De eis van het celibaat wordt voor het eerst genoemd bij de synode van Elvira in het jaar 306. Het celibaat werd als wet ingesteld door paus Leo I, die regeerde van 440 tot 461. Volgens sommige andere bronnen zou het echter paus marcellus (?-309) zijn geweest die als eerste een celibatair leven eiste van zijn geestelijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
adriana
9 jaar geleden
Dank voor je reactie
In de religieuze geschiedenis van de mensheid heeft het celibaat steeds bestaan in een of de andere vorm en het komt vandaag voor in vele belangrijke wereldgodsdiensten zoals het hindoeïsme, het boeddhisme, het taoïsme en het christendom.

in de katholieke kerk reeds vanaf apostel Paulus:De apostel Paulus prees zijn celibataire levenshouding: dat is te lezen in zijn brieven in het Nieuwe Testament van de Bijbel. De belangrijkste bijbelpassages hierover zijn te vinden in de Eerste brief van Paulus aan de Korintiërs.
De vereiste van het celibaat werd voor het eerst als wetgeving vermeld in de Synode van Elvira in 306.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat van apostel Paulus klopt niet helemaal, want die heeft het celibaat alleen aanbevolen en niet verplicht.
fremar
9 jaar geleden
in de vraag wordt niet gevaagd naar de verplichting maar naar sprake van
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over verbieden te trouwen zegt Paulus het volgende: 1 Timotheüs 4:1-3. . .De geïnspireerde uitspraak zegt echter uitdrukkelijk dat in latere tijdsperiodes sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat zij aandacht schenken aan misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen, .......... die verbieden te trouwen . . .
adriana
9 jaar geleden
Dank voor je reactie
Het celibaat heeft altijd al bestaan. Vanuit christelijk oogpunt: jezelf volledig beschikbaar stellen voor Jezus Christus en zijn Kerk omwille van het Rijk der hemelen. Jezus Christus is nooit getrouwd geweest en leefde celibatair. Ook het Nieuwe Testament bevestigt de waarde ervan (zie Matteus 19:12, 1 Korintiërs 7:8, 1 Korintiërs 7:27-034, 38)

De katholieke Kerk bestaat uit de Latijnse Kerk (beter bekend als de Rooms-Katholieke Kerk) en de Oosters-Katholieke Kerken.

In de Rooms-Katholieke Kerk is het verplicht voor diakens die priester willen worden. Zij beloven bij hun wijding het celibaat op zich te nemen. In de Oosters Katholieke Kerken is het celibaat facultatief maar de bisschoppen worden alleen uit de celibataire priesters gekozen.

Volgens Wikipedia:
"De vereiste van het celibaat werd voor het eerst als wetgeving vermeld in de Synode van Elvira in 306 (canon 33). Verschillende concilies in het Westen hebben deze wetgeving overgenomen. Onder paus Leo I (440-461) en paus Gregorius de Grote (590-604) werd de celibaatsplicht als wet opgelegd, nu ook voor subdiakens. Andere bronnen vermelden Paus Marcellus I (? - 309) als de eerste wetgever van het celibaat voor de wereldwijde Kerk. "

Hoe dan ook: het is al eeuwenoud.

Het celibaat is overigens geen dogma. Een paus zou kunnen besluiten om het verplichte celibaat af te schaffen. Voor de mannen die nu al de priesterwijding ontvangen hebben, zou dit geen gevolgen hebben want zij hebben bij hun wijding tot diaken beloofd het celibaat op zich te nemen.
Je wordt echter altijd gewijd in de 'staat' waarin je je bevindt op dat moment. Iemand die ongehuwd is als hij wordt gewijd, 'mag' dus niet meer trouwen. Van iemand die getrouwd is op het moment dat hij wordt gewijd, wordt verondersteld dat hij dat blijft. Zou zijn vrouw overlijden, dan mag hij in principe niet meer trouwen.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Jezus Christus is nooit getrouwd geweest en leefde celibatair". Voor het eerste zijn wel argumenten aan te dragen waarom dat waar zou kunnen zijn. Over het tweede kunnen we slechts gissen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch is het volgens de bijbel niet verboden om te trouwen als geestelijk leider.
1 Timotheüs 3:2 zegt namelijk: "De opziener moet daarom onberispelijk zijn, de man van één vrouw, matig in gewoonten, gezond van verstand, ordelijk, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de laatste regel staat: in principe. Waarom in principe? Zijn er uitzonderingen?
Computoon
9 jaar geleden
Ja, een uitzondering. Als de diaken getrouwd is en zijn vrouw zou overlijden terwijl er nog jonge kinderen in het gezin zijn, dan kan de paus (of de bisschop waar de diaken onder valt, daar wil ik even af zijn) toestemming geven aan de diaken om te hertrouwen. Maar dat is een echte uitzondering. De Kerk vraagt van de gehuwde diaken dat hij niet hertrouwt als zijn vrouw zou komen te overlijden. Voor de diakenwijding geldt de instemming van de echtgenote als voorwaarde.
adriana
9 jaar geleden
Dank voor je reactie