven dat je bepaalde zaken niet kunt bevatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor die mensen zullen er zijn, maar die zijn op meerdere manieren makkelijk te beïnvloeden.
In mijn geval zal het zeer zeker niet lukken.
Ik ben er stellig van overtuigd dat er geen god bestaat en daar krijg je niks tussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook niet als Hij zich aan jou openbaart?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we dood gaan, zullen we het zeker zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mensen die niet zomaar "geloven" in God, maar getuigen.. als je wilt, kun je ze zoeken en van ze leren, zodat je het zelf ook zal kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@minstreel: die kans acht ik toch minder dan 0,0000001 promile
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Mard: Persoonlijk ben ik van mening dat de getuigen hun "Wappie een beetje in de knar" hebben. En ik wil het niet kunnen, want dan raak ik zelf blijkbaar ook een beetje de weg kwijt. Dus zal ik ze ook niet gaan zoeken, waardoor ik ook niet van ze zal leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er was een nog kleinere kans dat ooit een leefbare aarde, waarop een bacterie zich ooit naar jouw heeft geëvolueerd, heeft kunnen ontstaan. Dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor, die kans is 1.000.000.000 keer groter
Als je de meerwaarde van het geloof aan het atheïst voorlegt en uitlegt dan zal deze zelf een keuze maken.

Als de meerwaarde van het geloof onduidelijk is dan zal de atheïst weinig voor voelen.

Als de atheïst de meerwaarde van het geloof onderzoekt en tot ontdekking komt hoe deze het dagelijks leven een zinnig en positieve invloed uitoefent dan zal de atheïst zich bekeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bekeren van een atheist is bijna onmogelijk. Iemand bekeren tot het atheisme is veel makkelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt natuurlijk aan de atheïst.

Voor mezelf sprekend, zou het kunnen. Maar dan moet je eerst duidelijk maken dat een god noodzakelijk is om dingen uit te leggen, en ervoor moeten zorgen dat je god geen logische tegenstrijdigeheden bevat met zichzelf of de waarneembare werkelijkheid.

Simpelweg het aanwijzen van een gat in de beschikbare kennis is geen aanwijzing dat een god noodzakelijk is, enkel dat er een gat in de kennis is. Als je god hier wilt plaatsen, zul je dit moeten onderbouwen. Enkel zeggen "je weet X niet, dus god is hiervoor verantwoordelijk", waarbij je X kunt vervangen voor het eerste leven, het ontstaan van het universum, of andere dingen waar nog geen duidelijke consensus over bestaat, is niet voldoende als je niet kunt verklaren hoe een god het gedaan zou hebben, en op welke verifiëerbare gegevens je deze stelling baseert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen God kan mensen bekeren, mensen kunnen natuurlijk altijd wel veranderen van hun mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is heel simpel. Een atheist gelooft niet in sprookjes.
Bewijs dat er een God bestaat en alle atheisten gaan om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet weinig van atheisten af.
Zij zijn anders dan gelovigen. Zij hebben geen dogma's. het enige wat ze doen is hun verstand volgen. Zij ontkennen het bestaan van een God als schepper van het universum, inclusief aarde, mensen, etc. Dit om de simpele reden dar er geen sluitend bewijs voor is. Zie ze maar als wetenschappers. En als je ziet wat voor misstanden de gelovigen hebben veroorzaakt en nog steeds veroorzaken, is het een logisch antwoord.
Dus kom op met een sluitend bewijs en ze gaan om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist ; kom met een wetenschappelijk bewijs van een leven na de dood en een gegronde reden daarmee in dit leven rekening te moeten houden, en je hebt alle mensen die alleen in feiten geloven 'binnen' .
HET kenmerk van atheisten is JUIST dat ze GEEN dogma's hebben, maar uitsluitend van waarneembaarheden en aantoonbaarheden uitgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het sprookje van atheisme...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Mard,
Voor sprookjes en sprookjesboeken moet je bij de paus en mohammed zijn. Voor realisten en de rede bij de atheist. Maar dat wist je waarschijnlijk al.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, ik heb me wel in physica verdiept... sprookjes..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK heb me wel in physica verdiept... 9 jaar... 'k heb er een titel bij gekregen ook.. heb jij ooit de Koran gelezen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je gestudeerd hebt interesseerd me niet. Je zult het met mijn mening moeten doen en zo niet, dan zou ik naar antwoorden kijken die je meer bevallen.
Gelezen? Zowel de bijbel als de koran, beide mooie sprookjesboeken en veel aanzet tot kwaad.
Een Atheist heeft een reden waarvoor hij of zij niet in een godsdienst gelooft.
Ik zelf ben ook Atheist en ik wil altijd keiharde bewijzen hebben van iets wat is gebeurt of wordt vertelt. Dat jezus de zee in tweeen scheidde geloof ik niet. Net zomin als me buurman morgenvroeg zal geloven dat ik een Ferrari f40 heb gekocht.

Gelovigen mensen denken vooral op de "waarom" manier en willen altijd overal een verklaarbare reden voor hebben. Mocht dit niet lukken, dan is het een wonder van god of godswil of god wil niet dat we het weten. Denk bijvoorbeeld aan hoe de mens is geschapen en waarom het heelal oneindig is.

