Uitgaande van de bijbelse jaartelling, wanneer was dan de steentijd? Tevens staat er in de bijbel dat er voor de zondvloed al metaalberkers waren...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
2.4K
zondag
10 jaar geleden
Wat zijn metaalberkers?
Thecis
10 jaar geleden
waarschijnlijk metaalbeWErkers.
Maar ik ken de bijbel niet goed genegoeg om hier een goed antwoord op te geven. Volgens een aantal is de aarde ontstaan rond 4000 jaar voor Christus. Maar hoe de steentijd daarin past, geen idee. Ik denk dat de mensen die dit jaartal vastgesteld hebben, dit niet mee hebben genomen.

Antwoorden (3)

Die was er niet. De bijbel is niet af te beelden op archeologische, historische of geologische periodes omdat dit later wetenschappelijk vastgesteld en benoemd zijn. De bijbel heeft in dit verband geen enkele relatie met de wetenschappelijke werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarvoor waterdicht bewijs? Er is geconstateerd dat er een periode is geweest waarin mensen gebruik maakten van stenen werktuigen en later van ijzeren werktuigen. Men heeft een onderscheidt gemaakt in deze periodes door ze steentijd en ijzertijd te noemen. De periodes zijn niet scherp te scheiden. Het is niet zo dat mijnheer Janssen op maandagochtend zo'n 3.000 jaar geleden wakker werd en dacht, vanaf vandaag zijn we uit de steentijd en zitten we in de bronstijd. Op dit moment leven er nog stammen in Brazilië die alleen stenen werktuigen gebruiken en dus nog gewoon in de steentijd leven. Vanuit de wetenschap zijn er classificaties gemaakt die het handig maken om er op een wetenschappelijke manier mee om te gaan. Dat zijn door mensen bedachte constructies. De schrijvers van Genesis hadden blijkbaar geen behoefte om dingen als steentijd of anderszins op een dusdanige wijze te benoemen. En eerlijk gezegd zie ik ook niet in waarom dit vanuit een bijbels standpunt relevant zou zijn. Dus is er geen afbeelding te maken van de bijbel op deze classificaties. Als je dat wel probeert te doen leidt dat tot zeer gekunstelde constructies (zoals bijvoorbeeld opeens verzinnen dat 1 scheppingsdag 1 miljard jaar duurt of iets dergelijks om de leeftijd van fossielen in de bijbel te kunnen passen), Volgens mij is het enige dat je daarmee aantoont is dat je jezelf uitermate oncomfortabel voelt bij de discrepanties tussen bijbel en wetenschap en dat je twijfelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je begrijpt het punt niet. Archeologen of histrorischie gebruiken steentijd of ijzertijd of wat dan ook om een periode aan te duiden. Zoals in de bijbel OT en NT worden gebruikt om het verschil te maken tussen de boeken die voor de komst van Jezus zijn geschreven en boeken die na de komst van Jezus zijn geschreven. Tevens geeft dat, in geval van steentijd en ijzertijd een beeld van die periodes. Zo hebben we ook de middeleeuwen benoemd hoewel die allang nergens meer het midden van zijn en er nog steeds volkeren zijn die in een feodale wereld leven die erg vergelijkbaar is met de middeleeuwen. Jij bent op zoek naar een ander punt, namelijk dat er in de steentijd blijkbaar een beschaving is geweest, of mensen hebben rondgelopen of anderszins die qua kennisniveau veel verder waren dan de doorsnee holbewoner ofzo. Er is geen bewijs dat het niet zo is. Maar er is ook geen bewijs dat het wel zo is. En wat ik mij dan afvraag is dat als archeologen wel in staat zijn in grotten te vinden met daarin stenen werktuigen en daar het nodige uit af te leiden, waar zijn dan de artefarcten van die intelligentsia die op dezelfde tijd hebben rondgelopen? Stel dat de mensheid nu wordt weggevaagd. Dan is over 15.000 of 20.000 jaar nog heel veel terug te vinden van de inmense steden die er nu zijn, maar heel weinig van de eerder genoemde stammen uit Brazilie. Plato en Romeinse schrijvers worden zeer serieus genomen en zeker niet genegeerd. maar er is wel een hele kluit mensen die in Atlantis geloofd en daar naar zoek op basis van een zin ergens in een boek van Plato. En dat is wel heel erg dun. En waar ik mij oprecht aan stoor is dat mensen denken dat er inspiratie van buitenaf nodig is om beschavingen op te bouwen, Egyptenaren, azteken, chinezen, japanners en alle volken konden dat prima zelf en dat is iets waar we als mensheid trots op moeten zijn in plaats van dat op goden, ancient aliens of anderzins verzonnen of nooit aangetoonde bronnen te schuiven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tegeltje op de WC?
Hierbij ga je er vanuit dat onze leerboeken op school correct zijn.
Eerst steentijd, ijzertijd etc en dat de eerste mensen dom waren en er als holbewoners uitzagen.

