Als iemand gedoopt is door een afvallige priester, is het doopsel dan geldig?

10 jaar geleden
in: Religie
1.5K
fremar
10 jaar geleden
om eens te lezen:http://www.rorate.com/rorate/documenten/Doop.pdf
Computoon
10 jaar geleden
Ja. De doop is allereerst een genade, een geschenk van God. Natuurlijk kan een pas geboren kind nog niet geloven maar het geloof van het kind steunt op dat van de ouders. Zoals het kind ook een taal leert doordat het opgroeit in een omgeving waarin met hem gesproken wordt.
Zoals een geschenk niet ingepakt blijft, zo zal ook het geloof, met de genade Gods, steeds verder tot groei kunnen komen.

Het beste antwoord

Ja. Als de priester geldig gewijd was en hij het sacrament op de juiste wijze heeft toegediend (begieting van de dopeling met water danwel onderdompeling van de dopeling in water, onder het uitspreken van de doopformule) is het geldig.

De geldigheid van een sacrament is niet afhankelijk van de persoonlijke 'gesteldheid', de mate van zondigheid of de kwaliteit van het persoonlijk geloof van de priester. Het is immers Jezus Christus zelf die de sacramenten toedient, waarbij de priester als het ware het 'werktuig' is waarvan Hij zich bedient.

In geval van nood mag iedereen dopen ('nooddoop'), priester of niet als de intentie aanwezig is om 'te doen wat de Kerk doet' en het op de bovenomschreven wijze plaatsvindt. Dit heeft ermee te maken dat volgens het katholiek geloof het Doopsel heilsnoodzakelijk is.
Computoon
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Mooi gezegd. Plus. Zo heb ik dat ook geleerd.
Antoni
10 jaar geleden
Computoon, veel dank voor je antwoord!