Ik als atheist denk dan; onze hersennen hebben het vermogen niet (of wij kunnen nog geen volledig gebruik van onze hersennen maken ;citaat Einstein) waardoor we zulke dingen niet kunnen begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bekeren is een akelig woord, en het roept allerlei onaangename gevoelens bij me wakker.
Liever zou ik het woord voorleven willen gebruiken.
Door het voorleven kun je ook mensen aansteken, doordat ze zien dat je oprecht bent.
Maar het is aan ieder de keuze om hier al of niet in mee te gaan.
Dus ook voor atheïsten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neeyo. Als je niets doet bekeert ie uiteindelijk vanzelf :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou kunnen, want sommige mensen zijn natuurlijk best over te halen. De vraag is alleen of je het moet willen..... Geloof is niet iets om een spelletje mee te spelen of om iemand op te dringen. Het moet vrijwillig komen en oprecht zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker, want het gebeurd.

Het is alleen niet zo dat een ander mens iemand bekeerd; iemand komt zelf tot een conclusie, en geloof in het WEL of NIET bestaan van God is dermate fundamenteel voor iemands levensvisie dat dit geen lichtvoetige verandering is die op grond van een handjevol argumenten wordt genomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, want het gebeurt nog steeds aan de lopende band. Niet alleen mensen die wisselen van geloof als ze elders het 'ware' licht menen te zien, maar ook mensen die zonder geloof zijn opgevoed, zijn voer voor evangelisten.

Daarom wordt er ook door verschillende religies behoorlijk actief geëvangeliseerd. In Nederland staan met name de Jehova's daarom bekend, maar ook de Hare Krisna's en Baghwans op de Dam zullen bij menigeen nog herkenning oproepen. De Mormonen zijn bij vlagen heel actief. Al met al vallen er nog heel wat zieltjes te winnen.

De meeste van dezen richten zich bij voorkeur op mensen die sowieso al zoekende zijn, richting zoeken in hun leven en makkelijk meegaan wanneer je aansluiting vinden bij een groep. Niet alleen sektes maken daar dankbaar en gretig gebruik van, ook de gevestigde, grote religies spinnen er garen bij, al evangeliseren die niet zo actief. Met name de Islam is momenteel vrij passief groeiende onder 'zoekende' Nederlanders.

Er schuilt overigens wel een gevaar in dat stukje "...als je er maar op in blijft praten" . Hersenspoeling is inderdaad een zeer werkzame techniek die ook wel degelijk wordt toegepast, en niet eens altijd bewust of opzettelijk. Maar de vatbaarheid / zwakte van de beoogde kandidaat speelt wel een minstens even grote rol. Iemand die ook geen enkele BEHOEFTE heeft aan een dergelijk verschijnsel / contact / netwerk / spiritualiteit / vul maar in, zal geen makkelijke prooi zijn. Mensen die van evangeliseren hun roeping hebben gemaakt echter, pikken de makke schapen er feilloos uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17) de gave Gods,
Zie 1 Tim. 4:14.

nee geloof is een Gave Gods

zowel mijn vader en mijn moeder zijn ongelovig opgevoed

mijn opaas en omaas geloven niet in God

maar mijn ouders kregen het geloof zelf van God rond hun 18e

en ze geloven nog steeds ze zijn ook nergens voor verzekerd

zoon vertrouwen hebben ze in de Heere God
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, natuurlijk is er een kans. Maar bij een atheïst is het wellicht moeilijker dan bij iemand die toch al iets geloofde. Wel is het, dat als je het te graag wil, dat bekeren, de kans kleiner wordt, omdat het dan drammerig wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat elk mens zelf tot het besef komen wie ze zijn.Met weten bereik je niets, met zijn alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
atheisten geloven naar mijn mening in het grootste sprookje.
Het hele heelal en biologische leven op aarde zomaar is ontstaan door een oerknal zie ik dat het zelfde als
dat er in een drukkerij een ontploffing ontstaat en er opeens een mooi bij toeval een prachtige Van Dale is ontstaan..
Ik geloof niet dat er toeval is zoals atheisten dat zeggen
want ik geloof net in die toevalligheden terwijl de aarde in perfecte staat was geschapen.
Mensen hebben het verpest omdat zij instictief meer blijven denken in plaats van hun verstand meer te gebruiken die zij ook zomaar bij toeval gekregen hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wéét dat het mogelijk is een atheïst te bekeren. Maar dat ligt eraan hoe je dat bekijkt.

Een mens kan dat niet. Een mens kan wel door God als middel worden gebruikt om in gesprek te gaan over Zijn liefde voor alle mensen. Het is ook mogelijk dat God zelf op een bepaalde manier spreekt tot een atheïst. God kan iemand confronteren met de keuze zonder of met Hem.

Het 'op iemand inpraten' vind ik absoluut geen methode om iemand te 'bekeren'. dat werkt averechts en heeft soms meer met scoringsdrift te maken. 'Jee! Weer een zieltje gered.' Dan probeer je te bekeren vanuit een verkeerde beweegreden.