De Bijbel spreekt erover dat in Gen 4 vers 22 Tubal-Kaïn; hij was smid en werd de stamvader van allen die brons en ijzer bewerken.
Dit was in de tijd voor de zondvloed.
Noach bouwde een boot, met de meest ideale scheepsmaten ( die pas in relatief kort
in de scheepsbouw zijn ontdekt ) 30:5:3 ideaal voor een niet aangedreven schip.
Hoe kan dit in de Bijbel staan ? dit was zijn tijd en wetenschap dan ver voor vooruit.

Ook veel niet- bijbelse schrijvers beweren dat er voor de zondvloed een technologisch beschaving was. Over deze beschavingen werd door o.a. Plato (griekse filosoof) beschreven.
Na de zondvloed lijkt er veel kennis verloren te zijn gegaan.

Het verklaart de o.a. Sphinx en bepaalde piramides en vele andere vondsten - waarschijnlijk was de Sphinx eerst een leeuw maar is het hoofd later door de egyptenaren opnieuw uitgehakt als het hoofd van een farao.
Waar de wetenschap geen antwoord op heeft.

Omdat deze feiten en theorieen niet thuis passen in het denkbeeld dat wij hebben over geschiedenis van de mens en veel discussie opleveren worden ze meestal genegeerd.

Het past niet in ons morderne model van de geschiedenis van de mens en
gaat niet uit van het bestaan van een God of zondvloed.

Toegevoegd na 20 minuten:
voor verloren beschaving zie o.a.ook de yonaguni onderwater piramide - naar men vermoedt duizenden jaren oud.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er worden vele beschavingen besproken in de Bijbel. Er wordt inderdaad al vroeg gesproken over metaalbewerking. Dit betekend nog niet dat het wijd verbreid was. Dit is dus afhankelijk van de beschaving waar je over spreekt. Er is evolutie in kennis, maar zeker ook devolutie. Er is in Egypte metalen gevonden met een der mate hoog hardheid, wat we tot heden niet kunnen namaken. En onder de joden leeft de gedachten meer dan tegenwoordig nog onder de christenen: De opsomming van Genesis 4 was het product van wat in hoofdstuk 6 wordt beschreven:
1 En het gebeurde, toen de mensen zich op de aardbodem begonnen te vermenigvuldigen en er dochters bij hen geboren werden,
2 dat Gods zonen de dochters van de mensen zagen dat zij mooi waren, en zij namen zich vrouwen uit allen die zij uitgekozen hadden.
De Joden (zie o.a. de boeken van Henoch) verklaren dit als dat er gevallen engelen waren die zich vergrepen aan vrouwen, waar door zij kinderen baarde met bovenaardse kennis zoals metaalbewerking (wapens), muziek, astronomie, magie e.d.
waardoor dit waarschijnlijk eerst alleen maar binnen bepaalde families deze kennis werd overgedragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je een bron voor "Er is in Egypte metalen gevonden met een der mate hoog hardheid, wat we tot heden niet kunnen namaken". ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Diverse voorwerpen worden aangeduid als een metaal van buitenaardse oorsprong. Maar dat iets buitenaards is vind ik een weinig wetenschappelijke uitleg. Dat betekend gewoon dat we nu nog voor een wetenschappelijk raadsel staan. https://www.google.nl/search?q=metaal+egypte+buitenaards&espv=210&es_sm=122&source=lnms&sa=X&ei=qUkXU7StEuX_ygPDlIHICw&ved=0CAgQ_AUoAA&biw=1366&bih=638&dpr=1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoelde eigenlijk een specifieke bron voor de harde metalen Als ik op je link klik krijg ik een eindeloze reeks links met het woord buitenaardse er in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
""De Joden (zie o.a. de boeken van Henoch) verklaren dit als dat er gevallen engelen waren die zich vergrepen aan vrouwen, waar door zij kinderen baarde met bovenaardse kennis zoals metaalbewerking (wapens), muziek, astronomie, magie e.d.
waardoor dit waarschijnlijk eerst alleen maar binnen bepaalde families deze kennis werd overgedragen."" volledig mee eens. opvallend dat op, you-tube de laatste tijd veel wordt verwijderd over illuminati, nwo, skull and bones bohemian groove etc. ....